Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 12:06
Medlem
Frozzzts avatar
Den viktigaste konklusionen av allt detta är att Iran aldrig kan tillåtas inneha kärnvapen.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
I det fallet så visste flygledingen om att det pågick regelrätta strider i området, så det var 100% Ukrainas ansvar att MH17 krashade även om den direkta orsaken troligen var någon rebellgrupp på endera sidan som avfyrade den, man vet ej exakt vem däremot är det klarlagt tror jag vem som ägde den och det var en rysk enhet vill jag minnas men det betyder såklart inte att det var Putin som sköt.
Nej, jag menar inte MH17. Det jag tänker på var 2001, dagarna efter terrordåden den elfte september.

Hittade det nu: Siberia Airlines Flight 1812
Siberia Airlines Flight 1812[2] was a commercial flight shot down by the Ukrainian Air Force over the Black Sea on 4 October 2001, en route from Tel Aviv, Israel to Novosibirsk, Russia.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Knappast. Det handlar om att det finns så mycket bevis ute att man inte kan förneka det längre.

Videon blev nog avgörande tror jag, kudos till killen som filmade hela förloppet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Helt rätt att det mtp kurs etc framstår som märkligt att de råkade skjuta ner det, men du kan inte bortse från att människor tenderar att göra misstag, särskilt när de är rädda och stressade!

Vill f ö minnas att du tidigare i tråden idiotförklarade alla oss som tidigt misstänkte att det handlade om en oavsiktlig nedskjutning, så dina resonemang väger lätt.

Iran påstår att det var ett misstag, och du gissade att det var ett misstag, så då hade du rätt.

Var idiotförklarar jag dig, citera.
Citera
2020-01-11, 12:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Ja så här går det om man sätter avancerade luftförsvarsvapen i händerna på islamska kaozblattar!
Citera
2020-01-11, 12:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Knappast. Det handlar om att det finns så mycket bevis ute att man inte kan förneka det längre.
Kanske, men man kan ju alltid hoppas på en tillnyktring. Det värsta som kan hända är att man varit positiv i onödan.
Citera
2020-01-11, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Någon kunnig som vet hur eldgivning sköts vid avfyrandet av missiler?

Är det en enskild soldat i vagnen som tar beslutet eller är vagnarna kopplade till en ledningscentral som tar beslut om avfyrning?
Mycket bra fråga, jag tror att dom sköter allt själv eller i vart fall har den kapaciteten men säkerligen kan dom kopplas via en central ledningscentral och eller kommunicera via en, men det vore mycket bra att få veta hur det var i detta fallet. Men svaret är otroligt hemligt egentligen, men vem vet vi kanske får se en brilliant utredning där allt nu läggs på bordet, dom ha allt att vinna och USA kommer att få ännu svårare att klänga sig kvar i regionen isåfall vilket är jättbra som jag ser det.
Citera
2020-01-11, 12:09
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Stort av Iran att ta på sig det. Det är nog inte vad man kunde förvänta sig av de här länderna, det är faktiskt mycket bättre.
Det är ju nästan så det känns som början på en bättre värld.

Jag tror utvecklingen runt detta är ganska förståelig fram till att man nu erkänner vilket är mycket positivt.

Det har självklart vart extremt rörigt inom Irans militär och regering från det inträffade, det troligt att det tog ett tag att reda ut besticken internt innan Iran själv hade koll.

Lite svårt fortsätta ljuga när det tom finns på film. Kompletta dårar är det som styr detta land nästan som man undrar om det inte hade varit bättre om USA "slog" ut landet en gång för alla och avsatte regimen och demkorati infördes. Några kärnvapen har Iran inte enligt USA och med sådana här analfabeter som inte ens kan se skillnad på en missil och en Boeing lär de knappast klara av utveckla kärnvapen. Skönt Trump är på god fot med Putin det gör denna värld lite säkrare.
Citera
2020-01-11, 12:10
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Stort av Iran att ta på sig det. Det är nog inte vad man kunde förvänta sig av de här länderna, det är faktiskt mycket bättre.
Det är ju nästan så det känns som början på en bättre värld.

Jag tror utvecklingen runt detta är ganska förståelig fram till att man nu erkänner vilket är mycket positivt.

Det har självklart vart extremt rörigt inom Irans militär och regering från det inträffade, det troligt att det tog ett tag att reda ut besticken internt innan Iran själv hade koll.

Hade Iran kunnat mörka detta så hade de självklart gjort detta vilket man även försökte med till en början.

Det var först när det stod klart att det var helt uppenbart för omvärlden vad som hade inträffat som Iran medgav de faktiska omständigheterna.
Citera
2020-01-11, 12:12
Medlem
Man får väl gratulera stenåldersmulorna till fullträffen! De lyckades ju faktiskt till slut orsaka några dödsfall under sin vedergällningsnatt...
Citera
2020-01-11, 12:13
Medlem
JH1960s avatar
Verkar inte som att Iran har koll på sin militär. Finns det fler än jag som är glad över att de inte har kärnvapen? Inte därmed sagt att jag tycker att det är bra att stormakter har kärnvapen, men den senaste veckans information från Iran (nedtrampning av +50 personer på begravning, skjuta ned ett flygplan som startat från eget luftrum med en hel del egna medborgare) verkar inte betryggande. (Troligen det nya årets största understatement) Kan lägga till att jag grundläggande anser att iranier verkar vara vettiga personer, men detta vi sett senaste veckan är inte vettigt. Spänningen i området bara måste minska. I övrigt så lider jag med de anhöriga. :-(
Citera
2020-01-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Någon kunnig som vet hur eldgivning sköts vid avfyrandet av missiler?

Är det en enskild soldat i vagnen som tar beslutet eller är vagnarna kopplade till en ledningscentral som tar beslut om avfyrning?

Det är en ledningscentral (inom tor) som godkänner "start"

Denna ledningscentral bör i normala länder vara i kontakt med tex en överste eller en general som i sin tur godkänner "start".

Gällande Iranier och deras u-lands tänkade + att de har 2 olika militärer (ungefär som tyskland - wehrmacht och waffen SS) Jag kan mycket väl tänka mig att Iranska SS - helt och hållet skiter i vad Iranska regeringen säger - och drar "start" för att ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in