2020-01-13, 11:29
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den nuvarande påven har dock gått längre än någon av sina föregångare när det gäller att bekämpa prästers övergrepp på barn och ungdomar. Sedan får vi se om det räcker. Jag tror att den bästa lösningen är att avkaffa celibatet. Då undviker man att rekrytera präster med den här läggningen.

Min invändning gällde dock ditt påstående att den masoretiska texten var någon slags judisk konspiration som gick ut på att underminera den kristna teologin. Denna text spelade en mycket liten roll innan reformationen och de nya bibelöversättningar som då gjordes.

Jag har också svårt att se hur frågan om vem Melkisedek egentligen var skulle spela någon roll för Jesus gudomliga natur.

Din syn på den nuvarande påven bekräftar snarare din ateistiska världsåskådning, jag är ganska övertygad att du hittar fler som hävdar att den nuvarande påven, även kallad den "svarta Påven" är ren ondska, placerad för att skrämma iväg ännu fler från sin tro.

Det _är_ de fakto en konspiration av Judiska Rabbiner att underminera Kristendomen och Bibeln, frågan är, hur många fler fall har de korrumperat? Kristendomen år 2020 kan beskrivas som en stad under belägring av yttre fiender som vars enda mål är att förinta alla i staden, utan nåd. De som är placerade att skydda staden är villigt ignoranta och i flera fall bjuder in fienden.

Vem Melchizedek var har betydelse för att Jesus var av Judah stam och endast ifrån Levis stam kunde Hög Prästerna komma ur, men Jesus var av Melchizedeks order enligt Hebreerbrevet och är den nya Hög Prästen;

Hebrews 4
14 Having then a great high-priest who hath passed through the heavens, Jesus the Son of God, let us hold fast the confession

Hebrews 7
14 For it is, very evident, that out of Judah hath sprung our Lord,—respecting which tribe, concerning priests, nothing did Moses speak,
15 And, yet more abundantly evident it is—that, according to the likeness of Melchizedek, there is to be raised up, a different priest.
16 Who, not according to a law of commandment dealing with the flesh, hath arisen, but according to the power of an indissoluble life;
17 For it is witnessed—Thou, art a priest, age-abidingly, according to the rank of Melchizedek.

Melchizedeks prästeskap stod över det av Levis, således var Jesus den nya Hög Prästen, men när Judarna (Edomiter) säger att Melchizedek är Shem så betyder det att Jesus INTE var den nya Hög Prästen. Shem som hade geneologi utav både sin far (Noah) och sin mor, Melchizedek hade varken.

Så antingen ljuger Rabbinerna eller Bibeln.
Citera
2020-01-13, 11:39
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men det betyder inte att de inte är vilseledda av djävulen eller människor.
Fast jag tror nog inte på Djävulen heller. Eller att människor kan vilseleda varandra i en trosfråga, för det finns ingen felaktig tro.
Citera
2020-01-13, 11:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Men det är bara vad du tror, och det är inte allas sanning
Tänk efter. Tror du verkligen att Gud är så småaktig, att han skulle fördöma miljarder av människor för att de inte har "rätt" tro?
Citera
2020-01-13, 12:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den nuvarande påven har dock gått längre än någon av sina föregångare när det gäller att bekämpa prästers övergrepp på barn och ungdomar. Sedan får vi se om det räcker. Jag tror att den bästa lösningen är att avkaffa celibatet. Då undviker man att rekrytera präster med den här läggningen.
Nu finns det ju tyvärr även äckliga gifta män. Samtidigt håller jag med dig om att celibattvånget för präster borde upplösas ändå.

Citat:
Min invändning gällde dock ditt påstående att den masoretiska texten var någon slags judisk konspiration som gick ut på att underminera den kristna teologin. Denna text spelade en mycket liten roll innan reformationen och de nya bibelöversättningar som då gjordes.

Jag har också svårt att se hur frågan om vem Melkisedek egentligen var skulle spela någon roll för Jesus gudomliga natur.
Strunta i vad han säger. Han snackar ju bara skit.
Citera
2020-01-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast jag tror nog inte på Djävulen heller. Eller att människor kan vilseleda varandra i en trosfråga, för det finns ingen felaktig tro.
Den lille fjanten satan finns. Det finns bara en tro som är rätt, och det är Gud som avgör vilken. Och det är Gud som leder dig på den rätta vägen. Därför sa Jesus:

Matt 7:14
Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
Citera
2020-01-13, 12:57
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Den lille fjanten satan finns.
Hur kan du veta det?

Citat:
Det finns bara en tro som är rätt
Åter igen, hur kan du veta det?
Citera
2020-01-13, 13:15
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Tänk efter. Tror du verkligen att Gud är så småaktig, att han skulle fördöma miljarder av människor för att de inte har "rätt" tro?

Trams. Bibeln är FULL av diskriminering.

Dessutom har han redan fördömt de andra raserna, det står i Första Moseboken, du kanske ska börja läsa Bibeln innan du börjar häva ut dig rena lögner?
Senast redigerad av Daniel501 2020-01-13 kl. 13:30.
Citera
2020-01-13, 13:17
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:

Du argumenterar som ett barn, alternativt en kvinna.

Hade Gud velat att kvinnors åsikter skulle spela roll så hade han gjort det så, nu gjorde han ju inte det så det är dags att sann Kristendom kommer tillbaka, den behövs mer än någonsin.
Citera
2020-01-13, 13:21
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Hur kan du veta det?

Åter igen, hur kan du veta det?

Är du dum i huvudet eller?

Vem tror du att du är att tro dig kunna vrida på Guds ord? Din dumma jävla åsna.
Citera
2020-01-13, 13:24
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Trams. Bibeln är FULL av diskriminering mot alla som INTE är av de 12 stammarna av Israel (vita).

Dessutom har han redan fördömt de andra raserna, det står i Första Moseboken, du kanske ska börja läsa Bibeln innan du börjar häva ut dig rena lögner?
Folket bröt upp från Kivrot Hattaava och tågade till Haserot. Medan de var där började Mirjam och Aron att klandra Mose för hans kushitiska hustru; han hade nämligen tagit sig en hustru från Kush. De sade: ”Är Mose den ende som Herren talar till? Han talar väl till oss också.” Och Herren hörde det. Men Mose var en mycket ödmjuk människa, ödmjukare fanns inte på jorden.

Plötsligt sade Herren till Mose, Aron och Mirjam: ”Gå ut till uppenbarelsetältet, alla tre!” Och alla tre gick dit. Herren steg ner i en molnpelare, ställde sig vid ingången till tältet och kallade på Aron och Mirjam. De båda steg fram, och han sade:

”Lyssna till Herrens ord:
Finns det en profet ibland er
visar jag mig för honom i syner,
talar jag till honom i drömmar.
Inte så med min tjänare Mose:
honom har jag anförtrott hela mitt hus.
Till honom talar jag öga mot öga,
öppet, inte i gåtor.
Han skådar Herrens gestalt.
Hur kan ni vara så djärva
att ni klandrar min tjänare Mose?”

Herrens vrede flammade mot dem, och han lämnade dem. Men när molnet höjde sig från tältet hade Mirjam blivit vit som snö av spetälska. Aron vände sig mot henne, och när han såg att hon blivit spetälsk sade han till Mose: ”Nåd, herre! Straffa oss inte för den synd som vi var dåraktiga nog att begå. Låt henne inte bli som ett dödfött foster, som är halvt förruttnat när det kommer ut ur moderlivet.” Då ropade Mose till Herren: ”Nej, nej, gör henne frisk igen!” Herren svarade honom: ”Om hennes far hade spottat henne i ansiktet hade hon fått sitta med sin skam i sju dagar. Nu skall hon i sju dagar hållas utestängd från lägret. Sedan får hon släppas in igen.”

Mirjam hölls alltså utestängd från lägret i sju dagar. Och folket bröt inte upp förrän Mirjam hade släppts in igen.

4 Mos. 12
Hade blivit = lär alltså inte ha varit det innan.
Citera
2020-01-13, 13:39
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Folket bröt upp från Kivrot Hattaava och tågade till Haserot. Medan de var där började Mirjam och Aron att klandra Mose för hans kushitiska hustru; han hade nämligen tagit sig en hustru från Kush. De sade: ”Är Mose den ende som Herren talar till? Han talar väl till oss också.” Och Herren hörde det. Men Mose var en mycket ödmjuk människa, ödmjukare fanns inte på jorden.

Plötsligt sade Herren till Mose, Aron och Mirjam: ”Gå ut till uppenbarelsetältet, alla tre!” Och alla tre gick dit. Herren steg ner i en molnpelare, ställde sig vid ingången till tältet och kallade på Aron och Mirjam. De båda steg fram, och han sade:

”Lyssna till Herrens ord:
Finns det en profet ibland er
visar jag mig för honom i syner,
talar jag till honom i drömmar.
Inte så med min tjänare Mose:
honom har jag anförtrott hela mitt hus.
Till honom talar jag öga mot öga,
öppet, inte i gåtor.
Han skådar Herrens gestalt.
Hur kan ni vara så djärva
att ni klandrar min tjänare Mose?”

Herrens vrede flammade mot dem, och han lämnade dem. Men när molnet höjde sig från tältet hade Mirjam blivit vit som snö av spetälska. Aron vände sig mot henne, och när han såg att hon blivit spetälsk sade han till Mose: ”Nåd, herre! Straffa oss inte för den synd som vi var dåraktiga nog att begå. Låt henne inte bli som ett dödfött foster, som är halvt förruttnat när det kommer ut ur moderlivet.” Då ropade Mose till Herren: ”Nej, nej, gör henne frisk igen!” Herren svarade honom: ”Om hennes far hade spottat henne i ansiktet hade hon fått sitta med sin skam i sju dagar. Nu skall hon i sju dagar hållas utestängd från lägret. Sedan får hon släppas in igen.”

Mirjam hölls alltså utestängd från lägret i sju dagar. Och folket bröt inte upp förrän Mirjam hade släppts in igen.

4 Mos. 12
Hade blivit = lär alltså inte ha varit det innan.

Mycket sant, ville redigera direkt efter jag skrev det men i min lathet gjorde jag inte det. Men det bevisar ju ändock min poäng, Gud diskriminerar och fördömer.
Citera
2020-01-13, 13:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Trams. Bibeln är FULL av diskriminering.

Eller så behöver du inte ta vartenda ord i Bibeln som bokstavlig sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in