Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Försäkring brukar gå att få lägre premie via egna kanaler, i synnerhet om företaget redan har försäkringar sedan tidigare i något bolag, men här kan det vara annorlunda i vissa fall.
Service är ren förlust att inkludera i leasingavgiften mht momsregler, den bör betalas fristående.
Försäkring kostar 370kr/mån, helt ok?
Serviceavtalet är precis som du skriver. Dock har Hedin Bil en kampanj på just serviceavtal, kostade bara 7000kr för tre år. Svårt att matcha.
Sedan tycker jag att Kia är rätt OK bil kontra priset. Men fordonsskatten ligger på 4050kr nu efter b/m införandet. Förmånsvärdet ligger på ca 3300kr/år.
Jag var rätt osäker om jag skulle ta det privat eller via firman. Men enligt min revisor är firman bättre - åsikter?
Det enda som jag är osäker på är den effektiva ränta som ligger på 5.77%. Är den OK eller ska jag leta annat? Hedin Bil Finans samarbetar med DNB banken.
Ett annat alternativ var att ta ett huslån och köpa loss bilen och ta ut bränsleersättning på 18.5kr, men det täcker knappt hälften av mina bränslekostnader. Jag kör ca 15mil tur&retur som konsult per dag. Det anses inte räknas som tjänstemil enligt skatteverkets regler då mitt bolag är registrerat på mitt hus. Synd för jag får inte heller utnyttja 3000 tjänstemil avdraget på förmånsvärdet.
Operationell leasing gick bort så jag vill inte binda mig i tre år pga lågkonjunkturen och osäkerheten på mitt nystartade bolag. Med ”finansiell leasing” kan jag närsomhelst köpa loss den utan konsekvenser.