Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Man har INTE hotat. Skilj på "nämna", "påminna" och "hota".
Självklart är du "konspiratoriskt lagd" om du sätter saker i ett sådant samband. En konspirationsteori är en idé¹ om ett samband mellan händelser som förutsätter ett överhängande motiv när andra mer plausibla, enkla, förklaringar finns. Konspirationsteorier beror av en missrepresentation av dessa händelser, t.ex. påstå att en påminnelse är ett hot, eller att ett hot tolkas i ett speciellt narrativ, utan belägg.
Varför sköt inte Iran ner ett amerikanskt plan? Varför ett plan fullt med iranier? Vem vinner på det? Bara stollar skulle ju tro att det var en "hämnd" och bara stollar gör ju det. Varför tar man dessutom på sig ansvaret och beklagar i stället för att säga "där fick ni"? Det finns ingen logik i det hela och det finns ingenting att vinna politiskt, ekonomiskt eller militärt. Historien är snarast väldigt pinsam för Iran, självfallet. Inte ens diktaturer har för vana att skjuta ner civila plan med flit.
1) Inte teori i vanlig bemärkelse. Teori betyder egentligen "vetenskaplig lärobyggnad" och en teori är mycket väl underbyggd av belagda hypoteser. Konspirationsteorier är inte teorier.
Kan lika gärna påstå att du är konspiratoriskt lagd isåfall.
De avslutar för fan det inlägget med "never threat the iranian state". Om du inte anser det vara ett hot så vet jag inte vad jag ska säga.
Jag tar vad som kommunicerats från Iran och lägger ihop ett och ett.
Det är en krigssituation och det hotas fram och tillbaka. Iran påminner bland annat om ett tillfälle när USA sköt ner en civil flight av misstag i ett av hoten och avslutar med att man aldrig ska hota den Iranska staten.
Därefter skjuts ett civilt flyg ned av Iran i samband med att de bombar amerikanska baser.
Tycker du att jag är konspiratoriskt lagd pga detta så har vi väldig olika åsikter om konspirationsteorier.
De sköt inte ned ett amerikanskt flyg eftersom USA hade ställt in sina flyg dit sedan flera dagar tillbaka. Vilket amerikanskt flyg menar du att de skulle kunnat skjuta ner?
I deras ögon var det ett flyg fyllt med västerländska passagerare och de krigar mot väst. De vill visa att de har "no mercy" och gör vad som helst för att man inte ska ge sig på dem. Tokiga helt enkelt.
Man tog inte på sig ansvaret eftersom Trump dagen efter meddelar att man inte vill pusha situationen ytterligare och inte kommer svara med mer våld. Att då säga att man sköt ner ett civilt flyg med mening skulle vända hela världen emot dem och Iran vill inte heller starta ett krig mot USA om man inte måste.
Man sa då att det var en naturlig olycka.
När världen undersöker detta och det sprids globalt att det blivit nedskjutet går man till slut ut och säger att det var ett misstag. Enda rimliga att göra om man skulle vara en av dem som styr Iran.
Du får gärna sluta kalla dem du argumenterar med för stollar och att de inte ska skriva i tråden osv. Du förminskar bara dig själv.
Ful härskarteknik, lägg av med det är du snäll och bemöt argumenten på ett vuxet sätt istället.