2020-01-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Katastrofmätning för L. Nu måste de snart göra något desperat för att ta sig ur detta. Antingen sätta sig i regeringen och bli ett vänsterparti på riktigt och fånga upp väljare från andra JÖK-partier, eller så måste de lämna JÖK helt och ansluta sig till oppositionen och hämta tillbaka väljare som gått till M.
Skulle det vara möjligt att vinna tillbaka väljare från M? Jag är högst skeptisk till det.

Det bästa de kan hoppas på är nog att tydligt ansluta sig till ett block och positionera sig som mottagare av stödröster. Men jag tror att stödrösternas tid börjar vara över i Svensk politik
2020-01-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det finns bara en väg ur låsningarna. Och det är att Sabuni ställer de partiaktiva inför ultimatum: Gå åt höger och överlev. Annars läggs partiet ner. Sannolikt är L-väljarna mer högerlutande än de partiaktiva.

Alternativt: Fortsätt med JÖKen och bli Landshövding eller Ambassadör i god tid innan du åker ur riksdagen. Vilket erbjudande är mest attraktivt?
2020-01-12, 15:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En stort problem för L är att deras väljare förväntade sig att Sabuni skulle vara något annat än Ullenhag, men bortsett från velandet så låter hon väldigt likt honom. Jag tror besvikelsen över hennes oförmåga gör att tappet blir extra brutalt. L kommer inte sitta i riksdagen efter nästa val.

Partiet håller tillbaka henne, partimedlemmarna valde henne med stor majoritet men höjdarna i partiet är mer vänster och stoppar henne från att reformera partiet.

Citat:
Lite nya tongångar nu från L. Deras två representanter i Munkedal som skulle uteslutas för SD-samarbete är nu tagna till nåder. Poletten kanske börjar trilla ner hos L. Eller att droppen urholkar stenen.

Jaha? Fick de tillstånd att samarbeta med SD?
2020-01-12, 21:23
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Partiet håller tillbaka henne, partimedlemmarna valde henne med stor majoritet men höjdarna i partiet är mer vänster och stoppar henne från att reformera partiet.

Jaha? Fick de tillstånd att samarbeta med SD?

Jag anar att L är på väg att lämna JÖK:en. Vi har händelserna i Munkedal där partiet backade från uteslutningen av två SD-samarbetande förtroendevalda. Nu en artikel i SvD av Nyamko Sabuni där hon tycker att JÖK: en borde omförhandlas när förutsättningarna ändras, typ. Har man 3,2 % i senaste opinionsundersökningen eller vad det var är det bara att stå på. Väljarna finns till höger.

https://www.svd.se/sabuni-sverige-far-inte-fastna-i-januariavtalet
2020-01-12, 21:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag anar att L är på väg att lämna JÖK:en. Vi har händelserna i Munkedal där partiet backade från uteslutningen av två SD-samarbetande förtroendevalda. Nu en artikel i SvD av Nyamko Sabuni där hon tycker att JÖK: en borde omförhandlas när förutsättningarna ändras, typ. Har man 3,2 % i senaste opinionsundersökningen eller vad det var är det bara att stå på. Väljarna finns till höger.

Oj vad spännande! Ja opinionsundersökningarna stödjer ju hennes högerlinje. Vänstersamarbetet håller på och utplånar partiet.
2020-01-13, 01:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj vad spännande! Ja opinionsundersökningarna stödjer ju hennes högerlinje. Vänstersamarbetet håller på och utplånar partiet.

Problemet för L är bara att högerväljarna saknar förtroende för L efter deras svek.
2020-01-13, 01:59
Medlem
Citat:

Bla bla bla tills vidare ser jag allt detta som skitsnack. Mindre snack och mer verkstad tack.
2020-01-13, 10:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Problemet för L är bara att högerväljarna saknar förtroende för L efter deras svek.

Ja det är ju problemet, de vill ha tillbaka de moderata stödrösterna som hållt dem ovanför 4 % i några val. Men om moderaterna inte vet om L är ett stödparti till S så....... Jag tror L kommer implodera i kommunerna i nästa val även om de klarar riksdagsspärren. De regerar i impopulära sossestyren i många kommuner (Som Malmö). De kommer försvinna som parti i stora delar av landet.
2020-01-14, 21:47
Medlem
Yatsys avatar
Väljarna får nog utgå ifrån att partierna kommer utestänga SD som tidigare. Där av blir det lättare för väljarna att avgöra vart deras röst ska hamn vid nästkommande val.
2020-01-15, 23:19
Medlem
Yatsys avatar
EBT säger att hon önskar att C och L tar sitt förnuft till fånga och kommer tillbaka borgerligheten.

En ny överenskommelse hos de sju partierna?
2020-01-16, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
EBT säger att hon önskar att C och L tar sitt förnuft till fånga och kommer tillbaka borgerligheten.

En ny överenskommelse hos de sju partierna?

EBT åker ut ur riksdagen så det skvätter om det blir nyval.
2020-01-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
EBT åker ut ur riksdagen så det skvätter om det blir nyval.

Framtiden för Vänstern utan en riktigt profil kommer generera siffror likt miljöpartiet och
vänsterblocket kommer bli än svagare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in