2020-01-12, 10:53
Medlem
dem som tror på detta har aldrig läst än bok om fysik
Citera
2020-01-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Såg du inte filmen där man påvisade kurvaturen med hjälp av kommunicerande kärl?

https://youtu.be/4uwvx7-x98U
Denna observation använder sig av tre öppningar i slangen för att demonstrera jordens påstådda kurvatur då två inte kan göra det.

Resultatet de får är att den mittersta öppningen är högre än de två yttersta, vilket då talar för nån form av höjdskillnad. Eller kurvatur om man så vill.

En fråga här är dock om de lufttrycket i två yttersta öppningarna övervinner lufttrycket i den mittersta och på så vis skapar en skillnad i höjd. Sammanlagt tre komposanter, två komposanter som trycker mot en komposant och bildar en resulterande kraft.
Citera
2020-01-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men för tusende gången... det handlar inte om tro. Det handlar om kunskap.
Du har väl inte skrivit tusen inlägg i saken?

Citat:
Det är ingen tro att vi hittar på jorden och att vi därmed känner till dess form.
Det är ingen tro att massor attraherar varandra, det är ingen tro att gyroskop visar en rotation, det är ingen tro att geostationära satelliter är 36000 km bort, det är ingen tro att vi kan mäta upp en kurvatur och det är ingen tro att vi (hyfsat) känner till avstånden i rymden.

Jag vet att jorden inte är platt.
Din religion globjordsreligionen är både humoristisk och snillrik. Det humoristiska i din religion är att du ovan påstår saker och sedan i vanlig ordning inte presenterar bevis för dina påstående. Det snillrika i din religion globsjordsreligionen är du har med tro blivit övertygad till att tro att du inte tror, trots att du stycket ovan demonstrerar just det. Makalöst bra!

Citat:
Inte alls. Det är för att du argumenterar emot kunskap, det är för att du vill ersätta kunskap med religiös rappakalja.
Men om din globjordsreligion inte kan bevisa att globjorden finns, är det inte då du som förser oss med religiös rappakalja?
Citera
2020-01-12, 14:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har väl inte skrivit tusen inlägg i saken?

Din religion globjordsreligionen är både humoristisk och snillrik. Det humoristiska i din religion är att du ovan påstår saker och sedan i vanlig ordning inte presenterar bevis för dina påstående. Det snillrika i din religion globsjordsreligionen är du har med tro blivit övertygad till att tro att du inte tror, trots att du stycket ovan demonstrerar just det. Makalöst bra!

Men om din globjordsreligion inte kan bevisa att globjorden finns, är det inte då du som förser oss med religiös rappakalja?
Din religion plattjordsreligionen är både humoristisk och snillrik. Det humoristiska i din religion är att du ovan påstår saker och sedan i vanlig ordning inte presenterar bevis för dina påstående. Det snillrika i din religion plattjordsreligionen är du har med tro blivit övertygad till att tro att du inte tror, trots att du stycket ovan demonstrerar just det. Makalöst bra!

Men om din plattjordsreligion inte kan bevisa att plattjorden finns, är det inte då du som förser oss med religiös rappakalja?

Rättade det åt dig. Du påstår att det inte finns bevis för en glob. Det finns. Massor. I din religion förnekas den globformade jorden och därmed förkastar ni alla bevis som om de inte existerade. I samma religion hävdas att jorden är platt helt utan bevis.
Citera
2020-01-12, 16:57
Medlem
Jag undrar vad du har för religion BOLDOGG för det är ju inte kristendom.
Finns ju inte ett enda bevis på kupol. Ej heller ett enda foto på kanten som inte finns eller några saker på nord och sydpolen
Förkastar 2000 års kunskap om människor som åkt jorden runt ch mätt och fotografier och filmer.
Citera
2020-01-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Din religion plattjordsreligionen är både humoristisk och snillrik. Det humoristiska i din religion är att du ovan påstår saker och sedan i vanlig ordning inte presenterar bevis för dina påstående. Det snillrika i din religion plattjordsreligionen är du har med tro blivit övertygad till att tro att du inte tror, trots att du stycket ovan demonstrerar just det. Makalöst bra!

Men om din plattjordsreligion inte kan bevisa att plattjorden finns, är det inte då du som förser oss med religiös rappakalja?

Rättade det åt dig. Du påstår att det inte finns bevis för en glob. Det finns. Massor. I din religion förnekas den globformade jorden och därmed förkastar ni alla bevis som om de inte existerade. I samma religion hävdas att jorden är platt helt utan bevis.
Globjorden är en religion. Globjordseligionens grundfundament kurvan går inte att finna någonstans, men du och dina religiösa fränder tror blint på den.

Jag parafraserar: jorden ser platt ut, därför är den rund.
Citera
2020-01-12, 18:03
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Globjorden är en religion. Globjordseligionens grundfundament kurvan går inte att finna någonstans, men du och dina religiösa fränder tror blint på den.

Visst kan man se kurvan. Att du inte kan se den beror på din blinda tro. I stället anser du att vi normala människor tillhör någon slags fejkreligion som "tror" att jorden är rund. Att tro att jorden är platt trots alla bevis på motsatsen är mest humoristiskt och tragiskt på samma gång.
Citera
2020-01-12, 19:13
Medlem
Citat:

Globjorden är ett faktum, du är bara oförmögen att insupa detta. Apropå fakta, har du något substantiellt att komma med gällande plattheten eller det är endast "jag tror" som gäller för din del?
Citera
2020-01-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Visst kan man se kurvan. Att du inte kan se den beror på din blinda tro. I stället anser du att vi normala människor tillhör någon slags fejkreligion som "tror" att jorden är rund. Att tro att jorden är platt trots alla bevis på motsatsen är mest humoristiskt och tragiskt på samma gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Globjorden är ett faktum, du är bara oförmögen att insupa detta. Apropå fakta, har du något substantiellt att komma med gällande plattheten eller det är endast "jag tror" som gäller för din del?
Jorden ser platt ut.
Citera
2020-01-12, 19:57
Medlem
Citat:

Tror inte vi kommer så mycket längre. Vi vet att du inte kan finna någon kurva.

Men vad du verkar ha så fruktansvärt svårt att förstå är att jag och många andra inte har några som helst problem att observera kurvan.

Citat:
.. men du och dina religiösa fränder tror blint på den ...

Eftersom jag kan observera kurvan så är det för mig inte en blind tro.
Citera
2020-01-12, 20:02
Medlem
Citat:
Jorden ser platt ut.

Förutom det faktum att saker ser ut att försvinna ned bakom en kurva.
Citera
2020-01-12, 20:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jorden ser platt ut.
Är inte ett substantionellt bevis. Även en 4000 mil stor boll ser platt ut om du står på dess yta. Säger ingenting om jordens form över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in