2020-01-12, 07:31
Medlem
rex144s avatar
Det handlar om soldaternas utmattning och dålig utbildning samt ingen kommunikation ledningen,
de placerades ut flera timmar innan det iranska angreppet, sedan följde 4 stressfulla timmar där de förväntade sig amerikanska missiler som vedergällning.

De satt fyra stycken i en trång pansarvagn och glodde på radarn, enorm stress och ångest, kanske nån av de började pilla på grejerna och sköt av misstag, systemet är automatiserat, när man väl satt igång går det inte att stoppa,

mänsklig faktor, trötthet, stress och dålig utbildning,

men den största orsaken är iranier inte stängde flygplatsen
Citera
2020-01-12, 07:36
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeytrap
Absolut ingen olycka detta, planet skots ner av en anledning och Irans ledning maste ha ansett sig ha god anledning att genomfora det. Man trodde sedan att man skulle kunna “morka” det som misstag”. Helt omojligt att ett misstag” begatts, da hade plan fallit ner fran skyn I Teheran hela tiden.

Varfor skots da planet Ned? Kolla passagerarlistan och stall fragan vad de gjorde pa ett plan med den destinationen vid den tidpunkten? Ngn ar ivrig att sopa igen spar har. Vilka hjalpte/hjalper Iran med “nuclear developement”? Har Europa/Kanada ngt att dolja har tro om samrore med mullorna? Finns en anledning till att ovriga ej foljde med nar USA drog sig ur karnvapenavtalet.

Blir svart for PK FakeNews att “pinna” denna pa den Store Satan USA, men blir kul att se dem forsoka.

Skitsanck,...

de visste att amerikaner har satelitbilder, det går inte att dölja, dessutom är det ett enormt fuck up för hela Iran, för några dagar sedan ville de utmana USA och senare visar en sådan inkompetens, det är en dubbel elelr trippel katastrof för deras image, aldrig skulle de skjuta ner ett plan medvetet...

varför döda någon eller några personer på detta viset? De fanns jo i Iran.., planet startade från Iran, skulle de vilja iscensätta en bilolycka eller en gasläcka så hade de kunnat göra det utan problem
Citera
2020-01-12, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Alla storlekar skulle jag tro.

Så du har med andra ord ingen koll.
Citera
2020-01-12, 07:51
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Skitsanck,...

de visste att amerikaner har satelitbilder, det går inte att dölja, dessutom är det ett enormt fuck up för hela Iran, för några dagar sedan ville de utmana USA och senare visar en sådan inkompetens, det är en dubbel elelr trippel katastrof för deras image, aldrig skulle de skjuta ner ett plan medvetet...

varför döda någon eller några personer på detta viset? De fanns jo i Iran.., planet startade från Iran, skulle de vilja iscensätta en bilolycka eller en gasläcka så hade de kunnat göra det utan problem

Hahaha, jaha sa du tror pa “tekniskt fel” I robotsystemet? Eller att ngn pa fyllan tryckt pa fel Knapp? Helt andra krafter I rorelse har.
Citera
2020-01-12, 08:12
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Oavsett om de ljuger om kommunikationsfel så skjuter man inte på flygplan från den egna flygplatsens startbana i uppåtgående normal riktning, med ljus som blinkaröverallt i vanlig ordning, med transpondern på, cockpit som syns, märken och annat väldigt identifierbart. Hela nio plan startade precis exakt som ödesplanet. Dessa var tydlogen inte missiler, bara den där tionde.

Dessa militärer finns ju där, närvarande 24/7. Inget onormalt, tvärtom det är vardag för dem att se flygplan starta.

Naiva ni är.

Ngt “misstag” existerar ej har, det ar en medveten utford handling utom rimligt tvivel. Sedan om den riktigt sanningen kommer fram aterstar att se (kanske nar mullorna faller).

Notera att Iran’s sk missilattack pa USA baser enbart var “ spel for galleriet” och enbart till for internt syfte. USA var varnade I forvag och hade flyttat personal, dessutom skot man medvetet bredvid for att vara sakra. USA hade latt kunnat plocka ner dessa missiler om man hade velat.

FakeNews har “meltdown” nu...kul
Citera
2020-01-12, 08:38
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Den är säkert äkta. Liksom den som cirkulerar i media https://www.aftonbladet.se/tv/a/305187/filmen-pastas-visa-nar-planet-skjuts-ner-i-iran

Frågan som kanske aldrig får något svar, är varför någon filmar rakt ut i mörkret vid exakt denna tidpunkt.
Man får ha i åtanke att detta sker i Iran, där det mesta av filmande är förbjudet.

Svaret ar enkelt...ngn visste vad som skulle ske for det var en medveten planerad handling, tro inget annat.
Citera
2020-01-12, 09:22
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
När jänkarna bombade Bagdad var det tvärtom, då gick GPS in i ett läge med högsta precision, och i detta fall med anfall mot amerikanarna bör det ju ha varit tvärtom för deras egen favör, du har väl sett satellit-bilderna från iraniernas "träffar" mot amerikanska mål som alla hade samma fel med c:a 10m från aktuell byggnad med träff på en parkeringsplats istället.

Tror knappast att iranierna själva siktade på jänkarnas parkeringsplatser, idag kan en sketen drönare för hobbybruk träffa rätt +- 60-75cm, om den skulle bära en laddning.
Kom igen, det handlar väl inte om att först komma med en teori och sedan försvara den oavsett vilka argument som talar emot.

Jag tycker avsiktliga GPS störningar låter som en konspirationsteori. Det finns flera sunda anledningar till det:
USA ville inte eskalera situationen. De tänkte inte attackera Iran utan var ”glada” för att de kunde backa tillbaka
USA hade press från övriga världen på sig att inte eskalera. I ett sådant läge gör man paus och utvärderar innan man handlar.
USA kunde inte veta att luftrummet inte skulle stängas (ett vettigt land hade ju gjort det)
USA kunde ju inte veta att Iranierna skulle skjuta på passagerarflyg bara för att dom störde ut GPS

Och slutligen, tror du verkligen att USA skulle riskera en/flera katastrofer med civila flygoffer från hela övriga världen bara för att ”jävlas lite” med Iran och störa ut GPS på en flygplats? Det hade varit katastrof om något hade hänt då och de hade tappat ansiktet inför hela världen. Inte ens Trump skulle våga leka med tanken.
Citera
2020-01-12, 09:51
Medlem
Så, efter nattens ganska "spretiga" kommenterande, finns det någon mer jordnära tåt att dra i, för att komma vidare? Det jag närmast tänker på är den helt öppna frågan om det var en medveten handling, och isåfall vem/vilka som drev den? Jag förutsätter att landet Iran är i kaos, bygger det på de öppna protesterna från vanligt folk, vilket de styrande prästerna måste vara pressade av.

Vidare undrar jag om om likvidationen av landets terrorledare, som om jag förstått det rätt, styrdes ganska direkt av prästerna, ändrade något i den interna maktbalansen? Kan det finnas så klantiga och oorganiserade militärer, som väljer att betrakta just detta trafikplan ( var det start nr. 10 på morgonen), som en missil? Såg de inte från sin position de tidigare avgångarna, med förmodad liknande luftbana?
Citera
2020-01-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är ett hot. Men det är INTE ett hot att skjuta ner en jävla passagerarkärra! Naturligtvis inte. Sluta relativisera. Det är du som är konspiratorisk. Jag har, liksom de flesta andra, helt naturliga och plausibla förklaringar för händelserna som inte behöver sys ihop med lösa antaganden från vaga feltolkningar och ett ohistoriskt icke-förstånd kring tweets.

Jepp, du är konspiratoriskt lagd. Och ja, du har åsikter alltight. Själv vet jag vad konspirationsteorier är och vet också varför de är så metodologiskt hopplösa, hur värdelösa de är som förklaringsmodeller och vilket jävla logiskt svart hål de är. Konspirationsteorier är ovetenskapliga och måste inlemma mer och mer. De tenderar att växa. Så fort du får mothugg eller får motbelägg måste du ta till ad hoc. Du måste förklara hur det kan hållas tyst och hur inblandade måste vara edsvurna kring ett visst narrativ.

Konspirationsteorier är inte goda hypoteser. De är återvändsgränder. De är pseudovetenskapliga och saknar totalt såväl förklaringsvärde som förutsägbarhet (man kan ha teorier kring konspirationer, verkliga sådana, men det är något annat. Historiska teorier om t.ex. konspirationen kring mordet på Gustav III är inte "konspirationsteorier").

Eh. Har du tittat på något så enkelt som flygtidtabeller? Studerat geografin?

Ad hoc och demonstrativt fel.
Cirkelresonemang. Du förutsätter det som ska förklaras, du ger ingen förklaring.
Mer ad hoc som bygger på noll belägg. Fantasifoster.
Vilket är ett bevis på att det var en olycka, inget annat. Terror fungerar inte som så att avsändaren försöker dölja terrorn. Det vore självbesegrande.
Ja, därför att det var ett misstag. Jösses, att utföra ett terrordåd och sedan skylla på något annat är helt meningslöst. Terrordåd tar man på sig. Jag minns när jag frågade farsan på 80-talet som typ 7-åring varför någon terrorgrupp tog på sig ansvaret för en bomb (kan ha varit IRA, kan ha varit palestinier, minns inte). Sedan dess har jag förstått vad "terror" är för något. Syftet. Poängen med att ta på sig skulden.

Terrororganisation []tar ibland på sig skulden för olyckor[/i], dvs dåd de inte utfört, eller dåd som någon annan utfört. Att koppla dådet till avsändaren är det jävla syftet! Det är därför som vi ibland har fler än en grupp som inte samarbetar som tar på sig samma dåd/olycka/händelse.
Nu börjar jag tröttna. Enligt flashbacks regler så ska helt obelagda korthus som inkluderar hela scenarier tas i stolledelen av forumet, inte här. Här diskuterar vi katastrofens verkliga orsaker. Skärp dig. Du kan inte komma och påstå länge att du är okunnig. Jag har informerat dig om att du kommer med konspirationsteorier och inte fruktbara och falsifierbara hypoteser. Du har bara att acceptera det.

Fråga dig själv: "hur skulle jag ta reda på om min idé var falsk?". Konspirationsteorier är sällan falsifierbara och detta är huvudanledningen till varför de är så dåliga. De kan nämligen mångfaldigas i oändlighet och klarar därför inte av att skapa förutsägelser och falsifierbara nya insikter. Du kan bara "lappa och laga" din "teori" med mer ad hoc, mer spekulation och svammel. Precis som du just gjort. Cirkelresonemang och skenbart "förnuftiga" anledningar, men som inte någonstans vilar på belägg.

Haha okej, jag vet inte vad ordet hot betyder för dig isåfall.

Oavsett om de ljuger om kommunikationsfel så skjuter man inte på civila flygplan från den egna flygplatsens startbana i stigande normal riktning, med ljus som blinkaröverallt i vanlig ordning, med transpondern på, cockpit som syns, märken och annat väldigt identifierbart.
Hela nio plan startade precis exakt som ödesplanet innan.
Dessa var tydligen inte missiler, bara det där tionde flygplanet som lyfte och steg bort från flygplatsen.

Jag som trodde missiler kom MOT en och dessutom tappade i höjd.

Dessa militärer finns ju där, närvarande 24/7. Inget onormalt, tvärtom det är vardag för dem att se flygplan starta.

Naiv är du som tror att det är ett misstag.
Citera
2020-01-12, 10:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Oavsett om de ljuger om kommunikationsfel så skjuter man inte på flygplan från den egna flygplatsens startbana i uppåtgående normal riktning, med ljus som blinkaröverallt i vanlig ordning, med transpondern på, cockpit som syns, märken och annat väldigt identifierbart. Hela nio plan startade precis exakt som ödesplanet. Dessa var tydlogen inte missiler, bara den där tionde.

Naiva ni är.

Nej enligt min utbildning och erfarenhet går det inte att skjuta ner ett passagerarplan av misstag.
Det är en medveten handling helt utan tvivel.
Citera
2020-01-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Kom igen, det handlar väl inte om att först komma med en teori och sedan försvara den oavsett vilka argument som talar emot.

Jag tycker avsiktliga GPS störningar låter som en konspirationsteori. Det finns flera sunda anledningar till det:
USA ville inte eskalera situationen. De tänkte inte attackera Iran utan var ”glada” för att de kunde backa tillbaka
USA hade press från övriga världen på sig att inte eskalera. I ett sådant läge gör man paus och utvärderar innan man handlar.
USA kunde inte veta att luftrummet inte skulle stängas (ett vettigt land hade ju gjort det)
USA kunde ju inte veta att Iranierna skulle skjuta på passagerarflyg bara för att dom störde ut GPS

Och slutligen, tror du verkligen att USA skulle riskera en/flera katastrofer med civila flygoffer från hela övriga världen bara för att ”jävlas lite” med Iran och störa ut GPS på en flygplats? Det hade varit katastrof om något hade hänt då och de hade tappat ansiktet inför hela världen. Inte ens Trump skulle våga leka med tanken.
Jag tycker det är en intressant teori som duqu kommer med, flashback vore tråkigt utan det där extra.

USA visste nog i förväg då Irans robotar kom och var överens om denna veka vedergällning. Båda sidor kunde backa undan.

USA kommer att fortsätta att pressa och varför inte detta som en annorlunda press. Det kanske bara från början var tänkt att testa stresstålighet hos militär och luftvärn runt Teheran, hur dom agerade och vad dom låste radarn på. Att vara delaktig i att skjuta ner ett passagerarflygplan var troligen inte tanken men det föll ju väl ut ändå för USA om man bortser från förlusten av liv. Men det spelar kanske ingen roll för ingen talar om människorna som dog runt den drönarmördade generalen heller, det är ju en form av krig för USA. Hur som helst fick USA mer data än dom kunde ha räknat med, en militär som inte fungerar under press.

Om Irans robotattack var överenskommet i förväg så fanns ingen större oro hos högsta ledningen i Iran och kunde då hålla flygrummet öppet. Det visste naturligvis inte operatörer och andra på marken. USA kunde ha tagit en risk här eller gjort det medvetet och utfallet kunde ha blivit vad som helst, ett annat flygplan eller inget alls nerskjutet men data samlades in i alla fall.

USA riskerar ofta katastrofer världen över, har du inte märkt det? Att mörda en Iransk general med följe var en sådan "bara för att jävlas lite" (det löser ju inga problem) men hade kunnat startat ett storkrig med hundratusentals döda. Här riskerar dom inget för det går troligen inte att bevisa att dom medvetet stressat operatörer på Iranska luftvärnsbatterier på olika sätt.

USA:s agenter eller satelliter kan ha testat hela denna natt och ser man en del andra flyg tidigare så ser det underligt ut, KK1185 exempelvis som Sunimod skrev om tidigare i tråden. Den konstiga rutten kan ju ha naturliga förklaringar men borde ju granskas.
(FB) 2020-01-08: Boeing 737 (Flight PS-752) har kraschat i Iran - 176 döda

Själv blir jag inte förvånad över någonting längre som USA håller på. Dom har varit i Irak i 17 år nu och har ännu inte lyckats skapa ett stabilt land som klarar sig själv (men det är väl det som är meningen så länge oljan finns).

Bli inte arg nu som så många andra, det är bara kul att skriva, ha åsikter och spekulera.
Citera
2020-01-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Trist olycka.

Ta av er foliehattarna kära barn.

Hur ställer du dig till detta inlägg såhär i efterhand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in