Citat:
Ursprungligen postat av
InteSDbliven
Om planer är sönderskjutet och ena motorn ur funktion kanske det räcker för att planet ska avvika från kursen?
Om styrförmåga och motorkraft efter robotträffen
Jag tror att planet avsiktligt styrts till nedslagsplatsen. Jag tänker så här.
Planets kurs ändrades från ca 312° vid robotträffen till ca 160° när planet träffade marken.
Glidtalet för 737, hur planet kan "segelflyga" utan motorer, är kanske 1:10, beroende på vikt och hastighet. En 737a på 1245m höjd kan kanske glidflyga 12 km rakt fram, mindre vid sväng.
Det är knappt 16 km från platsen där den förmodade roboten träffade till nedslagsplatsen, fågelvägen. Under en högersväng 208° blir flygsträckan längre, kanske ca 40 km, beroende på hur planet svänger. Vid 270 knop, 500 km/t kommer ett plan ca 38 km på 4,5 minut.
Tre tidpunkter:
– Planet roterar (noshjulet lyfter vid start): 02:42:08 UTC (6:12:06 lokal tid, N35.417118, E51.151861)
– Transponderdata upphör, troligen vid robotträffen: 02:44:57 UTC (6:14:57 lokal tid, N35.490507, E50.952989)
– Planet går i backen och exploderar: 02:49:34 (?) UTC (06:19:34 lokal tid, N35.561455, E51.103839)
Den senaste tidsangivelsen är från en CCTV-kamera nära nedslagsplatsen. Om denna har en klocka som inte korrigeras löpande mot NTP via nätet kan den gå fel. Kanske flera minuter. Om det finns fler tidsangivelser från kraschen, från flygradar eller från andra CCTV-kameror så kan trovärdigheten för tidsuppgiften förbättras. Tills vidare utgår jag från att denna enda CCTV-tidsuppgift är korrekt.
Vid robotträffen skadades planet allvarligt och började brinna.
Vad hände med motorerna vid träffen? Falerade en eller båda motorerna?
Vad hände med planets styrförmåga? Kunde piloterna efter träffen påverka planets kurs och rörelse i höjdled?
Det finns minst tre möjligheter.
– Planet skadades så mycket vid robotträffen så att det inte alls kunde styras. Viss motorfunktion.
– Planet skadades allvarligt med bortfall av minst en motor, men kunde i viss mån styras.
– Totalt motorbortfall, ingen dragkraft, men planet kunde ändå styras.
Antag just nu (i brist på bättre) att tidsuppgiften för kraschen ovan är korrekt. Då var planet i luften 4 minuter och 37 sekunder efter den förmodade robotträffen. Rörelsen efter robotträffen kan tolkas som att piloterna försökte återvända till fältet som dom startade från. Den kan också tolkas som att dom försökte undvika bostadsområden med stora hus.
Jag gissar, men det är en gissning, att det inte hade tagit 4 minuter och 37 sekunder att komma till backen från ca 7925 fots tryckhöjd (1021 mb/ca 86 m -> 2415-86≈2329 möh) till markytan (1084 möh) utan styrförmåga. Om min beräkning stämmer befann sig planet ca 1245 meter över marken (crash location) vid robotträffen.
Det är för tidigt att säga, men jag är benägen att tro att planet hade minst viss styrförmåga och kanske också viss dragkraft från en motor under de sista 4,6 minuterna. Utan motorkraft och utan styrförmåga tror jag att planet gått i backen snabbare. Som jämförelse tar fritt fall 1245 m ca 16 sekunder.
–