2020-01-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En av flera mätningar jag gjort:
Befinner mig 2 meter över havet vid en havsbukt och observerar att 1 meter av ett hus är dolt under horisonten. Avståndet till huset är 10 km. Räknar man på ovan så får man en krökning med radien 6000 km.
Du antar en krökning, bevisar ingen kurva. Nästa mätning tack!
Citera
2020-01-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Titta, parabolen som gör att jag kan motta programmering rakt in mitt vardagsrum pekar mot rymden.
Därför finns rymden.

Ja geostationära satelliter ett av många evidens för "rymdens" existens.
Inte nog med att vi kan pejla in var satelliten finns - vi kan dessutom mäta avståndet till den.
Citera
2020-01-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ja geostationära satelliter ett av många evidens för "rymdens" existens.
Inte nog med att vi kan pejla in var satelliten finns - vi kan dessutom mäta avståndet till den.
'Rymdens finns för att satelliter finns." Cirkelresonemang.
Citera
2020-01-12, 23:20
Medlem
Citat:

Nu tror jag du tappat tråden lite. Du efterfrågade hur jag har mätt jordens radie varpå jag redovisade hur jag gjort det.

Att du inte gillar min mätning är helt jävla ointressant.
Citera
2020-01-12, 23:23
Medlem
Citat:
'Rymdens finns för att satelliter finns." Cirkelresonemang.

Nej det är inget cirkelresonemang, det är enkla mätningar som visar att geostationära satelliter befinner sig 36000 km rakt ovanför ekvatorn.
Citera
2020-01-12, 23:27
Medlem
Citat:
En av flera mätningar jag gjort:
Befinner mig 2 meter över havet vid en havsbukt och observerar att 1 meter av ett hus är dolt under horisonten. Avståndet till huset är 10 km. Räknar man på ovan så får man en krökning med radien 6000 km.

Citat:

Klarar du inte av att läsa?

Han har redan mätt och räknat. Ingen som antaget något.
Citera
2020-01-12, 23:37
Medlem
Citat:
Vad säger att en projektion är den rätta? Hur vet du att globprojektionen är den rätta?

Du själv säger "avstånden är korrekta"

Vilken form får jorden med de avstånden?
Citera
2020-01-13, 02:17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Fel av mig, 120000 fot. Se länk.

https://www.youtube.com/watch?v=sWUZDOQm_HE

Så ditt argument är att anta att jag inte vill åka till Toronto, därför är jorden en boll.

Du är rädd för att åka dit och åka upp i CN Tower. Om du gör det kommer du att se att man ser mycket längre om man är högre upp vilket bevisar en horisont. På en platt jord ser man inte längre på högre höjd. Du skulle också kunna fråga en lokal flygklubb om du får ta en tur nära kusten och se om du ser fler skepp på högre höjd men även det kommer du att vägra. Din falska världsbild kommer att falla och vem vet, du kanske måste gå till doktorn och skaffa starka piller.

Om du åker ut i Göteborgs yttersta skärgård kan du åka upp på ungefär 100 meters höjd och då kan du se Fredrikshavn en klar dag. På en platt jord bör det räcka med några meter. Kan du se Fredrikshavn från Vinga fyr? Det går båtar till Vinga. Bara att åka.
Citera
2020-01-13, 02:38
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Du inser kanske att vinklarna även kan peka på en platt jord. Det förstår du väl?

Men rita upp en skalenlig bild med avstånd och vinklar då! Jag utmanar dig att bevisa den platta jorden. Du kan hitta vinklarna hos tv-operatörerna i respektive land och avstånden bör du kunna hitta på Google maps. Du kan ta en Astra på 19,2 grader för de har transpondrar som täcker hela Europa.

När du har knåpat ihop den skissen kommer du faktiskt att få tyst på alla som tvivlar. Absolut ingen kommer att tvivla på dig någonsin om du får strecken att samlas på en punkt.
Citera
2020-01-13, 07:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Flat earth brukar leda till att folk inte lika lätt kan förneka att det finns nån sorts skapare/design.
Och lever då således med mer "gudsfruktan".
Förneka vad? Att påhittade gudar finns?

Det är ju lite märkligt att plattjordingarna påstår att det saknas belägg för kurvan, samtidigt som de accepterar, helt utan belägg, att det finns gudar (som numera kallas skapare/designers).
Citera
2020-01-13, 07:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja antagligen för att ner är ner och vilken kraft eller vetenskaplig teori som ser till att det blir så vet jag inte. Men om jag ska filosofera fram en teori samt namnge den så säger jag gulviatoren gör det. 4hm2.
Cavendish-experimenten visar att kraften inte har med nedåt att göra. Vikterna flyttas i sidled.
Citera
2020-01-13, 11:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Den fungerande kartan som används nu är ingen glob.

Det jag frågar efter är en fungerande karta över din platta jord. Eftersom både jorden och kartan är platta behövs ingen projektion, bara att mäta och rita. Det är den kartan jag vill att du presenterar. Finns det ingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in