Henrik har själv kommenterat vad som hänt.
Bifogar vad han skrivit:
Citat:
Till fansen
Det har förekommit mycket diskussion om Amelia Trask och Sasha Hechts website, illbegonefilm.com. Jag har inte velat kommentera detta eftersom jag tänkt att den information som finns där tydligt beskriver vad som hände dem då de höll på med den amerikanska dokumentärfilmen om mig. Men jag får höra att vilseledande information förvrider bilden av vad som skedde. Därför känner jag att jag behöver bringa klarhet i detta.
När Amelia Trask och Sacha Hecht gjorde research för sin film och talade med personer kopplade till Göteborgs musikliv möttes de oväntat av att i princip alla de pratade med berättade om korruption, kriminalitet och sexuella övergrepp som de själva eller någon nära dem utsatts för av personer involverade med skivbolagen Telegram/Woah Dad. De som talade med A och S ville inte prata om detta offentligt för de fruktade vedergällningar. De hoppades istället att Amelia och Sasha kunde göra deras röst hörd och avslöja denna klick.
Amelia och Sasha svarade dessa personer att de inte avsåg att göra en sådan dokumentär. Filmen skulle handla om mig och Bd. Men likväl kände de att de var tvungna att göra något i egenskap som journalister. De beslutade därför att ge allt källmaterial de hade om detta till Magasinet Filter, som de hört att de kunde lita på och som påstods vara Sveriges ledande samhälls och kulturtidskrift. Filter mottog detta och ville arbeta med det. Bla. hyrde filter två fristående ekonomiska journalister som bekräftade den ekonomiska kriminalitet som A och S funnit. En skribent på Filter berättade att många försökt att komma åt denna grupp och dess kriminalitet under många år men att ingen kunnat göra något.
Filter gjorde sedan en artikel om filmen som inte skulle avhandla dessa saker i detalj utan arbetet med utredandet skulle fortgå separat från denna artikel. Amelia och Sasha kände nämligen att deras material inte var tillfredställande utrett vid den tidpunkten. Likväl fanns det negativ information om Telegram/Woah Dad och de som samarbetat med dem i den artikel som jag, A och S godkände för publicering.
Filter publicerade dock inte denna artikel, utan en omarbetad version där denna negativa information tagits bort, och de förvred händelserna på ett sätt som inte stämde med de uppgifter de hade i sitt källmaterial. När A och S insåg detta långt senare fruktade de för sina källors säkerhet. Eftersom Filters journalistiska integritet kunnat bli kompromissad kunde de inte känna att de som berättat om kriminalitet och övergrepp var trygga.
Därför gick A och S ut med den artikeln de godkänt tillsammans med en redogörelse av Filters agerande på internet. De sökte ingen uppmärksamhet med detta. De ville endast att detta skulle vara publikt tillgänglig information som skydd för sina källor.
Tidigare hade A och S försökt att varna mitt management för att skriva kontrakt för min räkning med Telegram/Woah Dad, eftersom de hade fått del av alla dessa berättelser. Men mitt management bestämde sig ändå för att skriva kontrakt med Woah Dad.
Telegram/Woah Dad och mitt tidigare management har på alla sätt försökt att stoppa och sabotera för filmen. I detta har de inte skytt några som helst medel, lagliga eller olagliga. De sprider lögner och vilseledande information. En sådan lögn är att Amelia och Sasha manipulerar mig. Det gör de inte. Vad skulle motivet till det vara? Jag har sagt från första dagen vi talade att jag är med dem fullt ut.
Som en kreativ person eller musiker märker man väldigt fort var man har personer som man har att göra med. Man märker om de pratar om ens musik och vad den säger eller inte. Man märker om deras själ intresserar sig och förstår vad ens själ försöker säga. Kort och gott, man märker om någon greppar ens anledning att finnas till eller inte. Efter fem minuters samtal med Amelia och Sasha visste jag att de var mina själssystrar och jag har inte haft anledning att ändra den uppfattningen. De övriga som varit inblandade in den här historien vet jag inte vilka de är.
Filmen och Amelia och Sashas website är avsedda för en amerikansk publik. De har inget intresse av att sprida uppmärksamhet för sig eller filmen här i Sverige. De vill inte ha kontakt med svensk media eller musikindustri mer, med tanke på de hemskheter de fått utstå. A och S är fullständigt nöjda med slutresultatet av sin film och de får bara positiva reaktioner på den i USA.
Informationen på websiten har A och S lagt upp för att ingen skall kunna sabotera för filmen mer. Det har nämligen varit enkelt för dem som vill förstöra för filmen att så tveksamhet hos de som intresserat sig för filmen. Websiten är alltså inte ens avsedd för en amerikansk publik utan är endast där som skydd mot sabotage. På så sätt kan A och S hänvisa intressenter till deras hemsida och därigenom vet dessa intressenter vilka som försöker sabotera och att de inte kan lita på dem.
Den förvridna och felaktiga idéen att allt detta är en personlig och småsint vendetta från Amelia och Sashas sida är endast en distraktion från den allvarliga verkligheten: att ett stort skivbolag, ett stort managementföretag och en stor tidskrift samarbetade för att smutskasta två utländska och oberoende journalister i ett försöka att dölja ett inhemskt kriminellt nätverk.
Henrik Berggren