Citat:
Först kan vi konstatera att den som börjar med personangrepp är en tröttis.
Jag hävdar att det enda område med tillförlitliga mätstationer är USA från 1880 och in i första hälften av 1900-talet. Detta visar också mina länkar.
Jag har alltid refererat mina uppgifter primärt till USA, samt lokala tillägg. Det är ju andra som pratar "planeten", oftast alarmister som påstår att de har mätdata jättelångt bak från hela världen men det stämmer ju ej. Så snart någon pratat om temperaturer på planeten historiskt har jag påpekat detta faktum, det finns inga mätstationer går bra att kolla mina inlägg bakåt.
Ja, 1930-talet är den varmaste perioden under 1900-talet
Ja, 1970-talet är (troligen) den kallaste perioden under 1900-talet. Varför jag skriver troligen är för att det finns litet mätdata och/ eller beskrivningar på Arktis, Antarktis historiskt.
Jag har nu visat att det i praktiken inte fanns några mätstationer 1880-1900 på planeten.
Jag har visat att det bara fanns volym mätstationer i USA fram till ca 1920-1940 (beroende på världsdel)
Om du är av en annan uppfattning går det utmärkt att visa en karta på dessa stationer och om du ej gör detta får jag anta att du håller med i mitt resonemang och att diskussionen därmed är till ända.
Detta gör just hela diskussionen spännande, att hävda en uppvärmning med 0.8grader exakt eller 1grad exakt från 1880-talet till nu är därmed inte skrivet i sten, och du - den kan då även vara mindre!
Jag hävdar att det enda område med tillförlitliga mätstationer är USA från 1880 och in i första hälften av 1900-talet. Detta visar också mina länkar.
Jag har alltid refererat mina uppgifter primärt till USA, samt lokala tillägg. Det är ju andra som pratar "planeten", oftast alarmister som påstår att de har mätdata jättelångt bak från hela världen men det stämmer ju ej. Så snart någon pratat om temperaturer på planeten historiskt har jag påpekat detta faktum, det finns inga mätstationer går bra att kolla mina inlägg bakåt.
Ja, 1930-talet är den varmaste perioden under 1900-talet
Ja, 1970-talet är (troligen) den kallaste perioden under 1900-talet. Varför jag skriver troligen är för att det finns litet mätdata och/ eller beskrivningar på Arktis, Antarktis historiskt.
Jag har nu visat att det i praktiken inte fanns några mätstationer 1880-1900 på planeten.
Jag har visat att det bara fanns volym mätstationer i USA fram till ca 1920-1940 (beroende på världsdel)
Om du är av en annan uppfattning går det utmärkt att visa en karta på dessa stationer och om du ej gör detta får jag anta att du håller med i mitt resonemang och att diskussionen därmed är till ända.
Detta gör just hela diskussionen spännande, att hävda en uppvärmning med 0.8grader exakt eller 1grad exakt från 1880-talet till nu är därmed inte skrivet i sten, och du - den kan då även vara mindre!
Hur motiverar du ditt påstående att mätningar i USA från 1880 och framåt är tillförlitliga, men inte motsvarande mätningar från t.ex. UK, Sverige, övriga Europa, Japan eller Australien?
Utgående från dina återkommande felaktiga och motstridiga påståenden är det uppenbart att det inte går att sätta punkt i diskussionen här.
Kan du erkänna att du har fel, när det är uppenbart att du har det?
Jag ser det som ett framsteg att du gör en "halvpudel" även om du borde gjort en hel och medgett att det du skrev tidigare var inkonsekvent och motstridigt.
Jag påminner igen om vad du skrivit tidigare:
Nixter:
«Vi är helt överens om att 70-talet var den kallaste årtiondet på 1900-talet»
Ingen tvekan eller öppning för att påståendet kan vara fel där inte...
Nixter, igen:
«Det är tom så att hela världsdelar 1880 ex Sydamerika, Afrika, Mellanöstern, Asien, Ryssland, Antarktis osv länge inte hade några stationer alls och så sent som 1920 hade hela Sydamerika 1 station (!). »
Jag kan inte få det till något annat än att du gör två påståenden med följande innebörd:
1. "Det är helt säkert att 70-talet var 1900-talets kallaste årtionde."
2. "Det är helt säkert att det inte finns pålitlig information om globala medeltemperaturen före 1920."
Jag tycker att det är viktigt att påpeka detta som ett av många exempel på vad du regelbundet gör i tråden. Du sprider massor av dåligt underbyggda påståenden. Om du har någon källa alls, så är det ofta en länk till en YouTube-video som någon som är en uppenbar knäppskalle, utan någon som helst trovärdighet, har gjort.
Om du kunde hålla dig till fakta och erkänna vetenskaplig metodik som en metod som bör följas så skulle det kanske gå att föra en meningsfull diskussion med dig. Kan du?
Hur tillförlitlig är information om den globala medeltemperaturen och CO₂-halten?
Denna fråga har diskuterats en hel del i tråden. Generellt kan man säga att felmarginalen ökar när man går bakåt i tiden. Mätserier baserade på analys av strålmätningar från satelliter, som är ett värdefullt tillskott men som också har sina begränsningar, finns bara för ungefär de senaste drygt 40 åren. Mätserier baserade på termometrar finns bara sedan ett par hundra år. För äldre uppgifter används olika typer av proxies, som emellanåt visat sig vara behäftade med betydande fel.
För de senaste 11300 åren har vi hyggliga sammanställningar baserade på "många" olika proxies. För de senaste ca 420000 åren har vi uppgifter baserade på t.ex. iskärnor som har hygglig noggrannhet, men som är lokala, dvs. speglar temperaturen på bara en plats. En plats som dessutom är nära en pol och/eller på hög höjd
Uppskattningar av temperaturen för mer än en miljon år sedan är behäftade med stor osäkerhet och kanske/troligen också med stora fel.
Det finns tillförlitliga mätningar av CO₂-halten sedan ungefär 1960.
Det finns samstämmiga olika källor med information om den globala medeltemperaturen för de senaste 40 åren.
Detta sammantaget gör att i flera avseenden, när det gäller att följa den förstärkta växthuseffekten och hur den påverkar klimatet och den globala medeltemperaturen, så är tidsperioden från 1979 och framåt av speciellt intresse.
Kan vi enas om detta?
–
Senast redigerad av lasternassumma 2020-01-10 kl. 17:39. Anledning: korr.
Senast redigerad av lasternassumma 2020-01-10 kl. 17:39. Anledning: korr.