Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 15:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja det finns shia miliser inne i Irak och även att Sunnis opererar inne i Iran och dom jepparna är inte dom vassaste saxarna och totalt opålitliga.
Jag kan tänka mig en sådan där getfösare aka analfabet med en manpad som trodde att han besköt ett iranskt frakt/bomb plan och skitsamma bara att det smäller redigt, Alluha Snackbar!

Regionen är ju rent livsfarlig.

Irans eget LV? Nej, dom är proffsiga och har system d v s full koll.

Så borde det vara, tycker man. Men som sagt bevisbördan ligger nu i alla händelser på de med ”full koll”. Så det visar sig väl.
Citera
2020-01-10, 15:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja det finns shia miliser inne i Irak och även att Sunnis opererar inne i Iran och dom jepparna är inte dom vassaste saxarna och totalt opålitliga.
Jag kan tänka mig en sådan där getfösare aka analfabet med en manpad som trodde att han besköt ett iranskt frakt/bomb plan och skitsamma bara att det smäller redigt, Alluha Snackbar!

Återstår väl att se. Om det är ett system som det gissas på kostar det ett par hundra miljoner. Det är ju hel kärra med 3 personer. Men just MANPADS så kanske. Men det kommer man ju snabbt kunna avgöra om Iran är med på noterna.

Grejen är ju att Iran säkert kommer skylla på det. Om det visar sig att en missil tog ner planet. Det var någon gök som ville illa mot Iran som gjorde det.
Citera
2020-01-10, 15:39
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tror det är ganska svårt att skicka ett sms när ditt flyg precis har blivit träffat av en luftvärnsrobot som antagligen gjort stora splitter skador på flygkroppen samt tagit eld(ja, jag vet att roboten exploderar utanför och en bit ifrån).

Tänk dig att du sitter lugnt och tryggt i kabinen. Planet har precis lyft. Och helt plötsligt skakar samt sjunger hela planet till med ett öronbedövande dån, som Tor eller Zeus kastade blixtar rätt mot planet. Lufttrycket i kabinen sjunker, det små brinner överallt och antagligen slås alla lampor/elektronik ut. Du är mer eller mindre i chocktillstånd om du ens överlevde från början. Efter några snabba sekunder eller en minut så blir planet i ett brinnande inferno eftersom de fulla bränsletankarna fattade eld. Om du överlevde framtill nu så är du en kolbit innan planet nuddar marken.

På dessa få minuterna, om man nu överhuvudtaget är vid liv, så är knappast första tanken på att skicka ett sms. Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.

Tack själv. Av alla foton att döma såg inget bränt ut.
Citera
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, jag skämtar inte. Verkar mycket märkligt om en BUK skulle se ut som vad som antas i detta fall vara en 9M330. En BUK är ju 5x större.
OK, du menar alltså att en BUK inte ger några skador. Då hänger jag med. Tack för informationen.
Senast redigerad av Whitfields 2020-01-10 kl. 15:45.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Det konstiga är, att om detta scenario är sant så bör Iran också kunna verifiera att det är en missil men att de inte vet var den kom ifrån.

Att de nu blankt nekar pekar inte på att de inte vet något. De vet nog precis vad som hände.
Citera
2020-01-10, 15:41
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det värsta är nog det plötsliga tryckfallet i kabinen och inte någon tryckvåg.

Nu är de förvisso inte på någon högre höjd så luften som strömmar in i kabinen är ganska så syrerik. Men det går bara att spekulera i vad passagerarna gjorde och kände. Min magkänsla säger dock att de flesta troligen var vakna.

När MH17 störtade så kan man i varje fall veta att alla troligen svimmade av tryckfallet när kabinen gick sönder.

En fundering jag har, hann piloterna slå på autopiloten efter starten? Hur är standardproceduren där? Om nu piloterna slogs ut av splitter så kanske autopiloten försöker hålla planet i luften så länge som möjligt. Därav av det höll sig i luften så länge.

Borde inte autopiloten slås ut om all elektronik också är utslagen? Sen kan man ju också fråga sig om hur piloterna reagerade när planet träffades. Var väl tre stycken som hade 11 000 flygtimmar var? Tänk dig chocken av bli träffad av en luftvärnsrobot precis vid start, är nog de sista man skulle gissa. Om de har överlevt så har de väl försökt lokalisera vad som har hänt.

Chock->vaknar till->försöker förstå vad som har hänt->lokalisera problemet>inse att det är kört->försöker svänga mot flygplats eller missa bostäder. Hinner man allt detta på under 4-5 minuter?
Citera
2020-01-10, 15:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
WOLFGANG HANSSON som jobbar åt Schibsted leker expert och svarar på utvalda (censurerade) läsarfrågor. Vilken smörja, han kan och vet ingenting utan bara drar till saker som han tycker låter tekniskt. Bladat med Trump-hat och annan politisk propaganda. Borde inte MSB och Säpo stoppa sådan desinformation och påverkansoperationer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jd1qg9/den-obehagliga-fragan-maste-stallas

Så här skrev vår kära vän Wolfgang för nån dag sen..

Citat:
En annan teori*är att Iran själva skjutit ner planet i tron att det var en inkommande amerikansk missil, ett svar på Irans attack.

Även det låter i högsta grad osannolikt. Irans militär måste rimligen ha koll på var den internationella flygplatsen ligger och planet hade precis lyft när det förolyckades.

Edit länk https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/EW2Pjj/darfor-spekuleras-det-om-flygkraschen
Citera
2020-01-10, 15:44
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han är antagligen anställd för sina ideologiska åsikter skull, inte för något av allt det du nämner. Hur som helst en helt olämplig person att "informera" allmänheten om denna flygolycka. Men för AB är det så klart billigare att skicka fram en som redan är fast anställd och kostar pengar oavsett om han sitter och fikar i fikarummet eller svamlar i Aftonbladet-TV, än att låta kunniga personer uttala sig. De borde ju haft en Irankännare, en militär expert, en flygexpert och så vidare inte en vänsterliberal propagandist.

Du har troligen helt rätt. Jag läste det Wolfgang Hanson skrivit för ett par timmar sen och jag häpnade och satte kaffet i strupen redan vid överskriften. Karln är inte klok. Av vilken anledning skulle Iran med vilje önska mörda sina egna? Finns det något att tjäna på det? Och i så fall vad? Sen fprtsätter dravlet och dumheter staplas på varandra. Han är gravt inkompetent.
Senast redigerad av Whitfields 2020-01-10 kl. 15:47.
Citera
2020-01-10, 15:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Identifiering sker inte efter avfyring, utan före.
Man brukar ha olika sorters eldtillstånd vid olika tillfällen. En variant är fri eldgivning mot allt, vare sig det är identifierat eller ej.

Med ett sånt här luftvärnssystem räcker det med att stoppa eldledningsradarn från att guida roboten så klarar den inte att träffa målet. Sannolikt finns det öven en ”abort-knapp” också, vilken stoppar guidance.

Tack. Verkar troligt.
Men ökar frågetecknen kring att planet sköts ner förstås.
Citera
2020-01-10, 15:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Livsfarlig region= ja.

Det är nog inte så att lösa grupperingar, terrorister och Shiamuslimer har tillgång till så här sofistikerade vapen.

Vi pratar stridsfordon med monterad spaningsradar och eldledningsradar.
Nej det är gjort av Irans militär.

Det finns redan de på andra forum som lagt ihop filmer, flygplanets track och fått fram ungefärlig avfyringsposition. Det var inte speciellt förvånande att det råkar sammanfalla med kända platser för Iranskt luftvärn.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Vet inte om detta klipp har postats tidigare men här ser man ju hur tydligt som helt hur en projektil skjuts mot flygplanet.

https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html?action=click&module=Top%20Stories&pgt ype=Homepage

Inte alls. Snälla, berätta för oss blinda var man ser projektilen. Inte ironisk alltså, men jag ser ingen projektil, bara ett ljussken som lyser upp i nån form av explosion.
Citera
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
På dessa få minuterna, om man nu överhuvudtaget är vid liv, så är knappast första tanken på att skicka ett sms. Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.

Ingenting av det du beskriver omöjliggör att någon enda av 176 personer skulle kunna åstadkomma något ombord på ett stabilt flygplan, särskilt inte då just SMS har visat sig, oberoende av vad du inbillat dig, vara något man visst prioriterar oerhört högt vid akut livsfara, inte då för att planera middagen utan för att man tror man kommer dö och vill hälsa till dem man älskar. Faktum kvarstår att planet fortsatt flyga och att ingen varit i skick att skick att höra av sig då förblir mycket märkligt.

Sen beträffande ditt infantila inlägg "Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.". Det är inte så ett samtal fungerar, har du inget civiliserat att tillföra så står det dig fritt att låta bli, men du ska ge blanka fan i att säga åt oss andra vad vi diskuterar, särskilt då du själv missat mål fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in