2020-01-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
De har fortfarande inte gjort något i stil med värnplikt, så den finns ju kvar.
Jag tror dessutom att den är svårare att få till direkt efter första världskriget och före det andra än nu, då Sverige återigen, eller fortfarande lever i en hyggligt stabil utrikes fred, men där den inrikes freden ter sig allt svårare att hålla på sikt.

Du uttalar dig som att kvinnor redan deltagit.

Och du uttalar dig som om det fanns något som tyder på att de skulle vara villiga att slopa sin rösträtt om de tvingades göra lumpen. Jag ser ingenting som tyder på det.

"Israel is one of only a few countries in the world with a mandatory military service requirement for women."

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_Israel_Defense_Forces
Senast redigerad av enhalvboj 2020-01-12 kl. 00:29.
Citera
2020-01-12, 00:56
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu är det ju inte jag som är en idiot när du skriver så absurda och motsägelsefulla saker, det fanns inte ett ord om gränser i det inlägget där du skrev detta:

Du har för övrigt återigen en uppfattning som går emot Sveriges lagar när du säger detta "Går du in på min tomt är det ditt eget fel om du får en planka i huvudet. Fattar du?".

Du har helt enkelt inte koll på Sveriges lagar och förespråkar lagar som skulle skapa ett helt laglöst samhälle då inte ens polisen får gripa en person med våld. Alla brottslingar går nämligen inte frivilligt in i häktet.

Nej självklart ska alla människor ha rätt att använda våld mot andra i vissa situationer, ordningsvakter har ytterligare befogenheter till det och störst befogenheter har polisen eller möjligen militären i krig eller andra speciella lägen. Din uppfattning att "ingen ska ha laglig rätt att våldföra sig på en annan människa, eller döda en annan människa" går alltså helt emot Sveriges lagar men du anser att din uppfattning är så helig att dina idiotiska uppfattningar ska gälla även om folket inte håller med dig.

Exakt när och under vilka omständigheter våld enligt lag tillåts varierar i olika länder och självklart ska detta vara en fråga som styrs av folkviljan, men du är en sann antidemokrat som inte rättar dig efter det..

Jag har under våra tidigare diskussioner skrivit detta som du påstår att jag inte skrivit. Jag kan inte hjälpa att ditt minne sviktar, eller så är det något annat som sviktar, vad vet jag.
Givetvis måste polisen använda våld och självförsvar inom rimliga gränser måste vara tillåtet. Det är en jävla stor skillnad på att försvara sig och vara den som ger sig på den andra oprovocerat.

Och ja, du har rätt i att jag har mina egna lagar på så sätt att jag inte skulle tveka på att ta till försvar om någon bryter sig in hos mig. Kniv, sax, ja det kan vara vad som ligger närmast!
Citera
2020-01-12, 00:58
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Släpp det där nu, bananen. Hur du än vänder dig kommer du ha arslet bak. Det som är märkligt är att en sådan som mig som står för egentligen allt som kvinnor hatar med män, jag är sexist, jag är frispråkig så tydligen är jag rasist också, fördomsfull, och även kylig och klinisk i min syn på tingens ordning.

Ändå så tycker kvinnor att jag är en intressant figur. Det där får du inte ihop, och än mindre kvinnorna. Det är bara så det är. Gener, biologi eller vad fan det nu är.
Att diskutera logiskt i de sammanhangen är lika fruktbart som att odla ananas i Sahara.
Skit i det där, det är bara käbbel.
Såklart man skall använda våld när man behöver. Det är en fullt godtagbar lösning på många bekymmer. När jag var yngre tävlade jag i kampsport och tyckte det var skitkul. Fortfarande.kan jag tycka det är skoj att fightas, men jag får mer ont nu än förr. Men kul är det.
Så varför inte använda det när man faktiskt måste. Men som med allt annat så får man inte glömma att oavsett om man använder pennan eller svärdet så har man ett ansvar som gentleman eller kvinna att bruka det med omdöme.

Det är just där jag kan reagera på fundamentalistiska ideologer som feminister. De begår ondska för vad de tror tjänar ett högre syfte. Livsfarligt. På riktigt.
Men annars, slappna av. Lev och låt leva, livet har du endast ett av. Bruka det väl, och försök att göra världen lite, lite bättre än den vore om du inte funnits.

Alltså jag har öht inte sagt att man inte ska använda våld när man behöver. Tvärtom så har jag sagt precis just det, att man ska använda våld till självförsvar. Dock inte ge sig på någon oprovocerat.
Vad håller du på med nu?!
Citera
2020-01-12, 01:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Kan inte du bistå med lite fakta i frågan?
Hur många av kvinnorna anser sig vara feminister och hur många är för mänskliga rättigheter för båda könen?

Nej det kan jag inte. Kan du?
Citera
2020-01-12, 01:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag har under våra tidigare diskussioner skrivit detta som du påstår att jag inte skrivit. Jag kan inte hjälpa att ditt minne sviktar, eller så är det något annat som sviktar, vad vet jag.
Givetvis måste polisen använda våld och självförsvar inom rimliga gränser måste vara tillåtet. Det är en jävla stor skillnad på att försvara sig och vara den som ger sig på den andra oprovocerat.

Så det inlägget från dig som jag citerade backar du alltså ifrån då för där skrev du som sagt "För mig är det till exempel att ingen ska ha laglig rätt att våldföra sig på en annan människa, eller döda en annan människa.".

Det är just detta lagliga våld som alla i samhället har rätt till vid självförsvar och som polisen har rätt till även i andra situationer. Du kanske inser nu att detta inte var så genomtänkt från dig?

Citat:
Och ja, du har rätt i att jag har mina egna lagar på så sätt att jag inte skulle tveka på att ta till försvar om någon bryter sig in hos mig. Kniv, sax, ja det kan vara vad som ligger närmast!

Det har du enligt svensk lag ingen självklar rätt till ens när någon bryter sig in hos dig så här går du extremt mycket längre än vad du skrev tidigare och även längre än svensk lag tillåter. Du är mer på amerikansk nivå nu och det här borde få dig att förstå att dessa lagar självklart bör följa folkets åsikt om vad som ska vara tillåtet som du också vägrade acceptera.
Citera
2020-01-12, 01:12
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Så det inlägget från dig som jag citerade backar du alltså ifrån då för där skrev du som sagt "För mig är det till exempel att ingen ska ha laglig rätt att våldföra sig på en annan människa, eller döda en annan människa.".

Det är just detta lagliga våld som alla i samhället har rätt till vid självförsvar och som polisen har rätt till även i andra situationer. Du kanske inser nu att detta inte var så genomtänkt från dig?

Det har du enligt svensk lag ingen självklar rätt till ens när någon bryter sig in hos dig så här går du extremt mycket längre än vad du skrev tidigare och även längre än svensk lag tillåter. Du är mer på amerikansk nivå nu och det här borde få dig att förstå att dessa lagar självklart bör följa folkets åsikt om vad som ska vara tillåtet som du också vägrade acceptera.

Är du helt tappad? Jag har hela tiden, från första gången vi diskuterat detta, skrivit att polisen och människor som använder självförsvar ska få använda våld.
Du bygger upp massa tramsiga halmdockor bara. Varför gör du det?Klarar du inte att argumentera annars?
Citera
2020-01-12, 01:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är du helt tappad? Jag har hela tiden, från första gången vi diskuterat detta, skrivit att polisen och människor som använder självförsvar ska få använda våld.
Du bygger upp massa tramsiga halmdockor bara. Varför gör du det?Klarar du inte att argumentera annars?

Du skrev detta: "För mig är det till exempel att ingen ska ha laglig rätt att våldföra sig på en annan människa, eller döda en annan människa."

Du backar alltså från det?
Citera
2020-01-12, 01:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du skrev detta: "För mig är det till exempel att ingen ska ha laglig rätt att våldföra sig på en annan människa, eller döda en annan människa."

Du backar alltså från det?

Inläggen jag skrivit tidigare finns i tråden om våldtäkter. Läste dem precis. Jag har hela tiden varit tydlig med detta.
Citera
2020-01-12, 01:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inläggen jag skrivit tidigare finns i tråden om våldtäkter. Läste dem precis. Jag har hela tiden varit tydlig med detta.

Så det inlägget jag citerade står du alltså inte för?

Detta skrev du ju var så heligt att folket inte ens skulle få styra över men nu vill du inte ens kännas vid det du skrev utan hänvisar till något helt annat du påstår att du skrivit tidigare.
Citera
2020-01-12, 01:23
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Nej det kan jag inte. Kan du?
Ja. Jag följer debatten sen mer än ett decennium tillbaka.
Jag förstår att du är ny på flera av insikterna, men du är välkommen att granska det som finns på bordet så långt.
Citera
2020-01-12, 01:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Så det inlägget jag citerade står du alltså inte för?

Detta skrev du ju var så heligt att folket inte ens skulle få styra över men nu vill du inte ens kännas vid det du skrev utan hänvisar till något helt annat du påstår att du skrivit tidigare.

Citat Moment22:

"Man bör aldrig ta sig rätten att göra någonting fysiskt mot en annan människa utan dennes medgivande, oavsett om det handlar om våld, sex el. annat. Gör man det så får man räkna med konsekvenserna, oavsett vad de blir. "

Att polisen ska existera och att de ska ha rätt att bruka våld är så fullkomligt självklart att det inte behöver skrivas ens.
Citera
2020-01-12, 01:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja. Jag följer debatten sen mer än ett decennium tillbaka.
Jag förstår att du är ny på flera av insikterna, men du är välkommen att granska det som finns på bordet så långt.

Än så länge är det inte mycket på det bordet. Mest beskyllningar, offerkoftor och lögner som det ser ut hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in