2020-01-10, 15:51
  #86341
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Du är en galning. Vi är en demokrati utan dödsstraff. Det handlar om att skydda vår välfärd som också är grunden för innovation dvs att personer med sina olika förutsättningar kan gå sin egen väg mot framgång.

Dödsstraff är inte nödvändigt men folk kan drabbas av annat, se på Epstein.
Se på bechir rabani som granskade Robert Aschberg.

"Demokratier" behöver inte dödsstraff.
2020-01-10, 15:53
  #86342
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Helt enig. Massinvandringen och integrationskostnaderna är det som dränerat staten och kommunerna, det är ingen större hemlighet längre. Bidragen knutna till allt detta är astronomiska... T o m Lena Mellin skrev att kostnaden för migrationspolitiken under en fyra-års period är 356 miljarder SEK... obegripligt mycket pengar. Och SVT har haft reportage från Bengtsfors och andra kommuner i t ex Aktuellt och Opinion Live som visat hur illa ställt det är.

När det gäller om Sverige ska lyckas att återställa åtminstone stora delar av välfärden till ett någorlunda normalläge, då måste migrationskrisen och integrationen lösas. Även om det kräver mycket hårda tag - inklusive repatriering. Min poäng var, att om SD inte lyckas - eller inte orkar - att säkra välfärden (sjukvård, skola, äldrevård etc) utan i stället känner sig tvingade att kompromissa bort detta då gräver partiet sin egen grav. De måste helt enkelt lyckas i denna fråga annars är det definitivt godnatt för såväl SD som Sverige.

Det handlar inte om att chockhöja skatter och avgifter. Stenhårda besparingar på migrationspolitikens område skulle lösgöra många tiotals miljarder varje år till återuppbyggnaden. Detta får inte kompromissas bort med t ex M och KD.
Då är vi nog i princip överens.
2020-01-10, 16:18
  #86343
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
L i Landskrona ligger politiskt som en light-version av SD. Jag har alltid tyckt att det var märkligt att Torkild Strandberg inte blivit utesluten ur L. Han måste vara jävligt skicklig i att navigera internpolitiskt.

Men har han samarbetat med SD? Eller är han beroende av SDs röster? (Jag känner inte till den kommunen). I så fall är det ju dubbelmoral i L.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Helt enig. Massinvandringen och integrationskostnaderna är det som dränerat staten och kommunerna, det är ingen större hemlighet längre. Bidragen knutna till allt detta är astronomiska... T o m Lena Mellin skrev att kostnaden för migrationspolitiken under en fyra-års period är 356 miljarder SEK... obegripligt mycket pengar. Och SVT har haft reportage från Bengtsfors och andra kommuner i t ex Aktuellt och Opinion Live som visat hur illa ställt det är.
När det gäller om Sverige ska lyckas att återställa åtminstone stora delar av välfärden till ett någorlunda normalläge, då måste migrationskrisen och integrationen lösas. Även om det kräver mycket hårda tag - inklusive repatriering. Min poäng var, att om SD inte lyckas - eller inte orkar - att säkra välfärden (sjukvård, skola, äldrevård etc) utan i stället känner sig tvingade att kompromissa bort detta då gräver partiet sin egen grav. De måste helt enkelt lyckas i denna fråga annars är det definitivt godnatt för såväl SD som Sverige.
Det handlar inte om att chockhöjaskatter och avgifter. Stenhårda besparingar på migrationspolitikens område skulle lösgöra många tiotals miljarder varje år till återuppbyggnaden. Detta får inte kompromissas bort med t ex M och KD.

För att inte SD skall tappa i opinionen om de får makten med M, vilket de kommer göra om de genomför någon moderat nyliberalism, så finns en interim lösning tills migrationsfrågan är löst. Det är att knyta välfärden till att man måste tjäna in den på olika vis. De som inte kvalificerar sig får bara akut sjukvård och kanske grundskola till barnen. De utestängs helt från kommunalt försörjningsstöd, hela socialförsäkringssystemet med sjukersättning, föräldraledighet, vab, sjukpenning, barnbidrag, subventionerad förskola, gymnasium, högskola, studiemedel från CSN, subventionerad tandvård, sjukvård som inte är akut, etc. Det skulle också hjälpa till med repatrieringen.

Men det måste verkligen säljas in på ett bra sätt för att inte folk skall tycka det är för tufft så att de slutar stödja SD.

Egentligen är detta lite OT.
2020-01-10, 16:21
  #86344
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad skulle detta innebära för L & deras politik?
Spelar ingen roll om det är Sabuni eller en Stockholmsråtta. L måste snarast bekänna färg. Annars ryker de.
2020-01-10, 16:22
  #86345
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Redan en hävd överbelastning på många samhällsfunktioner skulle, med viss fördröjning, få dem på fötter igen.

Tror inte sjukvården behöver mer pengar till exempel. Vad de behöver är 8 miljoner klienter istället för 10. Samma gäller för rättskedjan och för kommunernas socialtjänster.
2020-01-10, 16:37
  #86346
Medlem
Jag har inte hunnit smälta och analysera siffrorna men jag känner mig oerhört nöjd. Detta var ett ännu bättre resultat än tidigare eftersom trycker man ned SD och S samtidigt så blir det från bottern räknat ett ännu bättre resultat för det stora partiet SD. Man trycker ned båda partierna med -0,9% och för ett mindre parti som S är det mer kännbart. Jag tar fram bästa vinet ikväll. Det som är lite bekymmersamt är att dom som lämnar S nu går till förfärliga kommunistpartiet V. Fram till 2022 hinner väl ändå ganska många äldre sossar dö ut, ja jag skäms lite över denna destruktiva tanke men landet måste räddas. Att vara största parti månad efter månad det stärker verkligen SD.

Tänk Er läget i kommunerna i oktober 2021 (glöm 2020) när man inte längre vid budgetbehandlingar kan trolla bort dom dystra ekonomiska siffrorna som i min själ är glädjesiffror för det blir till syvende och sist regeringen som får bära hundhuvudet. Låt det falla, det viktigaste är att S trycks bort från makten. För övrigt tror jag det var ganska bra att M fick en liten ökning. Lurige Uffe har ju ändå varit ganska hederlig sista tiden och lyckats stå emot Heidi Fried-propagandan, M försöker ju ändå bli ett bättre parti och dom har flera vettiga politiker. Nu gäller det för SD att stabilisera sig som största parti. Det kommer att krävas en högre aktivitet både bland SD-politiker samt att dom ireguljära multikulturella styrkorna håller grytan kokande med sin kriminalitet.
2020-01-10, 16:38
  #86347
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
För övrigt är 24,5% för SD en finfin siffra i nuvarande läge. Vem var det som skrev en intressant artikel om att 25% är den "magiska" tröskeln då det blir mycket stora svårigheter att isolera ett parti?

Ja det är en bra siffra.

Problemet V har och anledningen till att de inte växer lika mycket som SD är att de är direkt arbetarfientliga med sina Klimatalarmism, HBQT, islamism, massinvandring, låga straff, ingen utvisning osv.

Kan inte förstå att man som arbetare kan rösta V. Då är man antagligen lite bakom flötet så att säga.

Och ja, SD ligger kring den magiska tröskeln för revolution. Hoppas de stabiliserar sig här ett tag eller ökar såklart.
2020-01-10, 16:39
  #86348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Hon hittar helt rätt tonläge och fokus: Viktigast av allt reducerar hon utfrågarnas fokus på symbolfrågor om konst och flaggor till något sekundärt till verkliga vardagsproblem för sölvesborgarna.

Hon lyckas t o m få in en shout out till Staffanstorp och svarar rätt på frågan om hon vill ta över efter Jimmie, dvs nekande, eftersom fokus ligger på att verka för långsiktig förändring i det nuvarande uppdraget.

Detta är något unikt viktigt för SD - den konkreta kommunpolitiken, långt borta från Twitter.

Här är en annan intervju med Loiuse, Ekot-lördag från oktober förra året. En lång och fientlig utfrågning som Louise klarar rätt perfekt. Påläst, tålmodig och med konsekvent rätt fokus.

Jag tror som sagt att Sölvesborg och Jimmouise var en delförklaring till den nya nivån och något som förtjänar med uppmärksamhet framöver.

Det finns en inbyggd fara i att vara beroende på att andra fortsätter göra bort sig och att skjutningar och sprängningar fortsätter trilla in. Som jag varit inne på kan det mycket väl bli betydligt lugnare på dessa fronter, när maffianätverk väl stabiliserats och våldsmonopolen inte längre utmanas. Det är en mognadsprocess som kan kombineras med att polisen drar sig tillbaka.
2020-01-10, 16:50
  #86349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Här är en annan intervju med Loiuse, Ekot-lördag från oktober förra året. En lång och fientlig utfrågning som Louise klarar rätt perfekt. Påläst, tålmodig och med konsekvent rätt fokus.

Jag tror som sagt att Sölvesborg och Jimmouise var en delförklaring till den nya nivån och något som förtjänar med uppmärksamhet framöver.

Det finns en inbyggd fara i att vara beroende på att andra fortsätter göra bort sig och att skjutningar och sprängningar fortsätter trilla in. Som jag varit inne på kan det mycket väl bli betydligt lugnare på dessa fronter, när maffianätverk väl stabiliserats och våldsmonopolen inte längre utmanas. Det är en mognadsprocess som kan kombineras med att polisen drar sig tillbaka.
Det ska bli intressant att se vad SD får i Sölvesborg i nästa val. Min tes som jag drivit ett tag är att när folket väl får se högerpopulism i praktiken så blir det snabbt en ungersk situation där högerpopulismen får egen majoritet.

Nu ser vi ju mycket gnäll, även i den här tråden, om att SD har dåliga företrädare (som om Ulf Kristersson eller Mikael Damberg skulle vara bättre) men när vi verkligen ser skillnad när det kommer till politiska sakfrågor så inser majoriteten att de innerst inne egentligen är högerpopulister.

Därför är det så EXTREMT viktigt att inte SD nöjer sig med att vara stödparti till nästa regering. De måste sitta med i regeringen.
2020-01-10, 17:04
  #86350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Definitivt.

Samtidigt illustrerar dessa siffror både sossarnas och liberalernas dilemma. Så länge de sitter kvar i JÖK-boet har man mycket små chanser att förbättra siffrorna. Det är C och Fjamåt som håller i taktpinnen. Och i höst ska centerns projekt om förändrad LAS presenteras för riksdagen.

Kommer att bli ett spännande år detta. Hur länge kommer Löfven att sitta kvar? Kommer JÖKen att hålla? Hur högt kan SD nå i år? Bli det extraval?

Några reflektioner.
Tycker faktiskt det är synnerligen märkligt att de två partier med klart högst förtroende för partiledaren, presterar så mediokert i OM för partierna.
Menar det finns en stor potential till uppgång för V och KD.

Sen om det blir extraval handlar om V.
Men det krävs nog att V ligger närmare 15 än 10 % i OM, för att Jonas skall våga slå näven i bordet och gå med på att fälla regeringen.
Mitt svar i Jonas kläder skulle blivit ungefär, -"att SD ligger bra till i OM kan givetvis inte vi ta någon hänsyn till, när vi nu protesterar mot regeringens oansvariga politik att böja sig för extremistiska ekonomiska högerkrafter!"
2020-01-10, 17:35
  #86351
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
S kan inte gå till val med Löfven en gång till
Säger Mellin.
Utmärkt!
Vem det än blir som efterträdare så kommer splittringen och väljartappet i partiet att öka.
2020-01-10, 17:38
  #86352
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Redan en hävd överbelastning på många samhällsfunktioner skulle, med viss fördröjning, få dem på fötter igen.

Tror inte sjukvården behöver mer pengar till exempel. Vad de behöver är 8 miljoner klienter istället för 10. Samma gäller för rättskedjan och för kommunernas socialtjänster.
Speciellt när de överskjutande 2 miljonerna konsumerar tjänster motsvarande 5 miljoner svenskar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in