2019-10-19, 10:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"När det gäller vindkraft så måste det blåsa för att det skall gå att utvinna elenergi. Ett vanligt argument är att det blåser alltid någonstans i vårt avlånga och stora land. Men är det så i praktiken?

Jag har studerat statistiken för vindkraften under 2018. Alltså den totala elenergin som producerades timma för timma under 2018 i vindkraftverk för att se om det alltid blåser någonstans. Den som synat diagrammet ovan har redan svaret. Det finns tillfällen då det är i princip vindstilla i hela landet.

Jag tittade först på under hur många timmar som vindkraften i hela landet producerade mindre än 5 procent av den installerade märkeffekt (7300*0,05=365 MW). Under 2018 var det hela 548 timmar, vilket motsvarar 23 dygn. Denna situation inträffade dessutom under årets alla månader. Var och en förstår säkert att det skapar problem speciellt under kalla vintrar då elbehovet är som störst. Då måste elproduktion komma från andra energikällor, annars stannar Sverige.

Jag har gjort samma sak med 10 procent av installerad märkeffekt och då blev resultatet hela 1 706 timmar eller 71 dygn. Det innebär att under ca 20 procent av året så producerade vindkraften under 10 procent av sin totala installerade effekt.
Här kan vi snacka om en opålitlig energikälla. Hur skall vindkraften kunna ersätta kärnkraften. En mer eller mindre helt omöjlig uppgift."

https://thoralfsblogg.com/2019/08/17/verklighetsfranvanda-fanatiker-och-klimatalarmister/
Vindkraft kan bara ersätta en del av bränslet i rationella kraftverk, hela kapaciteten måste finnas kvar en då för såna stunder du nämner. Kärnkraft kan inte regleras snabbt nog för att vind ska kunna ersätta uran. Vattenkraft ger inga utsläpp av CO2. Och värmekraftverk har vi i mycket liten skala i Sverige, som eldas med sånt som torv (som tar årtusenden att återskapa och inte alls är "förnyelsebart").

Hela energipolitiken är totalt idiotisk. Liksom rättspolitiken, skolpolitiken, mediepolitiken, utrikespolitiken o.s.v. Sverige totalförstörs systematiskt av staten.
Citera
2019-10-19, 10:44
Medlem
TruckerKings avatar
Om tre år köper jag en elbil. Kommer det finnas el att ladda den med?
Citera
2019-10-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När elen stängdes av i stora delar av Kalifornien förra veckan, p.g.a. skogsbränder, så upptäckte många att deras solpaneler inte fungerade. De är ju uppkopplade till elnätet för att kunna sälja överskottsel, och när elnätet slocknar så kan de inte ge el till villan de sitter på. Det går förstås att lösa.

Låter helt vansinnigt. I en rimlig konfiguration finns både en batteribank samt att kunna flöja överskott om batterierna är fulla.

Citat:
Solpaneler på taket kommer alltid att vara mycket dyrare än stora rationella kraftverk. Och när klimatdomedagspsykosen släpper efter Demokraternas förnedrande nederlag i valet om 13 månader, vändpunkten kom kanske redan nu i och med klimat-Gretas paniska hysteri som väckt starka motreaktioner, så kommer ingen att se någon anledning att skaffa sig något annat än två hål i väggen. I Sverige är solpaneler helt värdelösa, bara att titta ut genom fönstret för att förstå det.

Poängen är att om solceller kan ersätta en konventionell takinstallation till en kalkylerad högre kostnad så är kapitalkostnaden lägre jämfört med installation i efterhand, och då den rörliga kostnaden är nära noll så blir det snabbt en vinstmaskin för husägaren.

Jag är ingen solcellsfantast utan skulle hellre se kärnkraft o vattenkraft som huvudsakliga källor. Men solceller o batterier faller snabbt i kostnad och kommer oundvikligen att vara en installation i småhus.

Med taklutning mot söder får man ut en hygglig utnyttjandegrad även på vintern. Takytor kommer man se till att maximera så att installationen blir så stor som möjligt så man kan fylla sitt egna behov och sälja överskottet om möjligt.
Citera
2019-10-25, 14:53
Avstängd
Internationella energirådet IEA har gjort en studie över potentialen för havsbaserad vindkraft:

En djupgående studie av världens kustlinjer visar att vindkraftsparker till havs kan ge mer elektricitet än vad världen behöver - även om vindkraftverken bara byggs i de områden där det blåser tillräckligt mycket och på grunt vatten nära kusten.

https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/offshore-wind-to-become-a-1-trillion-industry.html

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Energy_Agency
Citera
2019-10-25, 15:28
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
När elen stängdes av i stora delar av Kalifornien förra veckan, p.g.a. skogsbränder, så upptäckte många att deras solpaneler inte fungerade. De är ju uppkopplade till elnätet för att kunna sälja överskottsel, och när elnätet slocknar så kan de inte ge el till villan de sitter på.

Tyvärr lagen som gör att det är kopplat så, det är precis likadant i sverige, ett vattenkraftverk som har flera megawatt inom väggarna kan inte driva elelementet i ingenjörens toa, den elen köps in utifrån.
Citera
2020-01-11, 18:01
Medlem
Just nu är vindkraft 28,2% av den totala produktionen. Något mer än de 1,4% som ts pratade om.Vi exporterar sisådär 25% av vår elproduktion för tillfället. Jag vet att det blåser bra nu. Jag märkte inte att ett kärnkraftsverk stängdes för en tid sedan.
Citera
2020-01-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Just nu är vindkraft 28,2% av den totala produktionen. Något mer än de 1,4% som ts pratade om.Vi exporterar sisådär 25% av vår elproduktion för tillfället. Jag vet att det blåser bra nu. Jag märkte inte att ett kärnkraftsverk stängdes för en tid sedan.

Enligt vilken källa?
Citera
2020-01-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Enligt vilken källa?

Googla kontrollrummet. Det räcker.
Citera
2020-01-11, 18:18
Medlem
Citat:
Googla kontrollrummet. Det räcker.

Presentera källa annars tror jag det är bluff. Sedan är det en jävla skillnad på produktion och förbrukning av produktionen. Har väldigt svårt att se förbrukningen av el producerad av vindkraft är mer än 3 %.
Citera
2020-01-11, 18:19
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Enligt vilken källa?

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Just nu 28,6% vindkraft.

LL
Citera
2020-01-11, 18:20
Medlem
Citat:
Presentera källa annars tror jag det är bluff. Sedan är det en jävla skillnad på produktion och förbrukning av produktionen. Har väldigt svårt att se förbrukningen av el producerad av vindkraft är mer än 3 %.

Kontrollrummet svenska kraftnät. Om du får det till 3% så skall du kontakta en optiker på måndag.
Citera
2020-01-11, 18:22
Medlem
Citat:
Kontrollrummet svenska kraftnät. Om du får det till 3% så skall du kontakta en optiker på måndag.

Påstår du att typ en tredjedel av svenska hushållen och all övrig konstruktion i landet som kräver el, använder el producerad av vindkraft? Aldrig i helvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in