2020-01-02, 03:42
Medlem
Om människor består av energi och man kan mäta energi borde man inte kunna fånga in denna energi ?
Citera
2020-01-02, 05:04
Medlem
Mullrets avatar
Frågan blir väl vad du skall göra med anden när du väl fångat in den? Ha den i en flaska som i sagoboken?
Äldre sjuksköterskor brukar öppna fönstret så anden kan smita ut när patienten dör.
Kanske ett tips för TS.
Citera
2020-01-02, 07:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om människor består av energi och man kan mäta energi borde man inte kunna fånga in denna energi ?
Menar du att energin skulle rusa iväg när någon avlider? Varför skulle den det? Det är inget som försvinner när någon dör. Allt är kvar.
Citera
2020-01-02, 07:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Äldre sjuksköterskor brukar öppna fönstret så anden kan smita ut när patienten dör.
Tvivlar på att det förekommer i dag. Jag skulle personligen kasta ut en sådan person, alltså sköterskan om hen gjorde något sådant oprofessionellt. Det är inte ovanligt att människor avlider där jag arbetar, men har aldrig varit med om att en läkare eller någon annan öppnat ett fönster för att anden ska kunna försvinna.

Däremot kanske man öppnar ett fönster för att få in frisk luft.
Senast redigerad av constant 2020-01-02 kl. 07:42.
Citera
2020-01-11, 17:14
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tvivlar på att det förekommer i dag. Jag skulle personligen kasta ut en sådan person, alltså sköterskan om hen gjorde något sådant oprofessionellt. Det är inte ovanligt att människor avlider där jag arbetar, men har aldrig varit med om att en läkare eller någon annan öppnat ett fönster för att anden ska kunna försvinna.

Däremot kanske man öppnar ett fönster för att få in frisk luft.

Så har det sett ut alla gånger jag varit och tagit farväl av någon som dött. Alltså att fönstret står lite på glänt. Jobbar man så mycket med död kanske en sån liten ritual för att visa sin respekt och ge den avlidne någon sorts värdigt farväl betyder något.

Nu när jag tänker på det också så frigörs det ju gaser, kiss och bajs också när man dör. Kanske är detta mest en omskrivning som låter bättre mot anhöriga än att de ska få höra att deras avlidne anhöriga bajsat på sig när de frågar varför det vädras.
Citera
2020-01-11, 18:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Så har det sett ut alla gånger jag varit och tagit farväl av någon som dött. Alltså att fönstret står lite på glänt. Jobbar man så mycket med död kanske en sån liten ritual för att visa sin respekt och ge den avlidne någon sorts värdigt farväl betyder något.
Klart man gärna öppnar ett fönster, men förhoppningsvis inte för att påtvinga den nyligen avlidne sin personliga tro.
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Nu när jag tänker på det också så frigörs det ju gaser, kiss och bajs också när man dör. Kanske är detta mest en omskrivning som låter bättre mot anhöriga än att de ska få höra att deras avlidne anhöriga bajsat på sig när de frågar varför det vädras.
Har inte varit med om att någon kissat eller bajsat på sig när de dött, men du är lösningen nära: Det blir ganska unken doft när en äldre person varit palliativ i några dygn, och man vill helt enkelt få in frisk luft.

Sedan förekommer det kanske att någon vill få ut själen, men som sagt, det är inte okej att öppna av den anledningen - Om man nu inte kommit överens med den döde om det.
Citera
2020-01-11, 20:28
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Klart man gärna öppnar ett fönster, men förhoppningsvis inte för att påtvinga den nyligen avlidne sin personliga tro.
Har inte varit med om att någon kissat eller bajsat på sig när de dött, men du är lösningen nära: Det blir ganska unken doft när en äldre person varit palliativ i några dygn, och man vill helt enkelt få in frisk luft.

Sedan förekommer det kanske att någon vill få ut själen, men som sagt, det är inte okej att öppna av den anledningen - Om man nu inte kommit överens med den döde om det.

Det kanske bara är en myt i alla självmordsforum och tv-serier. Men det kanske också beror på när man åt senast och såna saker. Folk som ligger inför döden slutar väl normalt äta t.ex. Bajs över lag har kanske mindre flyktbenägenhet så att säga när musklerna slappnar av och man ligger ner, men kiss borde ju alltid komma, men det blir väl kanske inte så påtagligt om man har slang upp i dicken för tömning till vardags om man befinner sig i en vårdsituation
Citera
2020-01-13, 00:58
Medlem
Citat:
Menar du att energin skulle rusa iväg när någon avlider? Varför skulle den det? Det är inget som försvinner när någon dör. Allt är kvar.

Så du menar att energin aldrig lämnar platsen som den dör på?

Då borde man kan göra en mätning innan någon dör och sen köra en mätning efteråt och se om det är någon skillnad.

Alla spökjägare har ju olika mätnings instrument så det borde ju vara lätt att kolla om det händer något direkt på plats och om den så småningom försvinner.
Sen borde man kunna bygga något som fångar in energin i rummet.
Citera
2020-01-13, 02:45
Medlem
Jag vänder mig mot påståendet att "människor består av energi" (Människor? I motsats till andra livsformer, stenar eller plasma? Består av energi, hurdå? Annat än det triviala E=mc^2?)

Icke dess mindre, det finns energiformer som är rätt svåra att "fånga". Tag neutrinostrålning till exempel: det krävs en vägg av bly, flera ljusår tjock, för att reducera en neutrinostråles intensitet till hälften! Annorlunda uttryckt: din handflata genomborras varje sekund av i storleksordningen biljoner neutriner; men det dröjer flera år mellan varje gång din kropp faktiskt påverkas av en enda!

Att öppna ett fönster för neutriner vore, som man lätt förstår, dock en meningslös handling...
Citera
2020-01-13, 07:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Så du menar att energin aldrig lämnar platsen som den dör på?
Antar vi pratar om någon form av magisk energi. Någon sådan har aldrig påvisats finnas eller försvinna när någon avlider.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in