Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 06:49
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Eget i betydelsen att det lyft från en flygplats inom egen kontroll, var under Irans ansvarsområde, iranskt luftrum och FIR, hade en stor del iranier ombord, osv, osv. Edit: Kontrastera med "annans plan", ett plan över annat luftrum eller specifikt ett amerikanskt plan med tanke på konflikten.

Är det något mer man behöver förklara för dig?

Din förklaring går att förstå, men den är inge vidare. Ett plan tillhör den som äger det. De flesta flygplan idag leasas från bolag som jobbar med sånt och ofta ägs av riskkapitalister. Hur det ser ut på UIA låter jag vara osagt.

Men ägarskap av ett plan överförs inte mellan olika territorium, ansvarsområden, flygplatser och olika luftrum beroende på flygrutten. Strikt juridiskt ägarskap definieras inte heller genom majoriteten av nationalitetstillhörigheter bland passagerare i en farkost.

Så "eget" är ett märkligt val av ord i sammanhanget från din sida min vän.
Senast redigerad av InteSDbliven 2020-01-11 kl. 06:51.
Citera
2020-01-11, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ser framför mig scener ur tv-serien Chernobyl, ingen underhuggare ville vara den som informerar centralkommittén om vad som egentligen har hänt. Därför försöker Gorbatjovs gäng först mörka saken eftersom man inte vet vidden av katastrofen, man tror den är hanterbar.
Precis, bra poäng! Det dröjde nog innan de som hade mandat att göra officiella uttalanden å Irans vägnar, var säker på att planet var nedskjutet, av iranska styrkor och att det var hopplöst att hantera inrikes. Tänk vilket liv det hade blivit om Iran (eller Sovjet) erkände saken med en gång, men sedan visade sig det att det var utanför deras kontroll.

Alltid när olyckor sker, så antar man ju det benigna först och initiala rapporter är alltid allmänna, "tekniska problem", "inget nödanrop", "försökte vända tillbaka", "vädret var si-eller-så", osv. Tänk om man skulle börja med "vi sköt ner planet/vi havererade en kärnreaktor" och sedan var det något helt annat. :P
Citera
2020-01-11, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Din förklaring går att förstå, men den är inge vidare. Ett plan tillhör den som äger det. De flesta flygplan idag leasas från bolag som jobbar med sånt och ofta ägs av riskkapitalister. Hur det ser ut på UIA låter jag vara osagt.

Men ägarskap av ett plan överförs inte mellan olika territorium, ansvarsområden, flygplatser och olika luftrum beroende på flygrutten. Strikt juridiskt ägarskap definieras inte heller genom majoriteten av nationalitetstillhörigheter bland passagerare i ett fordon.

Så "eget" är ett märkligt val av ord i sammanhanget från din sida min vän.
Du är helt fri att ta min text, sök efter alla "eget" och byt ut mot "Ukrainskt". Go nuts! Är det här en viktig fråga för dig eller? Det var alltså inte ett fiendeplan man bekämpade, ej heller över någon annans territorium. Jag lovar att inte kalla planet för "eget" härefter utan ska precisera bättre. Nöjd så, eller finns det andra anmärkningar som äga prioritet?
Citera
2020-01-11, 06:53
Medlem
Citat:
...men du svalde alltså dumheterna och nu vill du skylla ifrån dig, trots att vi andra påpekade att informationen inte var rimlig? Ja, Iran förstod uppenbart att sanningen kommer komma fram och jag ser faktiskt inte hur de skulle kunna ha erkänt det snabbare, för de styrande får ju själv tampas med förnekanden och gliringar och förhalningar från underhuggare.
Det kan vara att de som hade ansvaret att missilen avlossades och planet blev nedskjutet försökte förneka sanningen, men när regeringen fick reda på sanningen gick de ut och erkände att det var en missil som orsakat tragedin.
Luftrummet borde ha varit stängt när de här skjutningarna av missiler mot Iraq pågick.
Det enda positiva är att nu vet man det som var orsaken till olyckan och det blir slut på spekulationer om orsaken till den.
Citera
2020-01-11, 06:55
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Precis, bra poäng! Det dröjde nog innan de som hade mandat att göra officiella uttalanden å Irans vägnar, var säker på att planet var nedskjutet, av iranska styrkor och att det var hopplöst att hantera inrikes. Tänk vilket liv det hade blivit om Iran (eller Sovjet) erkände saken med en gång, men sedan visade sig det att det var utanför deras kontroll.

Alltid när olyckor sker, så antar man ju det benigna först och initiala rapporter är alltid allmänna, "tekniska problem", "inget nödanrop", "försökte vända tillbaka", "vädret var si-eller-så", osv. Tänk om man skulle börja med "vi sköt ner planet/vi havererade en kärnreaktor" och sedan var det något helt annat. :P

Eller tänk om man bara hade rapporterat att planet störtat utan att påstå sådant man inte kunde backa upp av just de anledningar du tar upp.

Så brukar det fungera i den verkliga världen utanför Iran.
Citera
2020-01-11, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Det kan vara att de som hade ansvaret att missilen avlossades och planet blev nedskjutet försökte förneka sanningen, men när regeringen fick reda på sanningen gick de ut och erkände att det var en missil som orsakat tragedin.
Luftrummet borde ha varit stängt när de här skjutningarna av missiler mot Iraq pågick.
Det enda positiva är att nu vet man det som var orsaken till olyckan och det blir slut på spekulationer om orsaken till den.
Visst, så kan det ha varit. Men du svarade inte på mina frågor. Varför snackade du om vad lv-robotar gör, utan att ha koll och trots att det förklarats tidigare? Varför tog du upp "problem" med 737 som inte kan appliceras på den aktuella typen?

Det jag försöker säga är att dina påståenden som jag bemötte var grundligt debunkade och vederlagda lång innan Iran tog på sig ansvaret.
Citera
2020-01-11, 06:56
Medlem
Citat:
146 av offren var Iranier så deras anhöriga kanske nöjer sig med någon liten förbön i moskén av en tvättäkta mulla eller någon plastnyckel till paradiset eller liknande trams.

Men fokus lär skifta efter detta fiasko det är helt klart.

146 var har du fått den siffran från? Aftonbladet skrev igår att det var 82.
Citera
2020-01-11, 06:59
Medlem
Citat:
Eller tänk om man bara hade rapporterat att planet störtat utan att påstå sådant man inte kunde backa upp av just de anledningar du tar upp.

Så brukar det fungera i den verkliga världen utanför Iran.
Eh. Du har nog inte följt speciellt många olyckor om du tror det! Självfallet finns det föregånsexempel där styrande politruker utan teknisk kompetens har svarat med erforderlig och adekvat vaghet på typiskt politikervis, men det skulle jag säga är närmast undantag. Och när du säger vad "man" har rapporterat, så får du ju begripa att "man" syftar på medier här. Och gissa vad media är fullt av eftern en olycka? Jo, fel, omskrivningar, missförstånd och dumheter. Självfallet är inte Irans statskontrollerade media bättre här.

Jag tror du sätter dubbla standarder...
Citera
2020-01-11, 06:59
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Du är helt fri att ta min text, sök efter alla "eget" och byt ut mot "Ukrainskt". Go nuts! Är det här en viktig fråga för dig eller? Det var alltså inte ett fiendeplan man bekämpade, ej heller över någon annans territorium. Jag lovar att inte kalla planet för "eget" härefter utan ska precisera bättre. Nöjd så, eller finns det andra anmärkningar som äga prioritet?

Om vi håller oss till korrekt fakta blir det lättare för oss att kritisera Iran som inte tycks klara av att hålla sig till det.
Citera
2020-01-11, 07:00
Medlem
Nu borde väl det iranska folket gå ut på gator och torg och rikta sin vrede mot de egna ledarna?
Citera
2020-01-11, 07:01
Medlem
wwrs avatar
Finns det några intervjuer med anhöriga till de svenska offren? Var det 17 svenskar varav 14 som även hade afghanskt pass? Vilken lista över omkomna är mest aktuell?
Citera
2020-01-11, 07:03
Medlem
Och här Hassan Rouhanis tweet där han erkänner att Iran skjutit ner planet.

Hassan Rouhani
@HassanRouhani
Armed Forces’ internal investigation has concluded that regrettably missiles fired due to human error caused the horrific crash of the Ukrainian plane & death of 176 innocent people.
Investigations continue to identify & prosecute this great tragedy & unforgivable mistake. #PS752
5:40 AM · Jan 11, 2020·Twitter for Android

https://twitter.com/HassanRouhani/status/1215856039997984768
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in