Citat:
Den nuvarande påven har dock gått längre än någon av sina föregångare när det gäller att bekämpa prästers övergrepp på barn och ungdomar. Sedan får vi se om det räcker. Jag tror att den bästa lösningen är att avkaffa celibatet. Då undviker man att rekrytera präster med den här läggningen.
Min invändning gällde dock ditt påstående att den masoretiska texten var någon slags judisk konspiration som gick ut på att underminera den kristna teologin. Denna text spelade en mycket liten roll innan reformationen och de nya bibelöversättningar som då gjordes.
Jag har också svårt att se hur frågan om vem Melkisedek egentligen var skulle spela någon roll för Jesus gudomliga natur.
Min invändning gällde dock ditt påstående att den masoretiska texten var någon slags judisk konspiration som gick ut på att underminera den kristna teologin. Denna text spelade en mycket liten roll innan reformationen och de nya bibelöversättningar som då gjordes.
Jag har också svårt att se hur frågan om vem Melkisedek egentligen var skulle spela någon roll för Jesus gudomliga natur.

Din syn på den nuvarande påven bekräftar snarare din ateistiska världsåskådning, jag är ganska övertygad att du hittar fler som hävdar att den nuvarande påven, även kallad den "svarta Påven" är ren ondska, placerad för att skrämma iväg ännu fler från sin tro.
Det _är_ de fakto en konspiration av Judiska Rabbiner att underminera Kristendomen och Bibeln, frågan är, hur många fler fall har de korrumperat? Kristendomen år 2020 kan beskrivas som en stad under belägring av yttre fiender som vars enda mål är att förinta alla i staden, utan nåd. De som är placerade att skydda staden är villigt ignoranta och i flera fall bjuder in fienden.
Vem Melchizedek var har betydelse för att Jesus var av Judah stam och endast ifrån Levis stam kunde Hög Prästerna komma ur, men Jesus var av Melchizedeks order enligt Hebreerbrevet och är den nya Hög Prästen;
Hebrews 4
14 Having then a great high-priest who hath passed through the heavens, Jesus the Son of God, let us hold fast the confession
Hebrews 7
14 For it is, very evident, that out of Judah hath sprung our Lord,—respecting which tribe, concerning priests, nothing did Moses speak,
15 And, yet more abundantly evident it is—that, according to the likeness of Melchizedek, there is to be raised up, a different priest.
16 Who, not according to a law of commandment dealing with the flesh, hath arisen, but according to the power of an indissoluble life;
17 For it is witnessed—Thou, art a priest, age-abidingly, according to the rank of Melchizedek.
Melchizedeks prästeskap stod över det av Levis, således var Jesus den nya Hög Prästen, men när Judarna (Edomiter) säger att Melchizedek är Shem så betyder det att Jesus INTE var den nya Hög Prästen. Shem som hade geneologi utav både sin far (Noah) och sin mor, Melchizedek hade varken.
Så antingen ljuger Rabbinerna eller Bibeln.