Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Så du argumenterar på fullaste allvar att USA ansvarar över passagerarflygtrafik i Iran?
Ungefär så. Usa har kollen över allt.
Big sugar Daddy. Varar nog ett bra tag till!!
Citera
2020-01-11, 18:09
Medlem
Vasterass avatar
Detta var ingen olycka, detta var en attack och de inte kunde hantera sin uppgift så är det fortfarande ansvariga för denna attack.
Citera
2020-01-11, 18:11
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ungefär så. Usa har kollen över allt.
Big sugar Daddy. Varar nog ett bra tag till!!
"Koll" och "ansvar" är två helt skilda saker.
Citera
2020-01-11, 18:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
När plan lyfter svänger de ganska snart av mot sitt färdmål (som du såklart känner till med din bakgrund)
Förmodligen hade de andra planen en kurs som gjorde att de antingen hamnade utanför systemets räckvidd, eller inte uppfattades som ett hot.

Nyss startade ett plan mot Istanbul, strax ett till, flyger i princip samma väg som UIA gjorde. UIA sväng mot rätt luftväg var inte onormal.

Jag köper inte förklaringen.
Citera
2020-01-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Såvitt jag kan läsa mig till så är SA-15 ett "enkelt" system, och det kan förklara ett och annat.

Dock bör det sättas i relation till uppgifter som gör gällande att man hade fått varning om att missiler hade avfyrats mot Iran.

Såvitt vi känner till hade inga kryssningsmissiler avfyrats mot Iran, och i skenet av det blir det märkligt att en operatör anser sig nödgad att bekämpa ett mål som kommer ifrån Teherans internationella flygplats och flyger saktare än en Tomahawk.

Irans förklaring känns krystad.

SA-15 är ett enkelt system, ja. Som jag sa tidigt i tråden (och blev bu-ropad för) är det troligt att systemoperatören hade förhöjd beredskap och förväntade sig en vedergällning. Med sådana kortdistanssystem så är det just ett väldigt specifikt område som man övervakar och skyddar, t.ex en stabsgrupperingsplats, en (del av en) militärbas, etc. En tomahawk flyger lågt fram till målet, för att sedan stiga och dyka mot det, och hastigheten är inte jättehög. Särskilt i stigningsfasen kan nog en 737a ligga ganska nära. Vilket ger för handen, att det scenario som operatören förväntar sig att se vid en amerikansk vedergällning nog stämmer ganska väl överens med vad operatören i det här fallet faktiskt såg. Särskilt om det stämmer att flygplanet faktiskt gjorde en plötslig sväng mot en viktig installation (som systemet finns där för att skydda). Notera att radarns räckvidd nog inte överstiger 2mil och systemets aktionsradie (robotens dmax) knappt överstiger 1 mil. Det rör sig alltså om ganska korta avstånd, små områden och framförallt, extremt korta beslutstider.
Citera
2020-01-11, 18:14
Bannlyst
Citat:
Nyss startade ett plan mot Istanbul, strax ett till, flyger i princip samma väg som UIA gjorde. UIA sväng mot rätt luftväg var inte onormal.

stämmer inte f8nns inga flyg där luftrummet är stängt naturligtvis
Citera
2020-01-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
SA-15 är ett enkelt system, ja. Som jag sa tidigt i tråden (och blev bu-ropad för) är det troligt att systemoperatören hade förhöjd beredskap och förväntade sig en vedergällning. Med sådana kortdistanssystem så är det just ett väldigt specifikt område som man övervakar och skyddar, t.ex en stabsgrupperingsplats, en (del av en) militärbas, etc. En tomahawk flyger lågt fram till målet, för att sedan stiga och dyka mot det, och hastigheten är inte jättehög. Särskilt i stigningsfasen kan nog en 737a ligga ganska nära. Vilket ger för handen, att det scenario som operatören förväntar sig att se vid en amerikansk vedergällning nog stämmer ganska väl överens med vad operatören i det här fallet faktiskt såg. Särskilt om det stämmer att flygplanet faktiskt gjorde en plötslig sväng mot en viktig installation (som systemet finns där för att skydda). Notera att radarns räckvidd nog inte överstiger 2mil och systemets aktionsradie (robotens dmax) knappt överstiger 1 mil. Det rör sig alltså om ganska korta avstånd, små områden och framförallt, extremt korta beslutstider.

Tack, äntligen nått vettigt i tråden. Jag skulle lägga mina ören på detta.
Citera
2020-01-11, 18:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
stämmer inte f8nns inga flyg där luftrummet är stängt naturligtvis

Bullshit, jag anför Flightradar24 som bevis för att du pratar skit.
Citera
2020-01-11, 18:18
Medlem
Citat:
"Koll" och "ansvar" är två helt skilda saker.
Yes! Dessutom, som nr 6, kunde besättningen skaffat tillstånd att svänga ut/iväg mot "safer territories", direkt efter start. Med eller utan s.k. Taktisk Lågflygning, som strategi vid första delen av utflygningen
Citera
2020-01-11, 18:18
Medlem
Citat:
Varav min argumentation i mitt första inlägg:

1) Målets position: Nära flygplats, låg höjd.
2) Målets hastighet: Mycket låg, ökande.
3) Målets riktning: Från flygplats, stigande (mot himlen).

Hur vanligt är det att missiler flyger från en flygplats på låg höjd, med låg ökande hastighet stigande mot himlen?

Förklaringen att flygplanet sköts ner av misstag är patetisk.

Det är extremt vanligt, och är gemensamt för samtliga kryssningsrobotar att man försöker hålla så låg flyghöjd som möjligt under färd mot målet, för att sedan stiga och dyka mot målet för att maximera träffsäkerheten. Att det finns en flygplats i närheten utesluter inte att det kan komma robotar från den riktningen. Återigen är det ett kortdistanssystem, och även om du kanske tycker att 15km (vilket var hur långt planet kom) är nära flygplatsen så är historien annorlunda om ditt systems räckvidd enbart är 10-20km. Vi vet inte var någonstans systemet var placerat, men det är inte särskilt troligt att man varit placerade precis i slutet av startbanan och skjutit flygplanet bakifrån - eller hur?
Citera
2020-01-11, 18:19
Bannlyst
Tydligen protester i iran och i tyska bild skriver man att befolkningen vill att trump skall störta mullahregimen

Källa

https://m.bild.de/bild-plus/politik/ausland/politik-ausland/iraner-fordern-in-bild-trump-soll-unser-land-vom-mullah-regime-befreien-67228506,view=conversionToLo gin.bildMobile.html
Citera
2020-01-11, 18:19
Medlem
Citat:

Vart flög de andra planen som startade före då?

Vi vet dock inte hur bessättningen resonerat på systemet. De kanske var tveksamma, sköt inte på de första, fick sen för sig att det nog är fientliga mål och öppnar eld på nästa.

Är knappt lönt att spekulera om, då det kan vara 100 olika anledningar.

Radaroperatör som satt och porrsurfade kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in