2020-01-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Klart jag inte tar till mig en förklaring som är så simpel och i första hand filosofisk.

Filosofiskt???
Hur i helvete kan något som är empiriskt bevisat miljontals gånger vara "filosofiskt"?

Citat:
Den förklarar inte hur vatten böjer sig runt jorden ...

Jo gravitation förklarar det väldigt väl.

Citat:
... då det inte går att experimentera sig fram till

Vi har gjort miljontals experiment runt det faktum att vatten är utsatt för en nedåtriktad kraft.
Att påstå motsatsen är bara löjligt - du kan ju själv konstatera att vattnet från duschen faller nedåt.

Citat:
Behöver ett experiment som innehåller vatten här.

Du kan ju testa att hålla en fyllt vattenglas upp och ned. Eller kanske väga vatten? Eller kolla åt vilket håll regnet faller?

Citat:
Edit. Och allmän kunskap ger jag inte mycket för. Vill plocka isär allt jag vet för att se om det håller helt enkelt. Jag har lärt mig om gravitationen. Men aldrig riktigt utmanat den. Lär jag inte mig nåt nytt här så får jag gå högre upp då.. För vi lärde oss väl om gravitationen i 4an kanske?

Lycka till och kom gärna tillbaka när du lärt dig saker. För just nu har du ingen som helst koll på varken det ena eller det andra.

Citat:
För vi lärde oss väl om gravitationen i 4an kanske?

Du ska nog inte säga "vi".
Jag har studerat gravitation på universitetet. Din utbildningsnivå har jag ingen insyn i men grundskolenivå låter rimligt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-11 kl. 16:54.
Citera
2020-01-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Finns eller fanns en video från experimentet på Youtube men jag hittar det inte längre.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2020-01-11, 16:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag behöver bevis på att atmosfären kapslar in hos som ett tåg gör. Att tåg har barriärer som tar bort vindtrycket vet jag redan. Och har för mig att den allmänna kunskapen sagt att jorden hastighet skiftar lite till och från. Men kan minnas fel el va skitsnack.
Kapsla in från vad? Rymden ger ju ingen märkbar friktion som man skulle behöva kapsla in från.
Att jorden har viss påverkan på atmosfären är dock ingen hemlighet. Är allmänt känt att passadvindarna ständigt blåser åt samma håll och att vi oftare har västliga vindar än ostliga. Detta orsakas ju främst av att hastigheten blir högre vid ekvatorn än vid polerna.
Att jorden långsamt saktar in är allmänt känt och att dom därför får stoppa in skottsekunder men den inbromsningen är för långsamt för att ha någon betydelse i dom här sammanhangen.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-11 kl. 16:53.
Citera
2020-01-11, 16:51
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin.Klart jag inte tar till mig en förklaring som är så simpel och i första hand filosofisk./QUOTE

Filosofiskt???
Hur i helvete kan något som är empiriskt bevisat miljontals gånger vara "filosofiskt"?

Jo gravitation förklarar det väldigt väl.

Vi har gjort miljontals experiment runt det faktum att vatten är utsatt för en nedåtriktad kraft.
Att påstå motsatsen är bara löjligt - du kan ju själv konstatera att vattnet från duschen faller nedåt.

Du kan ju testa att hålla en fyllt vattenglas upp och ned. Eller kanske väga vatten? Eller kolla åt vilket håll regnet faller?

Lycka till och kom gärna tillbaka när du lärt dig saker. För just nu har du ingen som helst koll på varken det ena eller det andra.

Du ska nog inte säga "vi".
Jag har studerat gravitation på universitetet. Din utbildningsnivå har jag ingen insyn i men grundskolenivå låter rimligt.

Håller mig nog till att svara Jonas och RostigHink här då dessa besitter en förmåga att behålla lugnet. Men tack för medverkan herr universitetutbildning. Som tydligen ska ingå i allmän kunskap. Känns som du är här för att putsa ditt ego. Och om dom två användarna lär ut din universitetutbildning angående gravitation på flashback borde du gjort som jag gör nu. Lite mindre tid tar det.

Edit. Wtf citeringsas. Wille.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-11 kl. 16:53.
Citera
2020-01-11, 16:51
Medlem
Citat:
Vatten för nivåmätning funkar bra på kortare sträckor eftersom jordens radie är så galet stor. Men redan vid 1km kan man se avvikelse från en rak nivå. Det experimentet har gorts, en 1km lång slang med vertikala delar i ändarna och mitten. Man fäste siktmärken vid vertikalerna och riktade in dem horisontellt med kikare. Slangen var fylld med vatten så det nådde nästan hela vägen upp i vertikalerna. Efter att man siktat in märkena mätte man avstånden mellan märke och vattenpelarens yta i alla 3 vertikalerna och fann att den i mitten var högre. Finns eller fanns en video från experimentet på Youtube men jag hittar det inte längre.

Klipp med experimentet du refererar till:
https://youtu.be/4uwvx7-x98U
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-11 kl. 16:57.
Citera
2020-01-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Duh... Har inte sagt något annat.

Obegåvat påstående. Om jag ser en rörelse så är det en rörelse. Ser jag ingen rörelse så är det ingen rörelse. Ganska enkelt.

Här är ditt klipp. Det visar en rörelse, ingen rotation. Du kommer aldrig att få se en rotation, du bara tror det är en rotation.
https://www.youtube.com/watch?v=SoL-9mHldog

Citat:
Ett antagande att samma ljus som träffar månen är detsamma som träffar jorden dagtid. Vilket det är. Vilket spektroskopi visar. Visa att solljus inte är det samma som dagsljus med en enkel spektroskopi. Vore väldigt enkelt.
Det fetade: ett påstående utan bevis och begäran om omvänd bevisbörda för samma påstående i en och samma mening.

Citat:
Fast jag har studerat månen i stor detalj helt på egen hand. Har du? Vi har sett månens baksida med men det tror du inte på. Så vem bryr sig? Inget jag sett när jag observerat månen tyder på några fel med den geocentriska modellen. Har du några data?
Stjärnors ljus säger väldigt mycket om vad de är. Genom att analysera detta ljus så vet vi vad alla närbelägna stjärnor är. Inte svårare än så.

Det fetade 1: här växlar du från jag till vi. Du har inte sett månens baksida, vilket du vet. Här är ett klipp på månens baksida, mycket taffligt utfört fejkklipp. Självklart avsiktligt dåligt för att tilltala din tro om månens baksida.
https://www.youtube.com/watch?v=qHTfhlPS48o

Det fetade 2: om man ser på stjärnorna så ser de lika stora ut. Hur kom det sig att de alla råkade hamna på just det avståndet oberoende av varandra från jorden sett? Vad är sannolikheten för att det ska ske?

Citat:
Jag uppmanar dig starkt att ta en titt på natthimlen genom att teleskop. Det du kommer att se kommer få dig att tappa andan. En mäktig upplevelse som jag önskar dig.
Tack!

Citat:
Jag hatar dumhet, den sortens dumhet som får vissa människor att känna att de är mer värda än andra människor och därför gör genocide möjlighet. Det är vad du bidrar till. Det är vad du ger upphov till liksom alla konspirationsdårar. Massmord. Masslakt. Hat. Hela ditt resonemang är ett bevis på hur misslyckad vi är som art. Att vi har massutrotning som enda framtid. Det är din framtid. Jag vill se en annan.
Detta kallas 'spin'.
Om vi röstar för att jorden ska vara platt = massmord, genocide, masslakt.
Men om vi istället röstar för jorden ska vara rund = kumbaya! Handhjärta!
Citera
2020-01-11, 17:49
Medlem
Citat:
Grett. Det hänger ihop. Tack.
Så det experimentet går inte applicera.

Men att vatten böjer sig gäckar ändå mig. Har ju hela mitt yrkesliv använt vatten till att få saker just rakt så.
Men man måste väl bort från jordens dragningskraft för att kunna utföra nåt experiment som påvisar det. Så. Jaja. Lämnar det för nu..
I detta finns något väldigt viktigt. Om man måste bort från jordens dragningskraft kan det inte bevisas, det är således inte bevisat. Om det inte kan bevisas, så är det inte bevisat. Frågan är öppen för diskussion.
Citera
2020-01-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Helt riktigt! Det är ni globjordare som gör plattjordstråden. 1,3M visningar, 26K inlägg.

Detta är även ett delsvar i denna konspiration. Plattjordskonspirationen handlar ju i debatten om huruvida jorden är platt eller rund men vad är anledningen, vem vinner på att ljuga om att jorden är rund. Det handlar om vem som kontrollerar vad du väljer att tro. Anledningen till att ni 'bjuder på uppmärksamheten' är för att vi utgör ett hot mot det ni valt att tro på.

Men för tusende gången... det handlar inte om tro. Det handlar om kunskap.

Det är ingen tro att vi hittar på jorden och att vi därmed känner till dess form.
Det är ingen tro att massor attraherar varandra, det är ingen tro att gyroskop visar en rotation, det är ingen tro att geostationära satelliter är 36000 km bort, det är ingen tro att vi kan mäta upp en kurvatur och det är ingen tro att vi (hyfsat) känner till avstånden i rymden.

Jag vet att jorden inte är platt.

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
... för att vi utgör ett hot mot det ni valt att tro på.

Inte alls. Det är för att du argumenterar emot kunskap, det är för att du vill ersätta kunskap med religiös rappakalja.
Citera
2020-01-11, 18:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Klipp med experimentet du refererar till:
https://youtu.be/4uwvx7-x98U
Tack, precis det klippet jag avsåg. Märkligt att jag inte hittade det igen, Youtubes algoritm är verkligen konstig.

Många av kommentarerna är ren lyteskomik.
Senast redigerad av RostigHink 2020-01-11 kl. 18:39.
Citera
2020-01-11, 22:36
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Vatten för nivåmätning funkar bra på kortare sträckor eftersom jordens radie är så galet stor. Men redan vid 1km kan man se avvikelse från en rak nivå. Det experimentet har gorts, en 1km lång slang med vertikala delar i ändarna och mitten. Man fäste siktmärken vid vertikalerna och riktade in dem horisontellt med kikare. Slangen var fylld med vatten så det nådde nästan hela vägen upp i vertikalerna. Efter att man siktat in märkena mätte man avstånden mellan märke och vattenpelarens yta i alla 3 vertikalerna och fann att den i mitten var högre. Finns eller fanns en video från experimentet på Youtube men jag hittar det inte längre.

Och detta experiment skedde alltså på en vattenyta som bas?

Gjordes experimentet på jordskorpan så falsifieras det direkt då höjdskillnader pga ojämnheter är standard

Edit: Hittade klippet nu. Vilka nötter! Självklart gjordes experimentet på jordskorpan.

Förstår ni vilka bluffmakare ni är som tror på sådant ovetenskapligt underlag??
Senast redigerad av studenten777 2020-01-11 kl. 22:39.
Citera
2020-01-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

Gjordes experimentet på jordskorpan så falsifieras det direkt då höjdskillnader pga ojämnheter är standard

Edit: Hittade klippet nu. Vilka nötter! Självklart gjordes experimentet på jordskorpan.

Trodde vatten enligt FE alltid "leveled out" och inte följde jordskorpan!
Citera
2020-01-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

Du förstår dig alltså inte på principen om kommunicerande kärl och hur man med hjälp av det kan påvisa jordens kurvatur?

Citat:
Kommunicerande kärl två eller fler kärl som står i förbindelse med varandra, samt i sin övre ände är öppna mot samma atmosfärstryck. Principen för kommunicerande kärl har med tryck och densitet att göra. Det visar sig att om man fyller ett kärl med t.ex. vatten kommer vattennivån i alla andra kärl som är förbundna med det första att stå på exakt samma höjd som i det första kärlet. Det spelar ingen roll om kärlen befinner sig på olika höjd eller har olika form. Vattennivån blir densamma i alla fall. Detta fenomen är mycket användbart i många sammanhang.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommunicerande_kärl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in