2020-01-11, 15:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja antagligen för att ner är ner och vilken kraft eller vetenskaplig teori som ser till att det blir så vet jag inte. Men om jag ska filosofera fram en teori samt namnge den så säger jag gulviatoren gör det. 4hm2.
Om du döper om gravitationen till ett annat namn förändrar ju dock ingenting i verkligheten. Är ju fortfarande kraften att massor attraherar varandra som gör det. Utan den kraften existerar inget ner eller upp.
Citera
2020-01-11, 15:44
Medlem
Citat:
... inte kan förklara hur vatten böjer sig runt den. I äkta vetenskapsanda ska de kunna bevisa det om och om igen...

Jag tycker plattjordares argumentation är ren lyteskomik.

Du påstår att det inte finns en vetenskaplig förklaring till varför vatten dras mot sfären - vilket är en uppenbar lögn eftersom det är en allmän kunskap: Gravitation.

Samtidigt blundar du från det faktum att den som helt saknar en förklaring är du. Du har t.ex ingen som helst förklaring till varför vatten stannar kvar på en platt jord och ännu mindre en förklaring till idiot påståendet "water will always find it's level."

Hur i hela världen går det till när vatten hittar "sin nivå"?

Citat:
Ja antagligen för att ner är ner och vilken kraft eller vetenskaplig teori som ser till att det blir så vet jag inte.

Det var inte mycket till en förklaring... Du vägrar ta till dig den vetenskaplig förklaringen och din alternativa förklaring är "vet jag inte".
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-11 kl. 15:48.
Citera
2020-01-11, 15:45
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Denna effekt skulle bara uppstå om jordens rotation accelererade eller bromsade in. Annars är den relativa hastigheten noll då helikoptern och jorden åker åt samma håll i absoluta tal. Jämför med om du är med på ett tåg som åker i 200 km/h. Så länge tåget åker rakt fram i jämn hastighet så är det lika ansträngande att springa framåt som bakåt i tåget. Du känner inte tågets hastighet annat än då tåget accelererar eller bromsar.
Som ovanstående skriver så använd sökfunktionen. Det här har avhandlats femtielva gånger i tråden redan.

Ok. Jag förstår. Då måste jag bara hitta eller komma på ett experiment som bevisar att det är så. Ursäkta min lata söka här sida men kan du peka på ett sådant? Att atmosfären kapslar in oss i sin rörelse som ett tåg? Självklart förstår jag principen. Men har den bevisats? Vill bara förstå då detta är nytt att ens reflektera över.
Citera
2020-01-11, 15:46
Medlem
Fp
Citera
2020-01-11, 15:48
Medlem
Citat:
Om du döper om gravitationen till ett annat namn förändrar ju dock ingenting i verkligheten. Är ju fortfarande kraften att massor attraherar varandra som gör det. Utan den kraften existerar inget ner eller upp.

Nä å varför attraherar massor varandra? Så du menar att newton bara kom på ett namn? Att de attraherar varandra kan väl vem som helst se. Men jag godtar gravitationen. Det finns nåt som gör detta. Gravitationen, ok.

Edit. För att de är större? Känns lite tunt bara.
Citera
2020-01-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tycker plattjordares argumentation är ren lyteskomik.

Du påstår att det inte finns en vetenskaplig förklaring till varför vatten dras mot sfären - vilket är en uppenbar lögn eftersom det är en allmän kunskap: Gravitation.

Samtidigt blundar du från det faktum att den som helt saknar en förklaring är du. Du har t.ex ingen som helst förklaring till varför vatten stannar kvar på en platt jord och ännu mindre en förklaring till idiot påståendet "water will always find it's level."

Hur i hela världen går det till när vatten hittar "sin nivå"?

Det var inte mycket till en förklaring... Du vägrar ta till dig den vetenskaplig förklaringen och din alternativa förklaring är "vet jag inte".

Klart jag inte tar till mig en förklaring som är så simpel och i första hand filosofisk. Den förklarar inte hur vatten böjer sig runt jorden då det inte går att experimentera sig fram till, hur mycket du än säger gravitationen. Den kanske förklarar att saker faller ner och blykulor påverkas av större blykulor. Behöver ett experiment som innehåller vatten här.

Edit. Och allmän kunskap ger jag inte mycket för. Vill plocka isär allt jag vet för att se om det håller helt enkelt. Jag har lärt mig om gravitationen. Men aldrig riktigt utmanat den. Lär jag inte mig nåt nytt här så får jag gå högre upp då.. För vi lärde oss väl om gravitationen i 4an kanske?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-11 kl. 16:05.
Citera
2020-01-11, 16:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ok. Jag förstår. Då måste jag bara hitta eller komma på ett experiment som bevisar att det är så. Ursäkta min lata söka här sida men kan du peka på ett sådant? Att atmosfären kapslar in oss i sin rörelse som ett tåg? Självklart förstår jag principen. Men har den bevisats? Vill bara förstå då detta är nytt att ens reflektera över.
Att gå i ett tåg som åker i jämn hastighet är ett bra sätt att bevisa att vi bara känner rörelse då den ändras t ex om tåget accelererar, bromsar eller svänger.

Citat:
Nä å varför attraherar massor varandra? Så du menar att newton bara kom på ett namn? Att de attraherar varandra kan väl vem som helst se. Men jag godtar gravitationen. Det finns nåt som gör detta. Gravitationen, ok.

Edit. För att de är större? Känns lite tunt bara.
Att det blir större attraktionskraft av ett större objekt är ganska självklart. Massor attraherar varandra och det är självklart mer massa i jordklotet än i mig så därför blir det jag som dras ner till jordklotet om jag hoppar och inte jordklotet som hoppar upp till mig.
Exakt vad som orsakar gravitationen på kvantnivå är kanske inte helt utrett men det är ju en sak att bevisa att gravitation existerar vilket man kan göra med Cavendishs experiment. Att bevisa exakt hur gravitationen skapas är en annan sak men det behövs inte för att förstå t ex varför vatten kan stanna på ett jordklot. Kalla du gravitationen för gulviatoren om du vill men har du ingen teori om hur gulviaturen skulle skilja sig från gravitaionen på ett sätt som skulle göra det möjligt att den skulle fungera på en platt jord vilket gravitationen inte skulle göra då den verkar in mot masscentrum och skulle bli snedriktad på alla platser borsett från mitten av skivan på en platt jord så blir ju gulviatoren bara ett ett meningslöst ord.
Citat:
Klart jag inte tar till mig en förklaring som är så simpel och i första hand filosofisk. Den förklarar inte hur vatten böjer sig runt jorden då det inte går att experimentera sig fram till, hur mycket du än säger gravitationen. Den kanske förklarar att saker faller ner och blykulor påverkas av större blykulor. Behöver ett experiment som innehåller vatten här.
Vatten dras naturligtvis mot jorden av gravitationen på samma sätt som all annat materia så det är ju självklart att vattnet då dras mot jorden som allt annat.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-11 kl. 16:10.
Citera
2020-01-11, 16:10
Medlem
Citat:
Att gå i ett tåg som åker i jämn hastighet är ett bra sätt att bevisa att vi bara känner rörelse då den ändras t ex om tåget accelererar, bromsar eller svänger.

Att det blir större attraktionskraft av ett större objekt är ganska självklart. Massor attraherar varandra och det är självklart mer massa i jordklotet än i mig så därför blir det jag som dras ner till jordklotet om jag hoppar och inte jordklotet som hoppar upp till mig.
Exakt vad som orsakar gravitationen på kvantnivå är kanske inte helt utrett men det är ju en sak att bevisa att gravitation existerar vilket man kan göra med Cavendishs experiment. Att bevisa exakt hur gravitationen skapas är en annan sak men det behövs inte för att förstå t ex varför vatten kan stanna på ett jordklot.

Vatten dras naturligtvis mot jorden av gravitationen på samma sätt som all annat materia så det är ju självklart att vattnet då dras mot jorden som allt annat.

Angående vattnet på ett jordklot skulle väl en mängd vatten ungefär lika stor som världshaven överfört på en sfär ala basketboll göra detsamma enligt den principen? Förklara gärna varför inte. Om haven hade varit som en droppe på jorden hade det gått ihop. Men inte den mängden vatten som finns på jorden.
Citera
2020-01-11, 16:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Angående vattnet på ett jordklot skulle väl en mängd vatten ungefär lika stor som världshaven överfört på en sfär ala basketboll göra detsamma enligt den principen? Förklara gärna varför inte. Om haven hade varit som en droppe på jorden hade det gått ihop. Men inte den mängden vatten som finns på jorden.
Är ju så att jorden har mycket starkare gravitation än en basketboll då jorden har så ofattbart mycket större massa så jordens gravitation skulle ju i det närmaste omedelbart dra av vattnet från baskettbollen.
Citera
2020-01-11, 16:14
Medlem
Citat:
Är ju så att jorden har mycket starkare gravitation än en basketboll då jorden har så ofattbart mycket större massa så jordens gravitation skulle ju i det närmaste omedelbart dra av vattnet från baskettbollen.

Grett. Det hänger ihop. Tack.
Så det experimentet går inte applicera.

Men att vatten böjer sig gäckar ändå mig. Har ju hela mitt yrkesliv använt vatten till att få saker just rakt så.
Men man måste väl bort från jordens dragningskraft för att kunna utföra nåt experiment som påvisar det. Så. Jaja. Lämnar det för nu..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-11 kl. 16:20.
Citera
2020-01-11, 16:23
Medlem
Citat:
Att gå i ett tåg som åker i jämn hastighet är ett bra sätt att bevisa att vi bara känner rörelse då den ändras t ex om tåget accelererar, bromsar eller svänger..

Jag behöver bevis på att atmosfären kapslar in hos som ett tåg gör. Att tåg har barriärer som tar bort vindtrycket vet jag redan. Och har för mig att den allmänna kunskapen sagt att jorden hastighet skiftar lite till och från. Men kan minnas fel el va skitsnack.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-11 kl. 16:26.
Citera
2020-01-11, 16:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Grett. Det hänger ihop. Tack.
Så det experimentet går inte applicera.

Men att vatten böjer sig gäckar ändå mig. Har ju hela mitt yrkesliv använt vatten till att få saker just rakt så.
Men man måste väl bort från jordens dragningskraft för att kunna utföra nåt experiment som påvisar det. Så. Jaja. Lämnar det för nu..
Vatten för nivåmätning funkar bra på kortare sträckor eftersom jordens radie är så galet stor. Men redan vid 1km kan man se avvikelse från en rak nivå. Det experimentet har gorts, en 1km lång slang med vertikala delar i ändarna och mitten. Man fäste siktmärken vid vertikalerna och riktade in dem horisontellt med kikare. Slangen var fylld med vatten så det nådde nästan hela vägen upp i vertikalerna. Efter att man siktat in märkena mätte man avstånden mellan märke och vattenpelarens yta i alla 3 vertikalerna och fann att den i mitten var högre. Finns eller fanns en video från experimentet på Youtube men jag hittar det inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in