2020-01-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tycker det är en intressant teori som duqu kommer med, flashback vore tråkigt utan det där extra.

USA visste nog i förväg då Irans robotar kom och var överens om denna veka vedergällning. Båda sidor kunde backa undan.

USA kommer att fortsätta att pressa och varför inte detta som en annorlunda press. Det kanske bara från början var tänkt att testa stresstålighet hos militär och luftvärn runt Teheran, hur dom agerade och vad dom låste radarn på. Att vara delaktig i att skjuta ner ett passagerarflygplan var troligen inte tanken men det föll ju väl ut ändå för USA om man bortser från förlusten av liv. Men det spelar kanske ingen roll för ingen talar om människorna som dog runt den drönarmördade generalen heller, det är ju en form av krig för USA. Hur som helst fick USA mer data än dom kunde ha räknat med, en militär som inte fungerar under press.

Om Irans robotattack var överenskommet i förväg så fanns ingen större oro hos högsta ledningen i Iran och kunde då hålla flygrummet öppet. Det visste naturligvis inte operatörer och andra på marken. USA kunde ha tagit en risk här eller gjort det medvetet och utfallet kunde ha blivit vad som helst, ett annat flygplan eller inget alls nerskjutet men data samlades in i alla fall.

USA riskerar ofta katastrofer världen över, har du inte märkt det? Att mörda en Iransk general med följe var en sådan "bara för att jävlas lite" (det löser ju inga problem) men hade kunnat startat ett storkrig med hundratusentals döda. Här riskerar dom inget för det går troligen inte att bevisa att dom medvetet stressat operatörer på Iranska luftvärnsbatterier på olika sätt.

USA:s agenter eller satelliter kan ha testat hela denna natt och ser man en del andra flyg tidigare så ser det underligt ut, KK1185 exempelvis som Sunimod skrev om tidigare i tråden. Den konstiga rutten kan ju ha naturliga förklaringar men borde ju granskas.
(FB) 2020-01-08: Boeing 737 (Flight PS-752) har kraschat i Iran - 176 döda

Själv blir jag inte förvånad över någonting längre som USA håller på. Dom har varit i Irak i 17 år nu och har ännu inte lyckats skapa ett stabilt land som klarar sig själv (men det är väl det som är meningen så länge oljan finns).

Bli inte arg nu som så många andra, det är bara kul att skriva, ha åsikter och spekulera.
Usa har medelst electronic warfare lyckats lura iranierna och deras LV, att panga på mot fel mål. Och inget kan bevisas nu i efterhand.
Haverikommisionen kan nu leta till dess att helvetet fryser ihop, och omedel slocknar, helheten om varför 737an besköts , den kommer högst troligt aldrig bli utklarad!!
Citera
2020-01-12, 10:34
Medlem
mobeltasss avatar
Är det någon som kommit med konspirationsteorin att det egentligen skulle vara ett annat civilt flygplan som skulle skjutas ned?

Finns det tänkbara motiv om det t.ex flög ett plan med många amerikanska medborgare i nära tidpunkt som det ukrainska planet?
Citera
2020-01-12, 10:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Så, efter nattens ganska "spretiga" kommenterande, finns det någon mer jordnära tåt att dra i, för att komma vidare? Det jag närmast tänker på är den helt öppna frågan om det var en medveten handling, och isåfall vem/vilka som drev den? Jag förutsätter att landet Iran är i kaos, bygger det på de öppna protesterna från vanligt folk, vilket de styrande prästerna måste vara pressade av.

Vidare undrar jag om om likvidationen av landets terrorledare, som om jag förstått det rätt, styrdes ganska direkt av prästerna, ändrade något i den interna maktbalansen? Kan det finnas så klantiga och oorganiserade militärer, som väljer att betrakta just detta trafikplan ( var det start nr. 10 på morgonen), som en missil? Såg de inte från sin position de tidigare avgångarna, med förmodad liknande luftbana?

Skulle vara en tror jag första i så fall. Till vilket syfte kan man diskutera. Destabilisera Iran möjligen. Det är ju åtminstone några tusen ute på gatorna nu och vill avsätta mullorna. Men tror ju mest på att det var några militärer som helt enkelt var för dumma och för trigger happy.
Citera
2020-01-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Haha okej, jag vet inte vad ordet hot betyder för dig isåfall.

Oavsett om de ljuger om kommunikationsfel så skjuter man inte på civila flygplan från den egna flygplatsens startbana i stigande normal riktning, med ljus som blinkaröverallt i vanlig ordning, med transpondern på, cockpit som syns, märken och annat väldigt identifierbart.
Hela nio plan startade precis exakt som ödesplanet innan.
Dessa var tydligen inte missiler, bara det där tionde flygplanet som lyfte och steg bort från flygplatsen.

Jag som trodde missiler kom MOT en och dessutom tappade i höjd.

Dessa militärer finns ju där, närvarande 24/7. Inget onormalt, tvärtom det är vardag för dem att se flygplan starta.

Naiv är du som tror att det är ett misstag.
Vaktombyte med usel överlämning av information? Det är inte samma människor som sitter där 24/7. Eller flygledningen på flygplatsen glömde anmäla det här planet till militären (var det inte försenat?).
Och det här tjatet om blinkande lampor, cockpit som syns (hur då?) osv. Det krävs knappast visuell kontakt för att avfyra en missil, tvärtom föreställer jag mig att de sitter i en hytt eller bunker och tittar på en display.
Citera
2020-01-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nej enligt min utbildning och erfarenhet går det inte att skjuta ner ett passagerarplan av misstag.
Det är en medveten handling helt utan tvivel.

En robotoperatör som saknar samband [vilket har sagts vara fallet] kan inte på ett enkelt och snabbt sätt skilja mellan passagerarplan och något annat på sin radarbild. Det är bara punkter som rör sig. Är denne dessutom trött, oerfaren, sjuk, påverkad eller stressad så är risken större att det kan bli fel.

Utifrån det vi vet om hur situationen såg ut, använd materiel etc. är det alltså inte helt osannolikt att robotoperatören kan ha misstagit sig, men givetvis går det inte att utesluta att det gick till på ett annat sätt.

Att Iran skulle berätta hela sanningen är väl dessvärre inte så troligt i det här sammanhanget.
Citera
2020-01-12, 10:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Ni tror ju helt naivt och blint på vad det än är som kommer ut ur munnen på dessa mullor. Det är mullorna som dikterat och anlagt vad denne sk ÖB officiellt ska gå ut med. Att "dö" används mycket där i folkmun. Han gjorde dock inte det, inget självmord blev det.

Har du fått bekräftat sedan tidigare deras sanningshalt i sina uttalandet eftetsom att du/ni så naivt tror på dem?

Jag är tvärtom väldigt skeptisk till allt de säger, de har ju själva bevisat för mig att de ljuger, varför ska jag inte tro på det?

Naiv, är bland det sista man kan kalla mig.
Trycket blev för stort på mullorna, vilket verkar förbigått dig? Sanningshalten bekräftas sedan tidigare av Kanadas PM.
Det är något som liknar sanning som kommer från överbefälhavarens uttal igår, även ur ett västerländskt perspektiv.
Senast redigerad av rotesau 2020-01-12 kl. 10:52.
Citera
2020-01-12, 11:07
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hur ställer du dig till detta inlägg såhär i efterhand?

Det var Iran, av misstag, de erkände. Det var de med foliehattar som spekulerade vilt att USA gjorde det och att nu börjar TVK. Befängt.
Citera
2020-01-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vaktombyte med usel överlämning av information? Det är inte samma människor som sitter där 24/7. Eller flygledningen på flygplatsen glömde anmäla det här planet till militären (var det inte försenat?).
Och det här tjatet om blinkande lampor, cockpit som syns (hur då?) osv. Det krävs knappast visuell kontakt för att avfyra en missil, tvärtom föreställer jag mig att de sitter i en hytt eller bunker och tittar på en display.

Det skedde från någon typ av mobilt raketfordon.
Självklart byter man av varandra men faktum kvarstår:
1. Dagen innan hotade man att skjuta ned civila flygplan på twitter (remember the Number 290, #IR655 Never threat the iranian nation”.
2. Sedan skjuts ett civilt flygplan ned av Irans militär.
3. Direkt ljuger Iran och säger att planet fick fel på motorerna (här försvinner min tillit)
4. När det börjar rullas upp vad som hänt säger man att man skjutit av misstag
5. Skjutit av misstag på ett civilt flygplan (flygplan nr 9 eller 10 den morgonen) påväg BORT från Teheran med kraftig stigande kurs (helt omöjligt att förväxla med ett inkommande missilanfall som kommer MOT Teheran med sjunkande kurs).
Speciellt om man spenderar dagarna i ett raketfordon och har sett det hundratals gånger förut.

Helt naivt att fortsätta tro på vad Iran säger officiellt då de redan ljugit.
Kolla på händelseförloppet ovan istället.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-01-12 kl. 11:13.
Citera
2020-01-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Det var Iran, av misstag, de erkände. Det var de med foliehattar som spekulerade vilt att USA gjorde det och att nu börjar TVK. Befängt.

My bad, sorry.

Trodde du menade angående att Iran skjutit.
Instämmer till fullo.
Citera
2020-01-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Suck.

Missiler beter sig helt annorlunda än flygplan som startar. De ser olika ut, de håller inte samma fart, ej heller samma uppåtgående riktning. De har inga transponders och ej heller för de radiokummunikation med tornet. Inga ljus och lampor som blinkar har de då de inte ska synas i mörker. De är mindre, inga stora vingar och motorer, märken och färger.

Du är bara ointelligent.
Citera
2020-01-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En robotoperatör som saknar samband [vilket har sagts vara fallet] kan inte på ett enkelt och snabbt sätt skilja mellan passagerarplan och något annat på sin radarbild. Det är bara punkter som rör sig. Är denne dessutom trött, oerfaren, sjuk, påverkad eller stressad så är risken större att det kan bli fel.

Utifrån det vi vet om hur situationen såg ut, använd materiel etc. är det alltså inte helt osannolikt att robotoperatören kan ha misstagit sig, men givetvis går det inte att utesluta att det gick till på ett annat sätt.

Att Iran skulle berätta hela sanningen är väl dessvärre inte så troligt i det här sammanhanget.

Ja precis, Iran skulle då ha satt den mest oerfarna getfösaren på en plats de tror att det ska flyga in en missil på, nämligen deras egen internationella flygplats där nio plan redan startat ifrån. Tydligen skjuter deras flygplats missiler från startbanorna.

Låt mig skratta.
Citera
2020-01-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Tveksamt om den lokala enheten skulle kunna se skillnad på en kryssningsmissil och ett passagerarflygplan ens om de fick tid på sig. Eldledningsradarn låser riktantennen mot målet och operatören får av princip bara veta avstånd, riktning, hastighet, höjd och kurs. Hur skiljer man då det ena från det andra? Dessutom torde all utrustning vara uråldrig, dåligt kalibrerad och allmänt misskött av värnpliktiga som gått koranskola istället för att lära sig modern ingenjörskonst.

För att kunna särskilja olika mål behöver de korrekt information om luftrummet från flygledning och spaningsradarstationer. Men att få flera enheter att samverka är betydligt svårare än att få enskilda enheter att fundera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in