Citat:
Ursprungligen postat av
uniktanvandarnamn
Rota på ni, skvallerkärringar...
(Notera vänligen att jag skrev skvallerkärringar - plural! - innan du går i spinn för att jag svarar dig, då jag verkligen inte avser bara dig, Marielo. Du behöver inte svara mig alls. Din trovärdighet är låg p.g.a. påståendet om inkomna meddelanden från ett konto som bevisligen inte kunde skicka PM vid tillfället. Det finns ingen oskyldig anledning till att hetsa upp sig och börja spamma sönder tråden igen.)
Den som tar illa vid sig av tillmälet bör ta illa vid sig.
Verkar som om ni lyckats skicka någon dåre till en nämnd persons f.d. adress med misstänkt mordbrand som resultat.
"Bra" jobbat.

EDIT: För rättvisans skull vill jag understryka att du verkligen inte skriver värst, bara mest.
Jag gissar att du syftar på det här fallet:
(FB) Uddevalla Lägenheter evakuerade efter misstänkt mordbrand
Nu vet jag inte ännu vad som har hänt i det fallet.
Men min avsikt med att skriva i den här tråden om bla den killen som nämns i tråden ovan i första inlägget, alltså CO, det var förstås aldrig att någon skulle skada honom eller någon annan.
Jag är emot att döma människor på förhand, och jag är därför förstås också emot att straffa människor på förhand.
Man ska aldrig skada någon annat än i självförsvar, alltså bara om personen attackerar en.
I övrigt ska man låta polisen och övriga rättssystemet hantera människor som har begått brott, eller som hotar att begå brott.
Och min avsikt med att skriva om CO m.fl. i den här tråden, den var att diskutera alla de personer som jag tycker att det finns anledning att diskutera om i tråden, pga deras koppling till Wilma och deras förekomst på Lexbase mm, istället för att bara diskutera människor med koppling till Tishko.
Och så länge man kontrollerar noggrannt att en uppgift är sann innan man skriver/säger att den är sann, och så länge man inte överdriver hur sannolikt det är som man skriver/säger, så tycker jag det är okej att sprida information om människor som tidigare har begått brott, eller som tex förekommer på Lexbase.
Och det är också fullt normalt att bli orolig och vilja diskutera människor som har begått brott, eller som tex förekommer på Lexbase.
Och den omdiskuterade personen kan ju på olika sätt visa för människor att hen numera är laglydig, och även berätta om sina brott, så att människor inte tror värre än vad det är.
Och om du (uniktanvandarnamn) ändå tycker att jag gjorde fel när jag skrev om CO m.fl. i tråden, då undrar jag hur du tänker ang. det som du skrev tidigare om Tishko i tråden i dessa två inlägg:
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Du skrev där att du (som jag tolkade dig) redan för flera år sedan, hade info om att Tishko hade gett omyndiga personer piller (narkotika) och "tagit sig friheter" med din syster.
Om du, eller mer lämpligt din syster, hade polisanmält Tishko eller spridit info till andra om hans beteende, hade det varit fel tycker du?
Hade det varit fel om den infon hade nått tex Wilma?
Jag säger inte att du eller din syster har någon skuld till Wilmas död, för att ni höll tyst om den infon ni hade om Tishko.
Men om du hävdar att jag har skuld till den misstänkta mordbranden i fredags, för att jag berättade här i tråden om CO:s förekomst på Lexbase, trots att jag inte hade avsikt att någon mordbrand eller annan skada skulle ske, då kanske du bör lägga skuld på dig själv också för Wilmas död.
Men jag tycker att hela skulden för sådana brott, den ligger på de människor som begår brotten, och på de som med avsikt möjliggör för människor att begå brotten. Alltså i dessa fall den eventuella mordbrännaren och Wilmas gärningsman.
Med det sagt så finns det förstås risk att någon tar lagen i sina egna händer, och skadar eller dödar människor som diskuteras i sådana här trådar.
Men att det finns sådana människor som är benägna att göra sånt, det visar att det finns behov av att sprida information om människors tidigare brottsliga gärningar, så att människor kan skydda sig mot människor som är eller kan vara farliga/våldsbenägna.
Tex kvinnan som misstänks för den här mordbranden. Det fanns troligen varningssignaler gällande henne, kanske tidigare brottslighet, drogmissbruk, allvarlig psykisk ohälsa, aggressivitet, impulsivitet, hotfullhet eller liknande.
I Tishkos fall (om han är skyldig till mordet på Wilma), så fanns det antagligen också flera varningstecken, tex "hans" inlägg på Twitter som är väldigt skrämmande. Någon borde ha reagerat och iallafall frågat honom om dem. Men de kanske inte kände till inläggen.
Och det finns förstås behov av att skydda sig mot farliga människor, men då menar jag som sagt inte att privatpersoner ska attackera farliga människor, utan jag menar att man ska akta sig för farliga människor och värna mer om sin egen och andras säkerhet/trygghet.
Tex som i det här fallet med den misstänkta mordbranden, man bör ha porten till huset låst dygnet runt och aldrig släppa in några obehöriga (post och tidningar kan slängas in i en låst lucka vid porten, och sen sorteras av de boende i huset).
Man kan även tex ha synpunkter på rätten att köpa brandfarlig vätska, om det nu stämmer att sådan användes i den misstänkta mordbranden.
Jag tycker iallafall att säkerhet och trygghet ska gå före sådana saker som friheter, rättigheter, bekvämligheter och nöjen.
Men eftersom alla inte har möjlighet att skydda sig själva tillräckligt, så är det viktigt att vi alla samarbetar för att motverka våld och andra brott, och det är förstås även viktigt att vi motverkar att människor med våld straffar brottslingar eller misstänkta brottslingar. Det är som sagt rättssystemets uppgift att bestämma straffet för brottslingar.