2020-01-11, 07:36
Medlem
Ska snart skaffa en bil och undrar lite över räntan.

Har varit och kollat på en bil hos Hedin Bil och allting ser bra ut förutom räntan, 4.95% och 5.77% effektiv.

Låter mycket i mina öron. Vad säger ni? Vilken annan bank har bättre?
Citera
2020-01-11, 07:44
Medlem
tnems avatar
Är det ett billån du skall ta eller?

För man har ingen ränta på leasing.
Citera
2020-01-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Är det ett billån du skall ta eller?

För man har ingen ränta på leasing.

Jo det är inte alls ovanligt.
Citera
2020-01-11, 08:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Jo det är inte alls ovanligt.

OK utveckla.
Vad är det man betalar ränta på?
Citera
2020-01-11, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
OK utveckla.
Vad är det man betalar ränta på?

Du förstår väl att någon ligger ute med pengar under leasingtiden? Hos t.ex. Volkswagen kan du själv välja fast ränta som sätts när du skriver på avtalet eller rörlig som ändras upp/ner per månad.
Citera
2020-01-11, 09:01
Medlem
Ursäkta de få detaljerna. Skrev det i all hastighet precis innan mitt arbetspass.

Verkar som om några inte förstår vad finansiell leasing betyder: https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-leasing

Jag tänkte skaffa en bil på bolaget då det behövs. Bilen som jag har tittat på är en Kia Ceed SW som verkar vara helt OK kontra priset.

Tanken är så här:

Pris: 247 000kr inkl moms
Kontant: 20%
Avbetalningsperiod: 36mån
Restvärde: 40%

Ränta: 4.95%
Effektiv ränta: 5.77%
Citera
2020-01-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDev
Ursäkta de få detaljerna. Skrev det i all hastighet precis innan mitt arbetspass.

Verkar som om några inte förstår vad finansiell leasing betyder: https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-leasing

Jag tänkte skaffa en bil på bolaget då det behövs. Bilen som jag har tittat på är en Kia Ceed SW som verkar vara helt OK kontra priset.

Tanken är så här:

Pris: 247 000kr inkl moms
Kontant: 20%
Avbetalningsperiod: 36mån
Restvärde: 40%

Ränta: 4.95%
Effektiv ränta: 5.77%

Det ni skriver nu rör avbetalning, inte leasing. Var det inte det senare ni planerat?
Citera
2020-01-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Du förstår väl att någon ligger ute med pengar under leasingtiden? Hos t.ex. Volkswagen kan du själv välja fast ränta som sätts när du skriver på avtalet eller rörlig som ändras upp/ner per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det ni skriver nu rör avbetalning, inte leasing. Var det inte det senare ni planerat?

Exakt det jag själv ifrågasätter, men det är tydligen det det heter om man köper via ett bolag. Givetvis har man service och försäkring med i ”leasingavgiften”.

Sen kan man dra av halva moms, etc.
Citera
2020-01-11, 10:34
Medlem
Citat:
Exakt det jag själv ifrågasätter, men det är tydligen det det heter om man köper via ett bolag. Givetvis har man service och försäkring med i ”leasingavgiften”.

Sen kan man dra av halva moms, etc.

Försäkring och service ingår normalt inte i finansiell leasing, i synnerhet service vore olämpligt mht gällande momsregler.
Privatleasing skall vi inte jämföra med, upplägget är inte likartat.

Bedriver du verksamhet i företaget som är momspliktigt? Även momsfri sådan?
Är det ditt eget företag eller fler med som ägare?
Citera
2020-01-11, 10:41
Medlem
Citat:
Försäkring och service ingår normalt inte i finansiell leasing, i synnerhet service vore olämpligt mht gällande momsregler.
Privatleasing skall vi inte jämföra med, upplägget är inte likartat.

Bedriver du verksamhet i företaget som är momspliktigt? Även momsfri sådan?
Är det ditt eget företag eller fler med som ägare?

Ingår inte, helt rätt. Men jag valde till det. Japp, bedriver verksamhet som är momspliktig som jag äger och driver själv.
Citera
2020-01-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ingår inte, helt rätt. Men jag valde till det. Japp, bedriver verksamhet som är momspliktig som jag äger och driver själv.
Försäkring brukar gå att få lägre premie via egna kanaler, i synnerhet om företaget redan har försäkringar sedan tidigare i något bolag, men här kan det vara annorlunda i vissa fall.
Service är ren förlust att inkludera i leasingavgiften mht momsregler, den bör betalas fristående.
Citera
2020-01-11, 11:05
Medlem
Citat:
Försäkring brukar gå att få lägre premie via egna kanaler, i synnerhet om företaget redan har försäkringar sedan tidigare i något bolag, men här kan det vara annorlunda i vissa fall.
Service är ren förlust att inkludera i leasingavgiften mht momsregler, den bör betalas fristående.

Försäkring kostar 370kr/mån, helt ok?

Serviceavtalet är precis som du skriver. Dock har Hedin Bil en kampanj på just serviceavtal, kostade bara 7000kr för tre år. Svårt att matcha.

Sedan tycker jag att Kia är rätt OK bil kontra priset. Men fordonsskatten ligger på 4050kr nu efter b/m införandet. Förmånsvärdet ligger på ca 3300kr/år.

Jag var rätt osäker om jag skulle ta det privat eller via firman. Men enligt min revisor är firman bättre - åsikter?

Det enda som jag är osäker på är den effektiva ränta som ligger på 5.77%. Är den OK eller ska jag leta annat? Hedin Bil Finans samarbetar med DNB banken.

Ett annat alternativ var att ta ett huslån och köpa loss bilen och ta ut bränsleersättning på 18.5kr, men det täcker knappt hälften av mina bränslekostnader. Jag kör ca 15mil tur&retur som konsult per dag. Det anses inte räknas som tjänstemil enligt skatteverkets regler då mitt bolag är registrerat på mitt hus. Synd för jag får inte heller utnyttja 3000 tjänstemil avdraget på förmånsvärdet.

Operationell leasing gick bort så jag vill inte binda mig i tre år pga lågkonjunkturen och osäkerheten på mitt nystartade bolag. Med ”finansiell leasing” kan jag närsomhelst köpa loss den utan konsekvenser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in