2020-01-10, 22:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokforare1990
Jag har bott i hyresrätten sedan 2014? Jag står som ägare på bostadsrätten delat med min flickvän som tyvärr det är struligt med därför bor jag i min hyresrätt. Hyr inte ut hyresrätten svart? Då skulle väl någon form av betalning krävas? Min bror vistas i lägenheten då det råder brist på bostäder och han söker.

Jag tror inte det lönar sig att upprepa samma grej om och om igen, du verkar ändå inte förstå vad vi förklarar för dig. Lycka till med överklagandet kompis, vi tror alla stenhårt på dig
Citera
2020-01-10, 22:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Lägenheten står inte tomma ditt jävla as. Så vad är ditt problem? Vill du hellre att jag skulle hyrt ut den svart till araber och turkar? Eller att jag bara ska ge bort lägenheten till någon annan när jag har slösat typ 10 års köpoäng för att få lägenheten? Jag lät min bror sova under samma tak som mig. Thats it.

Du har inte rätt att ha en hyresrätt om du har en annan bostad du bor i så enkla är reglerna.

Du kan i undantagsfall få godkänt att ha dubbel bosättning tex om du bor och jobbar på olika orter där pendling inte är ett vettigt alternativ.
Du kan även få tillfällig dispans tex för att prova att flytta in som sambo med nån.

Du har INTE rätt att "hålla" en lägenhet åt släkt/vänner/whatever.
Senast redigerad av Sereena 2020-01-10 kl. 22:40.
Citera
2020-01-10, 22:37
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har fått ett brev från HFAB med följande rubrik (läs titeln). Tänkte förkorta lite i vad som står och sedan hade jag behövt all hjälp jag kan få i hur jag gå vidare med detta för att kunna behålla lägenheten.

"Du hyr lägenhet bla bla sedan bla bla och HFAB har fått veta att du hyr ut lägenheten i andrahand och påtalar följande:
Hyresdgäst får enligt paragraf 39 i hyreslagen inte hyra ut sin lägenhet i andrahand utan hyresvärden eller hyresnämndens tillstånd. Eftersom tillstånd inte finns, ger vi dig möjligheten att själv säga upp lägenheten med 3 månaders uppsägningstid.Tuffare regler mot otillåten andrahandsuthyrning och handel med hyreskontrakt har införts sedan 1 Oktober 2019.Den som hyrt ut en hyreslägenhet i andrahand utan tillstånd kan förlora hyreskontraktet med omedelbar verkan, möjligheten att vidta rättelse för att förhindra förverkande har tagits bort.Olovlig andrahandsuthyrning är en missskött relation till HFAB. Den som hyr utan tillstånd spärras från att söka lägenhet under 2 års tid. Om det kommer avgöras i domstol eller hyresnämd och utfallet blir till fördel för hyresvärdens talan nollställs även köpoängen i bostadskön".

Med detta brev kom också ett papper med uppsägning av hyresavtal där dem vill att jag ska fylla i uppgifter.

Jag har bott/varit skriven på lägenheten sedan 2014. Min bror började flytta in/bo hos mig för ca 2 års sedan, i samma veva köpte jag en bostadsrätt. Min lillebror har varit folkbokförd på lägenheten i över 2 år nu. Det är mest min bror som vistas i lägenheten just nu men även jag "bor" där ibland. Hyra och allt som ska betalas in har gått igenom mig i alla år. Min fråga till er är ifall dem kan göra så här emot mig? Jag känner mig påhoppad och behöver tips på hur jag ska gå vidare. Mvh
Säg att du haft inneboende.
Citera
2020-01-10, 22:39
Medlem
Citat:
Jag är helsvensk men tack ändå!

Min bror ha också en bostadsrätt, men den står klar om typ 1 år ;D
Citera
2020-01-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du har inte rätt att ha en hyresrätt om du har en annan bostad så enkla är reglerna.

Du kan i undantagsfall få godkänt att ha dubbel bosättning tex om du bor och jobbar på olika orter där pendling inte är ett vettigt alternativ.

Du har INTE rätt att "hålla" en lägenhet åt släkt/vänner/whatever.

Ge mig källor på det då? Det är inte den information som jag har fått ut.
Citera
2020-01-10, 22:40
Medlem
Citat:
Jag bor i min bostadsrätt och är folkbokförd på den. Men vad spelar det för roll? Det handlar ju om anklagelser om uthyrning vilket jag inte håller med om. Enligt mig så bor min bror hemma hos mig, och han gör det utan några extra kostnader. Plus att han har varit folkbokförd på lägenheten i över 2 år och ska enligt HFABS regler kunna ta över lägenheten nu.
Du kan inte ha bostadsrätt & hyresrätt samtidigt.
Citera
2020-01-10, 22:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Säg att du haft inneboende.

Han har själv inte bott i lägenheten så det går inte
Citera
2020-01-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bara så vi fattar, är det du eller din bror som bott i 2 år?
Spelar ingen roll om du har förstahandskontrakt, det är inte din lägenhet och du får inte hyra ut den vidare.

Min bror har bott där i över 2 år med mig. Jag har "bott" där sedan 2014.
Citera
2020-01-10, 22:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ge mig källor på det då? Det är inte den information som jag har fått ut.

Den informationen får man normalt i samband med att man ställer sig i kö eller i samband med kontraktsskrivningen.

Men man har även ett eget ansvar att ha koll på vilka lagar som gäller.

Finns en bunt regler om att man ska ha behov av hyresrätten, äger man en bostadsrätt så har man inte behov av en hyresrätt.
Citera
2020-01-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Han har själv inte bott i lägenheten så det går inte

Jag kommer säga att jag har bott i lägenheten. Och jag och min bror bodde ihop i över 1 år i den.
Citera
2020-01-10, 22:43
Medlem
Citat:
Jag startade tråden för att få tips om hur jag kringgå uppsägning. Mycket av folket här inne bara kastar ur sig dumheter och jag väljer att tro på det som låter rimligt. Jag tror detta bara är en skrämsel. Dem skicka med papper om uppsägning, fyll i detta så slipper du problem och så vidare och nämner domstolar hit och dit. Bara för att dem hoppas man ska fylla i det och inte bestrida.
Är väl bara att säga att du och din bror är romantiskt involverad och att ni inte vågar berätta det för någon, om de vägrar efter det så får du börja kalla de för homofober och incestfober.
Citera
2020-01-10, 22:45
Medlem
Kjellenares avatar
Ditt misstag var att du inte hyrde ut lägenheten i andra hand till din bror lagligt, dvs med HFAB informerade. Det är lite sent påtänkt att informera dem nu då de upptäckt en olovlig andrahandsuthyrning. Kanske lärde du dig något av detta.

Jag tycker bara synd om din bror som blir av med sin bostad faktiskt. Du har en sån dålig attityd och vid det här laget verkar tråden bara handla om att alla som sagt emot dig "ska få se".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in