Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Vi gillar att relativisera -eftersom DU är kommunist.

Iran sköt ner ett civilt flygfartyg. Punkt.
Jag är ingen kommunist.

Det var planerat är vad jag säger.
Citera
2020-01-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
var de inte irankanadensare?

Jodå - men minst hälften av dem är säkert "informationsmänniskor" - och Iran passade då på att avrätta sina egna förrädare - ett helt flygplan fullt med iranier som hatar Iran sas
Citera
2020-01-11, 14:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Helt enig med dig. Ett fruktansvärt misstag. Läste någonstans att de plan som lyfte innan olycksplanet hade en annan rutt. Olycksplanet närmade sig den militära anläggningen i luften. I normala fall inga problem - men i den uppskruvade kontexten så begicks säkert en rad misstag och katastrofen blev ett faktum. Skulle inte förvåna mig om det blir några iranska självmord efter det här.

Men det hela tyder på att landet och regimen är ganska oorganiserad. Försvaret samverkar inte med civilflyget, flygplatsen öppnar trafiken igen trots att försvaret tydligen inte sänkt beredskapen. De lyckades aldrig spärra av området där kraschen skedde utan alla sprang runt fritt där. En ganska dålig polisstat som inte ens kan bevaka ett olycksområde. Sedan snabbt ut med felaktiga uppgifter för att sen erkänna att de sköt ned det, tyder också på dålig koordinering.
Citera
2020-01-11, 14:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Jodå - men minst hälften av dem är säkert "informationsmänniskor" - och Iran passade då på att avrätta sina egna förrädare - ett helt flygplan fullt med iranier som hatar Iran sas

Oj jag hoppas de inte var så cyniska. Men om det kommer fram att någon specifik person på planet var målet så ändrar jag mig. Kanske en känd spion eller regimkritiker.
Citera
2020-01-11, 14:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Helt enig med dig. Ett fruktansvärt misstag. Läste någonstans att de plan som lyfte innan olycksplanet hade en annan rutt. Olycksplanet närmade sig den militära anläggningen i luften. I normala fall inga problem - men i den uppskruvade kontexten så begicks säkert en rad misstag och katastrofen blev ett faktum. Skulle inte förvåna mig om det blir några iranska självmord efter det här.

Det märkligt i hela historien är ju att Iran säger att de trodde det var någon missil eller fiendeplan men det känns som att hotet snarare var på väg bort från och inte mot dem.

En kryssningsrobot från usa skulle väl inte åka i den riktningen ifrån flygplatsen?
Citera
2020-01-11, 14:37
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vadå svart vitt? Jag förstår vad du skriver men jag tycker att förklaringen är helt orimlig. Dessutom är det mer troligt att Iran ljuger än talar helt sanning givet deras tidigare lögner. Så man får spekulera själv.

På vilket sätt är det orimligt? Om man lägger alla pusselbitarna på plats så är resultat ganska trovärdigt. Okej, vad skulle Iran kunna ljuga mer om i detta fall? När man själva gått ut nu att man skjutit ner planet samt sagt att man misstog planet för en amerikansk kryssningsmissil. Allt det jag har sagt är det Iran säger just nu.
Citera
2020-01-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Eller så sket de i vilket, men de ville skjuta ner något, oavsett vad. Den där gamla händelsen är över 30 år gammal, så den är nog glömd nu.

Men jag tror dock att det var avsiktligt. Märkligt val av plan dock, men det var trots allt en jävla massa kanadicker ombord. Who knows, det kanske dög i krigets hetta och i ilskan efter deras förluster.
Det tror jag inte.

Ayastollen och hans cronies hade en window of oppurtunity. Det fanns inte så många internationella flyg att välja på, som flög från Teheran samma dag som de genomförde attacken mot baser i Irak. De kunde inte välja ett flygplan från Ryssland, som är en viktig allierad. Att det var ett flyg från Ukraina är också en ledtråd. Putin sköt ner MH17 över Ukraina. Ayastollen kan rättfärdiga att döda iranier med att de dör som martyrer eftersom de är "goda muslimer". Det är nåt västerlänningar inte förstår när det gäller islam, så de säger att det måste skett av misstag.
Citera
2020-01-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
På vilket sätt är det orimligt? Om man lägger alla pusselbitarna på plats så är resultat ganska trovärdigt. Okej, vad skulle Iran kunna ljuga mer om i detta fall? När man själva gått ut nu att man skjutit ner planet samt sagt att man misstog planet för en amerikansk kryssningsmissil. Allt det jag har sagt är det Iran säger just nu.

Naturligtvis att de även ljuger om att de skulle ha misstagit det för en amerikansk missil
Citera
2020-01-11, 14:39
Medlem
Det är ju helt självklart att detta var en olyckshändelse som Iranska regimen har erkänt och även bett om ursäkt vilket är positivt, dem som är ansvariga för att ha skjutit ner planet måste må fruktansvärd dåligt. Om Trump inte hade dödat generalen så hade denna olyckshändelse aldrig hänt tycker Trump har det största ansvaret, han hotade med o bomba Iran vilket skapade stor stress bland iranska militären vilket resulterade i denna olyckshändelse.
Citera
2020-01-11, 14:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Självklart var det avsiktligt att skjuta ner objektet som dom trodde var inskränkande objekt.

Misstaget bestod i att dom inte hade koll på att objektet var ett civilt flyg som lyft från deras egna flygplats. Grov inkompetens med undermåligt informationsflöde.
Självklart är det inkompetens, förmodligen på en systemisk nivå. Där stelbenta kommandostrukturer inte ger utrymme för eget tänkande.
Citera
2020-01-11, 14:43
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Naturligtvis att de även ljuger om att de skulle ha misstagit det för en amerikansk missil

Varför skulle de ljuga om det? Och hur ser din teori om vad som har hänt?
Citera
2020-01-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det märkligt i hela historien är ju att Iran säger att de trodde det var någon missil eller fiendeplan men det känns som att hotet snarare var på väg bort från och inte mot dem.

En kryssningsrobot från usa skulle väl inte åka i den riktningen ifrån flygplatsen?

En kryssningsrobot kan ändra kurs och fart
- och vill man attackera en flygplats - så ikläder sig roboten samma signatur som ett flygande civilt plan.

Fast problemet är ju att att en robot hade slagit ner och helt och hållet incapaciterat flygplatsen -

Det är som om Irans radaropratörer är från 3:e världen - ett gäng med oerhört stortsjälvförtroende, religiösa galningar...helt och hållet utan teknink kunskap - inte ens "sunt förnuft" - men det är klassiskt Iran. De Iranier i Sverige som jag sett - är bullshitmänniskor - mattförsäljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in