2020-01-11, 23:54
Medlem
Salfords avatar
Läst allt nu, ganska rörigt allt. Bevisat är ju iaf att han som är A&R på Woah Dad våldtog någon och är en gris. Sen hoten som Alme kommer med är väl inte så grova som filmarna försöker påstå. Man kan se vad Alme skrev till Berggren i screen prints de har på sidan. Han var mer oroad att de påverkar Berggren för mycket och att de sa oklädsamma saker om hans fru i Filter-artikeln och sa att han måste skydda sin du och då kommer Berggren åka på det också.

Karin Dreijer verkar varnat om Håkan och hans A&R. Vad hon sa exakt vet vi inte. Hade varit intressant att se vad hon sa om Håkan. De har ju spelat i Honey Is Cool tillsammas.

Men de påstår att svensk media totalt ignorerat den och typ mörkat kring filmen men om man googlar så skrivs det i SVT, radio och massa andra medier om filmen. Alla verkar överens att den är ganska dålig, kanske där skon klämmer?

Sen delen om Anders Göthbergs självmord var också märklig, de antyder lite konstiga och konspirationiska saker kring det. Ganska osmakligt om de inte har kött på benen att skriva om det.
Citera
2020-01-12, 09:20
Medlem
Det pratats också om att de behöver skydda sina källor och det är därför som filmmakarna går ut med detta.

Men vad är det som ska skyddas liksom - de går ju ut med namn på flera av de personer som säger att a&r kring Håkan är att passa sig för. Och förutom isse och våldtäktsanklagelserna så är det väl inte särskilt förvånande att Sveriges mest säljande artist drar till sig/hanteras av de mest ’professionella’ människorna i Sverige = skydda varumärket Hellström till vilket pris som helst och tälj guld för honom, bolag och sig själv. Inget nytt under solen där liksom.

Och allt verkar på något sätt koka ner till att filmmakarna menar att woha stoppade filmens använde av Berggrens senaste solo-skiva för att använda det som utpressning för att få Theo Jensen i broder Daniel att skriva på kontrakt som förflyttade rättighetens till bd-musiken till woha dad.

(De andra medlemmarna hade nämligen redan skrivit på då de dels verkade missnöjda över hur rättigheterna sköttes och enligt filmmakarna också för att de hade fått höra att skrev de inte på nu så skulle rättighetens bli kvar där de var för evigt - vilket då inte ska stämma)

Berggren verkar nu ha ’utpressat’ genom att säga att om musikern från hans skiva inte fick användas i filmen så skulle han se till att Theo Jensen inte skrev på (som ende bandmedlem som stretade emot -oklart varför han stretade emot). Theo skriver så småningom på, dock oklart varför -för att han vill/tycker att det är em rätt ok deal? För att han vill göra en vän-tjänst till Berggren? Av skäl som är helt separerade från filmprojektet? Eller för att han tyckte att rättigheterna kommer förvaltas bäst av woha dad? Jag kan inte hitta något svar på detta iaf
Senast redigerad av meetthefockers 2020-01-12 kl. 09:23.
Citera
2020-01-12, 10:20
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Theo skriver så småningom på, dock oklart varför -för att han vill/tycker att det är em rätt ok deal? För att han vill göra en vän-tjänst till Berggren? Av skäl som är helt separerade från filmprojektet? Eller för att han tyckte att rättigheterna kommer förvaltas bäst av woha dad? Jag kan inte hitta något svar på detta iaf
Jag tolkade som att Jensen gjorde det för Berggrens skull. Skriva över rättigheterna är ju en ganska stor grej och mest Berggren som tjänar på det så han kunde släppa sin skiva.
Citera
2020-01-12, 10:32
Medlem
Jag råkar känna några i kretsen kring HB & Hellström. Bör nog lägga till att HB inte är frisk, drogberoende. Vissa menar filmarna har med det senare att göra. Det hela verkar förvirrat. Skulle skivbolag, management, pr-bolag, media, bokningsbolag etc va i maskopi mot två okända filmare, som när filmen floppat skyller det på detta...
Whoa Dad betalade en miljon (låter som idiotiskt för övrigt) för HB’s album, vilket är mycket för en artist på hans nivå, i övertygelsen att det fanns en Netflix-produktion. Whoa visade också intresse investera i filmen. (Båda dessa fakta står i deras timeline.) Det sprack sedan o gissningsvis är alla besvikna. HB ska också finansierat filmen ur egen ficka, och nu är han pank o desperat. (Står i Filter.)
Varför Whoa som också är Broder Daniels skivbolag skulle motarbeta dem förstår jag inte, det framgår inte heller av deras förvirrade brev, rimligtvis har de allt att tjäna på om filmen går bra (fler lyssnar).
Citera
2020-01-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrari-erty
Jag råkar känna några i kretsen kring HB & Hellström. Bör nog lägga till att HB inte är frisk, drogberoende. Vissa menar filmarna har med det senare att göra. Det hela verkar förvirrat. Skulle skivbolag, management, pr-bolag, media, bokningsbolag etc va i maskopi mot två okända filmare, som när filmen floppat skyller det på detta...
Whoa Dad betalade en miljon (låter som idiotiskt för övrigt) för HB’s album, vilket är mycket för en artist på hans nivå, i övertygelsen att det fanns en Netflix-produktion. Whoa visade också intresse investera i filmen. (Båda dessa fakta står i deras timeline.) Det sprack sedan o gissningsvis är alla besvikna. HB ska också finansierat filmen ur egen ficka, och nu är han pank o desperat. (Står i Filter.)
Varför Whoa som också är Broder Daniels skivbolag skulle motarbeta dem förstår jag inte, det framgår inte heller av deras förvirrade brev, rimligtvis har de allt att tjäna på om filmen går bra (fler lyssnar).

Tydligen har SvT stämt filmarna för upphovsrättsbrott. Känns mer o mer som HB satsade fel och utebliven filmsucce nu försöker skyllas på annat. men oavsett ganska funny att iakta allt detta
Citera
2020-01-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrari-erty

I maskopi ör de säkert inte men att de inte alltid har Berggrens bästa för ögonen är säkert rätt. Vi pratar ju om en musikindustri och inte välgörenhet. Berggrens skiva var ju en potentiell guldklimp och en bra film om bd i samband med detta en bra synergivinst. Både bergren och hans bd har ju varit rätt ’onåbara’ för alla som velat veta vad som hänt både Berggren och bd. Så att filmarna då lyckas få bra kontakt med Berggren såg nog flera som något gott (även om inte alla verkar ha delat denna syn). Men så blir det massa strul (som väl är rätt vanligt) och det är väl två juniora filmare som gjort dokumentären -som tyvärr inte blev så bra som många hoppats (som kanske har haft lite väl höga förväntningar både på filmen och mystiken).
Senast redigerad av meetthefockers 2020-01-12 kl. 11:30.
Citera
2020-01-12, 18:42
Medlem
Detta är lite svårt att begripa i synnerhet om man inte känner till hur musikindustrin fungerar. Vad det handlar om är alltså att försöka mygla sig till rättigheter till intäkter från framtida turnéer och skivinspelningar samt royalties från detta.
Citera
2020-01-12, 18:54
Medlem
cosmic99s avatar
Henrik har själv kommenterat vad som hänt.

Bifogar vad han skrivit:

Citat:
Till fansen

Det har förekommit mycket diskussion om Amelia Trask och Sasha Hechts website, illbegonefilm.com. Jag har inte velat kommentera detta eftersom jag tänkt att den information som finns där tydligt beskriver vad som hände dem då de höll på med den amerikanska dokumentärfilmen om mig. Men jag får höra att vilseledande information förvrider bilden av vad som skedde. Därför känner jag att jag behöver bringa klarhet i detta.

När Amelia Trask och Sacha Hecht gjorde research för sin film och talade med personer kopplade till Göteborgs musikliv möttes de oväntat av att i princip alla de pratade med berättade om korruption, kriminalitet och sexuella övergrepp som de själva eller någon nära dem utsatts för av personer involverade med skivbolagen Telegram/Woah Dad. De som talade med A och S ville inte prata om detta offentligt för de fruktade vedergällningar. De hoppades istället att Amelia och Sasha kunde göra deras röst hörd och avslöja denna klick.

Amelia och Sasha svarade dessa personer att de inte avsåg att göra en sådan dokumentär. Filmen skulle handla om mig och Bd. Men likväl kände de att de var tvungna att göra något i egenskap som journalister. De beslutade därför att ge allt källmaterial de hade om detta till Magasinet Filter, som de hört att de kunde lita på och som påstods vara Sveriges ledande samhälls och kulturtidskrift. Filter mottog detta och ville arbeta med det. Bla. hyrde filter två fristående ekonomiska journalister som bekräftade den ekonomiska kriminalitet som A och S funnit. En skribent på Filter berättade att många försökt att komma åt denna grupp och dess kriminalitet under många år men att ingen kunnat göra något.

Filter gjorde sedan en artikel om filmen som inte skulle avhandla dessa saker i detalj utan arbetet med utredandet skulle fortgå separat från denna artikel. Amelia och Sasha kände nämligen att deras material inte var tillfredställande utrett vid den tidpunkten. Likväl fanns det negativ information om Telegram/Woah Dad och de som samarbetat med dem i den artikel som jag, A och S godkände för publicering.

Filter publicerade dock inte denna artikel, utan en omarbetad version där denna negativa information tagits bort, och de förvred händelserna på ett sätt som inte stämde med de uppgifter de hade i sitt källmaterial. När A och S insåg detta långt senare fruktade de för sina källors säkerhet. Eftersom Filters journalistiska integritet kunnat bli kompromissad kunde de inte känna att de som berättat om kriminalitet och övergrepp var trygga.

Därför gick A och S ut med den artikeln de godkänt tillsammans med en redogörelse av Filters agerande på internet. De sökte ingen uppmärksamhet med detta. De ville endast att detta skulle vara publikt tillgänglig information som skydd för sina källor.

Tidigare hade A och S försökt att varna mitt management för att skriva kontrakt för min räkning med Telegram/Woah Dad, eftersom de hade fått del av alla dessa berättelser. Men mitt management bestämde sig ändå för att skriva kontrakt med Woah Dad.

Telegram/Woah Dad och mitt tidigare management har på alla sätt försökt att stoppa och sabotera för filmen. I detta har de inte skytt några som helst medel, lagliga eller olagliga. De sprider lögner och vilseledande information. En sådan lögn är att Amelia och Sasha manipulerar mig. Det gör de inte. Vad skulle motivet till det vara? Jag har sagt från första dagen vi talade att jag är med dem fullt ut.

Som en kreativ person eller musiker märker man väldigt fort var man har personer som man har att göra med. Man märker om de pratar om ens musik och vad den säger eller inte. Man märker om deras själ intresserar sig och förstår vad ens själ försöker säga. Kort och gott, man märker om någon greppar ens anledning att finnas till eller inte. Efter fem minuters samtal med Amelia och Sasha visste jag att de var mina själssystrar och jag har inte haft anledning att ändra den uppfattningen. De övriga som varit inblandade in den här historien vet jag inte vilka de är.

Filmen och Amelia och Sashas website är avsedda för en amerikansk publik. De har inget intresse av att sprida uppmärksamhet för sig eller filmen här i Sverige. De vill inte ha kontakt med svensk media eller musikindustri mer, med tanke på de hemskheter de fått utstå. A och S är fullständigt nöjda med slutresultatet av sin film och de får bara positiva reaktioner på den i USA.

Informationen på websiten har A och S lagt upp för att ingen skall kunna sabotera för filmen mer. Det har nämligen varit enkelt för dem som vill förstöra för filmen att så tveksamhet hos de som intresserat sig för filmen. Websiten är alltså inte ens avsedd för en amerikansk publik utan är endast där som skydd mot sabotage. På så sätt kan A och S hänvisa intressenter till deras hemsida och därigenom vet dessa intressenter vilka som försöker sabotera och att de inte kan lita på dem.

Den förvridna och felaktiga idéen att allt detta är en personlig och småsint vendetta från Amelia och Sashas sida är endast en distraktion från den allvarliga verkligheten: att ett stort skivbolag, ett stort managementföretag och en stor tidskrift samarbetade för att smutskasta två utländska och oberoende journalister i ett försöka att dölja ett inhemskt kriminellt nätverk.

Henrik Berggren
Citera
2020-01-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic99
Henrik har själv kommenterat vad som hänt.

Bifogar vad han skrivit:

Den sista meningen är i mitt tycke väldigt märklig och inte på något sätt styrkt utan bara en väldigt allvarligt anklagelse -att woha dad och några andra bolag + filter-journalister skulle ingå i nån slags komplott för att skydda ett kriminellt nätverk. Jag säger inte att det är omöjligt men jag blir inte övertygad av en tidslinje från filmmakarna som mest verkar jobba med att misstänkliggöra de inblandade genom att skriva att de inte svarar på mejl. Jag tänker mig att flera inom branschen får mejlboxarna fulla av olika förfrågningar (om att tex samarbeta med Hellström).

Att isse verkar vara ett svin och att musikbranschen är ungefär lika fungerande som proffs-boxning är knappast ny info.
Senast redigerad av meetthefockers 2020-01-12 kl. 19:13.
Citera
2020-01-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandmissbrukare
Detta är lite svårt att begripa i synnerhet om man inte känner till hur musikindustrin fungerar. Vad det handlar om är alltså att försöka mygla sig till rättigheter till intäkter från framtida turnéer och skivinspelningar samt royalties från detta.

Men det är väl broder daniels katalog som står i centrum - och där finns inte riktigt framtida turnéer och inspelningar i pipelinen.

Frågan är också vad den ekonomiska vinsten ligger i att skriva ett kontrakt med en sjukligt Henrik Berggren (som jag önskar all lycka, hälsa och välgång).
Citera
2020-01-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Men det är väl broder daniels katalog som står i centrum - och där finns inte riktigt framtida turnéer och inspelningar i pipelinen.

Frågan är också vad den ekonomiska vinsten ligger i att skriva ett kontrakt med en sjukligt Henrik Berggren (som jag önskar all lycka, hälsa och välgång).

Kan vara så att man får rättigheter tillåterutgivningar, merch och annat. Eller helt enkelt att genom mer eller mindre fula metoder tillskansa sig större katatog och därmed höja värdet på de egna rättigheterna. Samt även ställa en redan sjuk Henrik i beroendeställning ekonomiskt och juridiskt.
Citera
2020-01-12, 22:33
Medlem
Varför skulle inte en sådan här sak vara möjlig? Är inte ett dugg förvånad och jag tror på vad dem säger. Hoppas fler journalister fortsätter att undersöka saken vidare.

Det stora är inte alltså att HB blivit blåst på pengar eller dylikt utan att det finns en sån utbredd korruption inom musik/kultur-industrin (ingen nyhet förvisso, men här har vi ju 2 st journalister som undersökt saken och fick avstå ifrån att fortsätta pga hot etc). Kanske något fishy med BD-medlemmens självmord.

Har f.ö aldrig lyssnat på Broder Daniel och avskyr Håkan Hellströms musik. Men berättelsen och tidslinjen va intressant.
Senast redigerad av dullako 2020-01-12 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in