Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 15:16
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Att vara så in i helvete naiv och tro att Iran släpper in 3:e parts utredare och låta dem se allt, då är man ta mig fan helt röten i huvudet/vänsterbliven.
De har för längesedan förstört bevis för att försvåra ev upptäckter.
Jag menar va fan, bara att dundra in med hjullastare och röja bland vrakdelar är i sig helt jävla horribelt.
I länder med normalbegåvade människor när ett plan har kraschat spärrar man av området efter att möjligen ha flyttat bort offren efter det börjar utredningen redan där, man flyttar inte på en pryl, när man sedan är klar där så flyttar man in vrakdelarna i stort sett bit för bit till typ någon hangar eller motsvarande. Man släpper fan inte in kreti och pleti in bland vrakdelarna för att leta efter offrens tillhörigheter, man dundrar fan inte in med hjullastare och börjar röja runt. Om det blir en utredning av 3:e part så är jag helt övertygad om att mycket stora delar av planet inte kommer att hittas, samt att man kommer att motarbeta utredarna på alla sett som går.
Jävla Sandapor.
Dom visste nog redan tidigt att dom själva orsakat kraschen och inte hade något emot att kraschsiten kontanimerades för att försvåra utredningsarbetet.
Citera
2020-01-10, 15:17
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Man kan kanske utifrån detta anta att det har varit en allvarlig tryckvåg som svept genom planet och att även om alla inte varit medvetslösa varit oförmögna att slå på lurarna och skicka meddelanden.

Explosionen sker inte i kabinen utan en bra bit ifrån för att splittret ska hinna spridas så även om det är en jävla smäll så tänker jag att det inte räcker som förklaring. Autopiloten lär ju helt garanterat frånkopplats automatiskt vid träffögonblicket så den fortsatt kontrollerade flygning antyder att piloter varit med i matchen (särskilt då med ev. motorbortfall), och isf lär de ju knappast varit ensamma. Hoppas vi får se data om detta i sinom tid.
Citera
2020-01-10, 15:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Får bli mer i så fall. Serier har i stort tagit över där film tidigare fanns

Oavsett så har det här vapnet en verkningsradie på 12000 meter och en topphastighet på 850 meter per sekund. Räknar man bort acceleration har man alltså ca 14 sekunder på sig innan raketmotorn brunnit ut. Någon mer meningsfull identifiering på den tiden är knappast möjlig, räkna bort 5 sekunder för att sträcka sig. Lyfta på locket till stoppknappen och trycka avbryt.

Men som sagt, tveksamt att funktionen ÖHT existerar.

Desto viktigare att veta vad man skjuter på då. Handhavande tror jag sånt där kallas. Och protokoll.

Det är liksom inte stäppen vi talar om.

Jag kan inte rätta dig men jag skulle tro att man kan/ska desarmera eller armera el dyl. Det borde annars också finnas viss risk för att man får den själv efter sig eller att egen trupp, som man skyddar, får den i baken. Så roligt är det inte i det militära, att man kan bjuda på sånt.
Citera
2020-01-10, 15:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Om planer är sönderskjutet och ena motorn ur funktion kanske det räcker för att planet ska avvika från kursen?

Om styrförmåga och motorkraft efter robotträffen
Jag tror att planet avsiktligt styrts till nedslagsplatsen. Jag tänker så här.

Planets kurs ändrades från ca 312° vid robotträffen till ca 160° när planet träffade marken.

Glidtalet för 737, hur planet kan "segelflyga" utan motorer, är kanske 1:10, beroende på vikt och hastighet. En 737a på 1245m höjd kan kanske glidflyga 12 km rakt fram, mindre vid sväng.

Det är knappt 16 km från platsen där den förmodade roboten träffade till nedslagsplatsen, fågelvägen. Under en högersväng 208° blir flygsträckan längre, kanske ca 40 km, beroende på hur planet svänger. Vid 270 knop, 500 km/t kommer ett plan ca 38 km på 4,5 minut.

Tre tidpunkter:
– Planet roterar (noshjulet lyfter vid start): 02:42:08 UTC (6:12:06 lokal tid, N35.417118, E51.151861)
– Transponderdata upphör, troligen vid robotträffen: 02:44:57 UTC (6:14:57 lokal tid, N35.490507, E50.952989)
– Planet går i backen och exploderar: 02:49:34 (?) UTC (06:19:34 lokal tid, N35.561455, E51.103839)

Den senaste tidsangivelsen är från en CCTV-kamera nära nedslagsplatsen. Om denna har en klocka som inte korrigeras löpande mot NTP via nätet kan den gå fel. Kanske flera minuter. Om det finns fler tidsangivelser från kraschen, från flygradar eller från andra CCTV-kameror så kan trovärdigheten för tidsuppgiften förbättras. Tills vidare utgår jag från att denna enda CCTV-tidsuppgift är korrekt.

Vid robotträffen skadades planet allvarligt och började brinna.

Vad hände med motorerna vid träffen? Falerade en eller båda motorerna?

Vad hände med planets styrförmåga? Kunde piloterna efter träffen påverka planets kurs och rörelse i höjdled?

Det finns minst tre möjligheter.
– Planet skadades så mycket vid robotträffen så att det inte alls kunde styras. Viss motorfunktion.
– Planet skadades allvarligt med bortfall av minst en motor, men kunde i viss mån styras.
– Totalt motorbortfall, ingen dragkraft, men planet kunde ändå styras.

Antag just nu (i brist på bättre) att tidsuppgiften för kraschen ovan är korrekt. Då var planet i luften 4 minuter och 37 sekunder efter den förmodade robotträffen. Rörelsen efter robotträffen kan tolkas som att piloterna försökte återvända till fältet som dom startade från. Den kan också tolkas som att dom försökte undvika bostadsområden med stora hus.
Jag gissar, men det är en gissning, att det inte hade tagit 4 minuter och 37 sekunder att komma till backen från ca 7925 fots tryckhöjd (1021 mb/ca 86 m -> 2415-86≈2329 möh) till markytan (1084 möh) utan styrförmåga. Om min beräkning stämmer befann sig planet ca 1245 meter över marken (crash location) vid robotträffen.

Det är för tidigt att säga, men jag är benägen att tro att planet hade minst viss styrförmåga och kanske också viss dragkraft från en motor under de sista 4,6 minuterna. Utan motorkraft och utan styrförmåga tror jag att planet gått i backen snabbare. Som jämförelse tar fritt fall 1245 m ca 16 sekunder.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-01-10 kl. 15:30. Anledning: Lade till rubrik.
Citera
2020-01-10, 15:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Då ni som kan..... skapar en missil en tryckvåg? Bomb gör ju det.
Det värsta är nog det plötsliga tryckfallet i kabinen och inte någon tryckvåg.

Nu är de förvisso inte på någon högre höjd så luften som strömmar in i kabinen är ganska så syrerik. Men det går bara att spekulera i vad passagerarna gjorde och kände. Min magkänsla säger dock att de flesta troligen var vakna.

När MH17 störtade så kan man i varje fall veta att alla troligen svimmade av tryckfallet när kabinen gick sönder.

En fundering jag har, hann piloterna slå på autopiloten efter starten? Hur är standardproceduren där? Om nu piloterna slogs ut av splitter så kanske autopiloten försöker hålla planet i luften så länge som möjligt. Därav av det höll sig i luften så länge.
Senast redigerad av Conception 2020-01-10 kl. 15:25.
Citera
2020-01-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jag är rädd att det ligger mycket i det. Tyvärr.
Anhöriga till offren borde dock driva på ganska rejält, med tanke på att de säkert vill begära stora skadestånd.
Fler tecken på att Iran har bestämt sig för att släpa benen efter sig:

”“We prefer to extract the data and download the data inside the country,” he said. “But if we come to the conclusion that the data may be damaged then we will carry out the process [overseas].”

Investigators would attempt to extract and analyse the black-box data on Friday, he added, but said the findings might take one or two months to be released.”

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jan/10/iran-plane-crash-ukraine-president-missile-zelenskiy-trump-trudeau-live

Det blir nog samma visa som när det gäller nedskjutningen över Ukraina 2014.
Citera
2020-01-10, 15:27
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det hör till bilden i en teokratisk diktatur att det finns vissa som lägger tonvikten på fel saker. Det blev ju tydligt även vid begravningen av soleimani. Problemet kan ju förstås ha föregått diktaturen iofs., men som fyrtioåring får den väl som anses ansvarig för ”sina” handlingar.

Det är ju till sist ett nyckelproblem, hur man håller virrhjärnor borta från spakar.

Det är ändå med viss tillförsikt som jag ser utredningen an här, för det är nog dukat nu för genomlysning. Men detta skulle aldrig ha hänt.

Jag håller fortfarande öppet för nån frifräsande dåre med egen utrustning.

Skulle filmen med missilen trots allt vara fejk, så kan man väl dra slutsatsen att någon är säker på att det inte dyker upp ngn annan film som visar på en stingerattack el likn. Det vore ju genant.

Att smuggla på en bomb känns lite riskabelt också, så snart har vi inte många alternativ att gå på.

Ja det finns shia miliser inne i Irak och även att Sunnis opererar inne i Iran och dom jepparna är inte dom vassaste saxarna och totalt opålitliga.
Jag kan tänka mig en sådan där getfösare aka analfabet med en manpad som trodde att han besköt ett iranskt frakt/bomb plan och skitsamma bara att det smäller redigt, Alluha Snackbar!

Regionen är ju rent livsfarlig.

Irans eget LV? Nej, dom är proffsiga och har system d v s full koll.
Citera
2020-01-10, 15:30
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Får bli mer i så fall. Serier har i stort tagit över där film tidigare fanns

Oavsett så har det här vapnet en verkningsradie på 12000 meter och en topphastighet på 850 meter per sekund. Räknar man bort acceleration har man alltså ca 14 sekunder på sig innan raketmotorn brunnit ut. Någon mer meningsfull identifiering på den tiden är knappast möjlig, räkna bort 5 sekunder för att sträcka sig. Lyfta på locket till stoppknappen och trycka avbryt.

Men som sagt, tveksamt att funktionen ÖHT existerar.

Identifiering sker inte efter avfyring, utan före.
Man brukar ha olika sorters eldtillstånd vid olika tillfällen. En variant är fri eldgivning mot allt, vare sig det är identifierat eller ej.

Med ett sånt här luftvärnssystem räcker det med att stoppa eldledningsradarn från att guida roboten så klarar den inte att träffa målet. Sannolikt finns det öven en ”abort-knapp” också, vilken stoppar guidance.
Citera
2020-01-10, 15:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Desinformation från Wolfgang Hansson är inget nytt men när skall han få sparken?
Jag instämmer i kritiken att han är anmärkningsvärt okunnig om politik, diplomati, krig, underrättelser och i synnerhet om vetenskap. Karln torde vara senildement eller också knarkar han eller är allvarligt alkoholiserad.

Han är antagligen anställd för sina ideologiska åsikter skull, inte för något av allt det du nämner. Hur som helst en helt olämplig person att "informera" allmänheten om denna flygolycka. Men för AB är det så klart billigare att skicka fram en som redan är fast anställd och kostar pengar oavsett om han sitter och fikar i fikarummet eller svamlar i Aftonbladet-TV, än att låta kunniga personer uttala sig. De borde ju haft en Irankännare, en militär expert, en flygexpert och så vidare inte en vänsterliberal propagandist.
Citera
2020-01-10, 15:32
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Det har du en poäng i, jag bara räknar utifrån annans uppgift om avstånd. Men samtidigt är det tydligt att planet inte störtar omedelbart, och avsett om det rör sig om en minut eller fyra så borde ju åtminstone någon kunnat skicka ett SMS från ett plan som flyger rakt.

Tror det är ganska svårt att skicka ett sms när ditt flyg precis har blivit träffat av en luftvärnsrobot som antagligen gjort stora splitter skador på flygkroppen samt tagit eld(ja, jag vet att roboten exploderar utanför och en bit ifrån).

Tänk dig att du sitter lugnt och tryggt i kabinen. Planet har precis lyft. Och helt plötsligt skakar samt sjunger hela planet till med ett öronbedövande dån, som Tor eller Zeus kastade blixtar rätt mot planet. Lufttrycket i kabinen sjunker, det små brinner överallt och antagligen slås alla lampor/elektronik ut. Du är mer eller mindre i chocktillstånd om du ens överlevde från början. Efter några snabba sekunder eller en minut så blir planet i ett brinnande inferno eftersom de fulla bränsletankarna fattade eld. Om du överlevde framtill nu så är du en kolbit innan planet nuddar marken.

På dessa få minuterna, om man nu överhuvudtaget är vid liv, så är knappast första tanken på att skicka ett sms. Så lägg ner hela idén om att någon skulle kunna skicka ett sms. Tack.
Citera
2020-01-10, 15:33
Medlem
Tror på teorin att USA skjutit ner planet. Innan kraschen var all fokus på hur hemska USA varit med avrättningen av generalen. Nu har fokus helt flyttat till utredning och hat mot Iran.
Citera
2020-01-10, 15:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Desto viktigare att veta vad man skjuter på då. Handhavande tror jag sånt där kallas. Och protokoll.

Det är liksom inte stäppen vi talar om.

Jag kan inte rätta dig men jag skulle tro att man kan/ska desarmera eller armera el dyl. Det borde annars också finnas viss risk för att man får den själv efter sig eller att egen trupp, som man skyddar, får den i baken. Så roligt är det inte i det militära, att man kan bjuda på sånt.

Att ha koll på vem man skjuter på är naturligtvis viktigt vad man än skjuter med. Jag kan inte ta gift på att det inte finns något nödstopp heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in