Citat:
Jag är inte en helt inläst expert på just SA-15 men det är ett ganska känt system som det varit möjligt att bekanta sig med eftersom bland annat NATO-landet Grekland råkar sitta på ett gäng enheter samt även Ukraina, Azerbajdzjan mfl.Ja, det är nog så.
Och eftersom att du tycks ogilla spekulationer är det kanske bäst att du berättar för oss innan jag gissar.
På bilden, stor grön platta, till vänster en mindre svart platta, under den lilla svarta, vad är det för någon slags utrustning? Jag dristar mig till att gissa på att det är ett linsskydd på utrustningen, och är beredd på full attack.
Och eftersom att du tycks ogilla spekulationer är det kanske bäst att du berättar för oss innan jag gissar.
På bilden, stor grön platta, till vänster en mindre svart platta, under den lilla svarta, vad är det för någon slags utrustning? Jag dristar mig till att gissa på att det är ett linsskydd på utrustningen, och är beredd på full attack.
Din gissning stämmer. Det är ett linskydd till 9Sh319 vilket är ett optiskt sekundärsikte som kan användas tex om enheten är utstörd. Den har dock ingen värmekamera (kom i senare versioner av systemet vilket jag även berört tidigare i tråden) och därmed skulle de troligen inte sett att det var en civil kärra ens om den använts då det var mörkt (mycket begränsad mörkerförmåga, särskilt över avstånd). Skyddet är helt enkelt till för att skydda optiken från damm och dylikt (inget splitterskydd). Hade nerskjutningen skett på dagen hade jag ställt mig väldigt frågande till att de inte kollat sekundärsiktet då man hemskt gärna använder all optik man har. Jag nämnde det som en av förutsättningarna ganska tidigt i tråden också.
Citat:
Stämmer. Dock med modifikationer. Vi vet dock inte exakt vad den aktuella skjutande enheten var av för modell.
Bild på vad som förefaller att vara en iransk Tor 1 enhet.https://nelsa1412.files.wordpress.co...09/dsc3490.jpg
Citat:
Det är inga konstigheter att använda sig av lekmannatermer eftersom det gör det mer begripligt för de flesta inblandade. Det kan dock vara bra att förtydliga med förkortningar och eller beteckningar där det är lämpligt så att folk själva kan googla osv.Längst upp till höger har du en antenn för telemetri för robot (lilla bollen). Den stora "plattan" är eldledningsradarn. Den lilla "plattan" är en eftermodifikation troligen gjord av Iranierna själva och sitter där den andra antennen för robot normalt sett sitter på M2E system (för att kunna ha fler än en robot i luften samtidigt) men exakt vad det är kräver troligen en del efterforskning.
Iran har tidigare köpt in 9K331 och möjligen 9K332 robotar (de sistnämnda är dock oklart om de levererats) och för att nå flermålskapacitet med flera robotar i luften krävs i så fall en ytterligare styrenhet och antenn.
Det är inte omöjligt att Iran försökt göra en inhemsk modifikation för att uppgradera systemet på bilden (precis som många andra länder så gillar Iran att visa upp det senaste och även demostratorer av system man inte har förbandssatta än).
Senast redigerad av Bladstall 2020-01-16 kl. 13:54.
Senast redigerad av Bladstall 2020-01-16 kl. 13:54.