Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-01-11, 08:43
Avstängd
Ja JVM är slut så då är det väl dags för U18 VM. Sverige har ett guld att försvara

Grupp A: Sverige, Schweiz, Kanada, Vitryssland och Lettland. De spelar sina matcher i Ann Arbor Ice Cube i Ann Arbor, som tar en publik på 1 000 åskådare.

Grupp B: Tjeckien, USA, Ryssland, Tyskland och Finland. Deras matcher spelas i sin tur i USA Hockey Arena i Plymouth, med plats för 3 500 personer i publiken.

De 4 bästa i gruppen går till Kvartsfinal, 5:an spelar nerflyttningskval.

Sveriges matcher
Fredag 17 april kl. 01:00 Sverige - Vitryssland
Lördag 18 april kl. 01:00 Sverige - Kanada
Söndag 19 april kl. 21:00 Schweiz - Sverige
Tisdag 21 april kl. 21:00 Lettland - Sverige

Totala spelschema

Torsdag, 16 April
21:00 Tjeckien - Tyskland
21:00 Schweiz - Lettland
Fredag, 17 April
01:00 Ryssland - USA
01:00 Sverige - Vitryssland
21:00 Ryssland - Finland
21:00 Vitryssland - Schweiz
Lördag, 18 April
01:00 Tyskland - USA
01:00 Sverige - Kanada
Söndag, 19 April
01:00 Finland - Tjeckien
01:00 Kanada - Lettland
21:00 USA - Tjeckien
21:00 Schweiz - Sverige
Måndag, 20 April
01:00 Tyskland - Ryssland
01:00 Lettland - Vitryssland
Tisdag, 21 April
01:00 Finland - Tyskland
01:00 Kanada - Schweiz
21:00 Tjeckien - Ryssland
21:00 Lettland - Sverige
Onsdag, 22 April
01:00 USA - Finland
01:00 Vitryssland - Kanada

Torsdag 23 april 2020 21:00 Kvartsfinal 1
Torsdag 23 april 2020 21:00 Kvartsfinal 2
Fredag 24 april 2020 01:00 Kvartsfinal 3
Fredag 24 april 2020 01:00 Kvartsfinal 4
Lördag 25 april 2020 18:00 Semifinal 1
Lördag 25 april 2020 22:00 Semifinal 2
Söndag 26 april 2020 18:00 Bronsmatch
Söndag 26 april 2020 22:00 Final

TV
"Det är ännu inte klart om någon av de svenska tv-kanalerna kommer att sända matcherna ifrån U18 VM 2020. Vi kommer att uppdatera vår TV tablå med denna information så fort mer blir klart kring detta. Tidigare har bland annat SVT visat matcher ifrån mästerskapet."

Spelarna får vara födda tidigast 2002.
Citera
2020-01-11, 11:24
Avstängd
Hur Sveriges trupp kan se ut:

Jesper Wallstedt, Calle Clang, Jesper Wikman/Carl Lindbom (03)

Emil Andrae - Helge Grans
William Wallinder - Anton Johannesson
Hugo Styf - Anton Olsson (03)
Lucas Ramberg

Alexander Holtz - William Eklund - Lucas Raymond
Daniel Torgersson - Theodor Niederbach - Zion Nybeck
Fabian Lysell (03) - Oskar Magnusson - Oskar Olausson
Isak Garfve - Elliot Ekmark - Samuel Eriksson
Daniel Ljungman

Reserver finns:
Axel Kumlin, Måns Forsfjäll, Leo Lööf, Simon Edvinsson (03), William Eriksson, Theo Nordlund, Simon Forsmark (03).
Filip Barklund, Mateusz Szurowski, Gabriel Säll, William Hallen, Erik Hedlund, Liam Dower Nilsson (03), Ludwig Persson (03), Isak Rosen (03), Simon Robertsson (03), Elias Stenman, Alexander Ljungkrantz.
Citera
2020-01-11, 11:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja JVM är slut så då är det väl dags för U18 VM. Sverige har ett guld att försvara

Grupp A: Sverige, Schweiz, Kanada, Vitryssland och Lettland. De spelar sina matcher i Ann Arbor Ice Cube i Ann Arbor, som tar en publik på 1 000 åskådare.

Grupp B: Tjeckien, USA, Ryssland, Tyskland och Finland. Deras matcher spelas i sin tur i USA Hockey Arena i Plymouth, med plats för 3 500 personer i publiken.

De 4 bästa i gruppen går till Kvartsfinal, 5:an spelar nerflyttningskval.

Sveriges matcher
Fredag 17 april kl. 01:00 Sverige - Vitryssland
Lördag 18 april kl. 01:00 Sverige - Kanada
Söndag 19 april kl. 21:00 Schweiz - Sverige
Tisdag 21 april kl. 21:00 Lettland - Sverige

Totala spelschema

Torsdag, 16 April
21:00 Tjeckien - Tyskland
21:00 Schweiz - Lettland
Fredag, 17 April
01:00 Ryssland - USA
01:00 Sverige - Vitryssland
21:00 Ryssland - Finland
21:00 Vitryssland - Schweiz
Lördag, 18 April
01:00 Tyskland - USA
01:00 Sverige - Kanada
Söndag, 19 April
01:00 Finland - Tjeckien
01:00 Kanada - Lettland
21:00 USA - Tjeckien
21:00 Schweiz - Sverige
Måndag, 20 April
01:00 Tyskland - Ryssland
01:00 Lettland - Vitryssland
Tisdag, 21 April
01:00 Finland - Tyskland
01:00 Kanada - Schweiz
21:00 Tjeckien - Ryssland
21:00 Lettland - Sverige
Onsdag, 22 April
01:00 USA - Finland
01:00 Vitryssland - Kanada

Torsdag 23 april 2020 21:00 Kvartsfinal 1
Torsdag 23 april 2020 21:00 Kvartsfinal 2
Fredag 24 april 2020 01:00 Kvartsfinal 3
Fredag 24 april 2020 01:00 Kvartsfinal 4
Lördag 25 april 2020 18:00 Semifinal 1
Lördag 25 april 2020 22:00 Semifinal 2
Söndag 26 april 2020 18:00 Bronsmatch
Söndag 26 april 2020 22:00 Final

TV
"Det är ännu inte klart om någon av de svenska tv-kanalerna kommer att sända matcherna ifrån U18 VM 2020. Vi kommer att uppdatera vår TV tablå med denna information så fort mer blir klart kring detta. Tidigare har bland annat SVT visat matcher ifrån mästerskapet."

Spelarna får vara födda tidigast 2002.

Vet du om Raymond och Holtz spelar fast dom just har spelat en turnering?

Tyskland borde kunna få ihop ett fint lag. En förstakedja med Stützle, Peterka och Reichel, det är högsta klass på den här nivån!
Citera
2020-01-11, 11:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vet du om Raymond och Holtz spelar fast dom just har spelat en turnering?

Inte kommit något besked om det ännu, beslut tas väl i April. Jag ser dock ingen större anledning att just nu avfärdade de. Ingen av de kommer knappast från några långa säsonger. I sådana fall Holtz men inte överdrivet lång säsong ändå. Raymond har ju varit petad till och från i Frölunda i SHL så U18 VM hade väl varit perfekt.
Citera
2020-01-11, 21:37
Avstängd
Citat:
Tyskland borde kunna få ihop ett fint lag. En förstakedja med Stützle, Peterka och Reichel, det är högsta klass på den här nivån!

Spetsen som kan finns tillgängliga i lagen:

Kanada
Jamie Drysdale, Ryan O'Rourke, Quinton Byfield, Cole Perfetti, Mavrik Bourque, Tyson Foerster, Connor McClennon.

USA
Jake Sanderson, Thomas Bordeleau, Brett Berard, Matthew Beniers.

Sverige
Jesper Wallstedt, Emil Andrae, Helge Grans, William Wallinder, Alexander Holtz, Lucas Raymond, Zion Nybeck, Theodor Niederbach.

Finland
Joel Blomqvist, Topi Niemelä, Eemil Viro, Oliver Suni, Aatu Räty, Brad Lambert, Roni Hirvonen, Kasper Simontaival.

Ryssland
Yaroslav Askarov, Shakir Mukhamadullin, Kirill Kirsanov, Vasili Ponomaryov, Alexander Pashin, Daniil Gushchin, Pavel Tyutnev.

Tjeckien
Nick Malik, Jan Bednar, Jan Mysak, Pavel Novak, Tomas Chlubna, Michal Gut.

Tyskland
Tim Stützle, John-Jason Peterka, Lukas Reichel.

Övrige lag
Simon Knak, Schweiz.

Synd att Slovakien inte är med, skulle kunna ha med Samuel Knazko som spelat 2 st U18 VM och 1 st J20 VM samt Marko Stacha som spelat 1 st J20 VM. Två av deras mest talangfulla backar de fått fram sista åren. Man har även en till back och tre forwards som var med i turneringen förra året. Kazakstan har tre 02or som spelade J20 VM precis. Ingen vild gissning att dessa två kommer slåss om att vinna B-divisionen. Marco Rossi, troligtvis vill han inte spela på den nivån, och Österrike får kämpa i C-Divisionen.
Senast redigerad av 400Ben 2020-01-11 kl. 21:48.
Citera
2020-01-11, 23:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Spetsen som kan finns tillgängliga i lagen:

Kanada
Jamie Drysdale, Ryan O'Rourke, Quinton Byfield, Cole Perfetti, Mavrik Bourque, Tyson Foerster, Connor McClennon.

USA
Jake Sanderson, Thomas Bordeleau, Brett Berard, Matthew Beniers.

Sverige
Jesper Wallstedt, Emil Andrae, Helge Grans, William Wallinder, Alexander Holtz, Lucas Raymond, Zion Nybeck, Theodor Niederbach.

Finland
Joel Blomqvist, Topi Niemelä, Eemil Viro, Oliver Suni, Aatu Räty, Brad Lambert, Roni Hirvonen, Kasper Simontaival.

Ryssland
Yaroslav Askarov, Shakir Mukhamadullin, Kirill Kirsanov, Vasili Ponomaryov, Alexander Pashin, Daniil Gushchin, Pavel Tyutnev.

Tjeckien
Nick Malik, Jan Bednar, Jan Mysak, Pavel Novak, Tomas Chlubna, Michal Gut.

Tyskland
Tim Stützle, John-Jason Peterka, Lukas Reichel.

Övrige lag
Simon Knak, Schweiz.

Synd att Slovakien inte är med, skulle kunna ha med Samuel Knazko som spelat 2 st U18 VM och 1 st J20 VM samt Marko Stacha som spelat 1 st J20 VM. Två av deras mest talangfulla backar de fått fram sista åren. Man har även en till back och tre forwards som var med i turneringen förra året. Kazakstan har tre 02or som spelade J20 VM precis. Ingen vild gissning att dessa två kommer slåss om att vinna B-divisionen. Marco Rossi, troligtvis vill han inte spela på den nivån, och Österrike får kämpa i C-Divisionen.

Lafreniere är väl också bara 18? Jag trodde inte 01or fick vara med, men du nämner sådana. Eller var det bara Rossi jag hajade till på? Tycke jag såg någon mer men kommer inte på vem det skulle vara nu.
Senast redigerad av Trollfeeder 2020-01-11 kl. 23:10.
Citera
2020-01-11, 23:10
Avstängd
Citat:
Lafreniere är väl också bara 18? Jag trodde inte 01or fick vara med, men du nämner sådana.

Lafreniere är född 2001 och kan inte vara med. Spelare födda tidigast 2002.

Vilka 01or nämner jag?
Citera
2020-01-11, 23:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Lafreniere är född 2001 och kan inte vara med. Spelare födda tidigast 2002.

Vilka 01or nämner jag?

Rossi. Men jag tyckte jag såg någon mer. Men hittar inte någon mer när jag kollar igen...
Citera
2020-01-11, 23:13
Avstängd
Citat:
Rossi. Men jag tyckte jag såg någon mer. Men hittar inte någon mer när jag kollar igen...

Förlåt, jag antog att Rossi var 02a faktiskt och han var den enda jag inte kollade upp som jag inte var säker på.
Citera
2020-01-13, 23:00
Avstängd
Precis som i JVM ser Tyskland ut att hamnat i en mardrömsgrupp när man har en gyllene generation.

Man hamnar i Gupp B där man nog kommer ha Ryssland, Finland, USA och nog även Tjeckien framför sig och komma sist i gruppen. Bästa fall kommer man 4:a men jag tror inte det. Tjeckien må ha svaga årgångar nästan gång på gång men denna årgång för Tjeckien känns inte svag även om de heller inte är stark. En av deras bättre årgångar i modern tid(vilket säger hur det är ställt med landets talangutveckling i negativ bemärkelse).

Hade man hamnat i Grupp A istället hade man nog haft Sverige och Kanada framför sig, men visst hade man kunnat hålla lag som Vitryssland och Lettland bakom sig, även också Schweiz.

Tyskland kommer nu få slåss om plats 4-5 i gruppen där man nog kommer sist, i andra gruppen hade plats 3-4 varit mer rimlig.

Ingen vild gissning att nerflyttningskvalet blir mellan Tyskland och Vitryssland/Lettland där Tyskland går segrande. De två sämsta lagen har hamnat i samma grupp.

Svårt att spekulera just nu hur turneringen kommer sluta då det kommer fattas spelare i lagen då tex både slutspelen i de kanadensiska juniorligorna pågår men även slutet på semifinalserien/finalserien i SHL.

Kanada kommer som alltid med ett lag som kan vinna. Spelarna som är upptagna med klubblagsspel är frågan bara vilka det blir och hur det minskar chanserna för Kanada att vinna. Ryssland har en stark årgång och ska också ses som en av de stora favoriterna. Sverige blir beroende av om Raymond och Holtz är med, kommer de två så är det tre stora favoriter. Finland har en bra årgång och ska inte räknas bort. Det är dessa fyra lag ser kan vinna. USA är en svag årgång och även om Tjeckien är bättre än vanligtvis är det inte tillräckligt för att vinna. Tyskland är väl det lag pga sin spets som sedan har bäst chans att nå en semifinal men pga gruppindelningen blir det väl inte ens kvartsfinal. Schweiz stannar vid Kvartsfinal och Vitryssland och Lettland gör upp om att nå Kvartsfinal eller åka ur Divisionen.

Mitt tips på Kvartsfinaler:

Ryssland - Vitryssland/Lettland
Finland - Schweiz
Sverige/Kanada - USA
Kanada/Sverige - Tjeckien

Nerflyttningskval:
Vitryssland/Lettland - Tyskland

Ska Tyskland slå Tjeckien eller USA i gruppen så kan man göra det på den absoluta spetsen på forwardssidan, men annars är det rakt av fördel till USA och Tjeckien. Vi vet vad tre riktigt skickliga forwards i ett lag kan uträtta i PP men jag tror Tyska laget i övrigt är för svagt och att både USA och Tjeckien är för bra. Om det vore ett svagare Tjeckien hade jag hållit Tyskland före.

Lite intressant att kolla upp städerna detta JVM. Ann Arbor ligger strax utanför Detroit och har drygt 100 000 invånare. Ingen stor arena, bara plats för 1 000 åskådare, men detta drar inte någon jättepublik vilket är synd. Detta var nästet för USA Hockey National Team Development Program (U17- och U18-landslaget som spelar i samma klubblag hela säsongen) under många år. Idag är arenan mest för Collage-lag i staden, men även lite lokala lag.

Andra gruppen och finalen spelas i Plymouth, en förort till Detroit där nästet idag för USA Hockey National Team Development Program är. Det ligger ca en halvtimme med bil från Ann Arbor. Arenan tar 3 500 där vilket också är fullt tillräckligt. Arenan har tidigare använts för ett hemmalag i OHL, en av de tre stora kanadensiska juniorligorna som innehåller ett par lag från Norra USA.
Senast redigerad av 400Ben 2020-01-13 kl. 23:36.
Citera
2020-01-13, 23:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Precis som i JVM ser Tyskland ut att hamnat i en mardrömsgrupp när man har en gyllene generation.

Man hamnar i Gupp B där man nog kommer ha Ryssland, Finland, USA och nog även Tjeckien bakom sig och komma sist i gruppen. Bästa fall kommer man 4:a men jag tror inte det. Tjeckien må ha svaga årgångar nästan gång på gång men denna årgång för Tjeckien känns inte svag även om de heller inte är stark. En av deras bättre årgångar i modern tid(vilket säger hur det är ställt med landets talangutveckling i negativ bemärkelse).

Hade man hamnat i Grupp A istället hade man nog haft Sverige och Kanada framför sig, men visst hade man kunnat hålla lag som Vitryssland och Lettland bakom sig, även också Schweiz.

Tyskland kommer nu få slåss om plats 4-5 i gruppen där man nog kommer sist, i andra gruppen hade plats 3-4 varit mer rimlig.

Ingen vild gissning att nerflyttningskvalet blir mellan Tyskland och Vitryssland/Lettland där Tyskland går segrande. De två sämsta lagen har hamnat i samma grupp.

Svårt att spekulera just nu hur turneringen kommer sluta då det kommer fattas spelare i lagen då tex både slutspelen i de kanadensiska juniorligorna pågår men även slutet på semifinalserien/finalserien i SHL.

Kanada kommer som alltid med ett lag som kan vinna. Spelarna som är upptagna med klubblagsspel är frågan bara vilka det blir och hur det minskar chanserna för Kanada att vinna. Ryssland har en stark årgång och ska också ses som en av de stora favoriterna. Sverige blir beroende av om Raymond och Holtz är med, kommer de två så är det tre stora favoriter. Finland har en bra årgång och ska inte räknas bort. Det är dessa fyra lag ser kan vinna. USA är en svag årgång och även om Tjeckien är bättre än vanligtvis är det inte tillräckligt för att vinna. Tyskland är väl det lag pga sin spets som sedan har bäst chans att nå en semifinal men pga gruppindelningen blir det väl inte ens kvartsfinal. Schweiz stannar vid Kvartsfinal och Vitryssland och Lettland gör upp om att nå Kvartsfinal eller åka ur Divisionen.

Mitt tips på Kvartsfinaler:

Ryssland - Vitryssland/Lettland
Finland - Schweiz
Sverige/Kanada - USA
Kanada/Sverige - Tjeckien

Nerflyttningskval:
Vitryssland/Lettland - Tyskland

Ska Tyskland slå Tjeckien eller USA i gruppen så kan man göra det på den absoluta spetsen på forwardssidan, men annars är det rakt av fördel till USA och Tjeckien. Vi vet vad tre riktigt skickliga forwards i ett lag kan uträtta i PP men jag tror Tyska laget i övrigt är för svagt och att både USA och Tjeckien är för bra. Om det vore ett svagare Tjeckien hade jag hållit Tyskland före.

Lite intressant att kolla upp städerna detta JVM. Ann Arbor ligger strax utanför Detroit och har drygt 100 000 invånare. Ingen stor arena, bara plats för 1 000 åskådare, men detta drar inte någon jättepublik vilket är synd. Detta var nästet för USA Hockey National Team Development Program (U17- och U18-landslaget som spelar i samma klubblag hela säsongen) under många år.

Andra gruppen och finalen spelas i Plymouth, en stad på nästan 60 000 inte långt utanför Boston. Arenan tar 3 000 där vilket också är fullt tillräckligt.

Nu har jag dålig koll på tyskarnas lag i övrigt, men ett lag som har Stüzle, Reichel och Peterka borde ha rätt bra chans att klara en kvartsfinal även i denna dödens grupp. Inte så att det är något dom kan räkna med, men jag skulle inte vara för snabb med att placera dom som femma i gruppen.
Citera
2020-01-13, 23:23
Avstängd
Förlåt, man spelar inte i Plymouth, Massachusetts utan i Plymouth, Michigan. En stad på nästan 10 000 invånare där nästet idag för USA Hockey National Team Development Program är. Det ligger ca en halvtimme med bil från Ann Arbor och är en förort till Detroit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in