Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Intressant, och bra analys! Om det stämmer, så är de ju ännu längre från nedslagsplatsen vid träff #2, ungefär borta i högerkanten på denna bild.
https://imgur.com/a/1TBCGQJ
Planet måste då sen ha gjort en 125 graders sväng åt höger och flugit vidare ca 18 kilometer. Någon pilotstackare måste då ha levt och försökt rädda planet efter träff #2.
Jag gissar att du menar vänsterkanten på bilden?
Om vi nu utgår från två robotträffar.
Missil #1
Missil #1, då transponderdata upphörde:
02:44:57 (UTC), 35.49046,50.95299, kurs=312°, hasighet=276 kn.
Missil #2
Som jag tolkar det fortsatte planet på kurs i 27 sekunder och träffades då av robot #2. Detta finns på video.
02:45:24 (UTC), 35.513778, 50.921712, kurs=312°, hastighet=276 kn.
Planet går i backen
Planet går ner i backen (tidpunkt uppskattad från CCTV):
02:49:34 (UTC), N35.561455, E51.103839, kurs=160°
Kurs och hastighet vid 02:45:24 vet jag inte. Jag har bara antagit att planet fortsatte på kurs och höjd från träff av missil #1 till träff av missil #2.
Att det var så stöds möjligen av videon som i varje faii inte visar på en tvär sväng.
Sväng höger från 312° till 160°
Efter träff av missil #2 svängde planet höger, från 312° till 160° som var kursen vid kraschen. Kanske i ett försök att återvända till flygplatsen, om flygplanet var någorlunda manöverdugligt? Kursen vid nedslaget har jag beräknat från satellitbilder som visar "spåret" vid kraschen.
Fågelvägen från träff av missil #2 till krasch site är det ca 17,25 km med kurs 72°.
Ett plan, i synnerhet ett skadat trafikflygplan, kan inte svänga särskilt brant.
Flygsträckan från missil #2 till krasch var kanske ca 36 km och tiden ca 4 minuter och 10 sekunder. Medelhastighet kanske ca 280 knop, 520 km/t. Om det var en jämn sväng så borde flygsträckan och hastigheten efter missil #2 ha varit lite högre. Kanske 40 km och 311 knop?
Det är bara delar av flygningen mellan missil #2 och kraschen som finns på video. Flera klipp visar de senaste 30-60 sekunderna. Då är branden kraftig. Man kan se brinnande delar lossna från planet. Troligen har delar av planet brunnit sedan träffen av missil #2. Det var en explosion ca 3 sekunder innan planet slår i marken.
Hur kan man av misstag avfyra två robotar mot ett trafikflygplan?
Kanske får vi veta mer i morgon (senare i dag), men visst är det väl lite av en gåta? Hur kunde kommunikationen mellan civil trafikledning och militärt luftförsvar falera så totalt? Luftförsvaret bör rimligtvis ha vetat att det var ett civilt plan på väg. Kanske information om förseningen inte gick fram och planet därför kom som en överraskning för luftförsvaret?
–