Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 15:01
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Hur menar du då? Den kan ha exploderat underifrån nära cockpiten, då kan ju splitter slå ut både elektronik samt piloter. Jag utgår ifrån att missilen kommer framifrån, om det är rakt inpå eller från sidan blir svårt att säga. Varför underifrån är för att planet stiger efter ha precis lyft, svårt att missilen skulle komma ovanifrån tycker jag i det läget.

Självklart kommer den underifrån. Vilket även syns på videon.
Citera
2020-01-10, 15:02
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Hur menar du då? Den kan ha exploderat underifrån nära cockpiten, då kan ju splitter slå ut både elektronik samt piloter. Jag utgår ifrån att missilen kommer framifrån, om det är rakt inpå eller från sidan blir svårt att säga. Varför underifrån är för att planet stiger efter ha precis lyft, svårt att missilen skulle komma ovanifrån tycker jag i det läget.

BUK:en som träffade MH17 kom underifrån/framifrån men exploderade inte fören den var snett ovanför flygplanet. Tänk på att dessa typer av vapen inte flyger in i målet, utan exploderar en bit ifrån för att maximera skadeverkan.
Citera
2020-01-10, 15:03
Medlem
vichy6s avatar
Citat:

Jag uppfattade det som att det menades att undersidan blivit träffad och att det tog tid innan planet blev omanörvrerbart. Men visst kan det träffat vid cockpit.
Citera
2020-01-10, 15:04
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Intressant då att det inte läckt sms från passagerare. Tror inte på den teorin.

Det har du en poäng i, jag bara räknar utifrån annans uppgift om avstånd. Men samtidigt är det tydligt att planet inte störtar omedelbart, och avsett om det rör sig om en minut eller fyra så borde ju åtminstone någon kunnat skicka ett SMS från ett plan som flyger rakt.
Citera
2020-01-10, 15:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Studerar man filmen så inser man att skadorna är påfallande lika på flygplanskroppen

Vilken flygplanskropp?
Citera
2020-01-10, 15:08
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilken flygplanskropp?
Jag förstår att du skämtar men för att hålla oss seriösa har de delar av skrovet som jag sett på bilder skador som liknar de som filmen visar. Dvs splitter som gått igenom aluminiumet.
Citera
2020-01-10, 15:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du borde titta mindre på film. Eller mer....

Får bli mer i så fall. Serier har i stort tagit över där film tidigare fanns

Oavsett så har det här vapnet en verkningsradie på 12000 meter och en topphastighet på 850 meter per sekund. Räknar man bort acceleration har man alltså ca 14 sekunder på sig innan raketmotorn brunnit ut. Någon mer meningsfull identifiering på den tiden är knappast möjlig, räkna bort 5 sekunder för att sträcka sig. Lyfta på locket till stoppknappen och trycka avbryt.

Men som sagt, tveksamt att funktionen ÖHT existerar.
Citera
2020-01-10, 15:11
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Det har du en poäng i, jag bara räknar utifrån annans uppgift om avstånd. Men samtidigt är det tydligt att planet inte störtar omedelbart, och avsett om det rör sig om en minut eller fyra så borde ju åtminstone någon kunnat skicka ett SMS från ett plan som flyger rakt.

Man kan kanske utifrån detta anta att det har varit en allvarlig tryckvåg som svept genom planet och att även om alla inte varit medvetslösa varit oförmögna att slå på lurarna och skicka meddelanden.
Citera
2020-01-10, 15:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det finns egentligen enbart en logisk förklaring om man nu ska anta den officiella teorin. Att nervvrak i koranarmén fick kortslutning och antingen beordrade det av misstag, eller att någon halvt nerknarkad missiloperatör fick panik och tryckte av.

Jag kan inte bjuda på någon bättre förklaring, även om jag tycker det känns lite för enkelt.

Det hör till bilden i en teokratisk diktatur att det finns vissa som lägger tonvikten på fel saker. Det blev ju tydligt även vid begravningen av soleimani. Problemet kan ju förstås ha föregått diktaturen iofs., men som fyrtioåring får den väl som anses ansvarig för ”sina” handlingar.

Det är ju till sist ett nyckelproblem, hur man håller virrhjärnor borta från spakar.

Det är ändå med viss tillförsikt som jag ser utredningen an här, för det är nog dukat nu för genomlysning. Men detta skulle aldrig ha hänt.

Jag håller fortfarande öppet för nån frifräsande dåre med egen utrustning.

Skulle filmen med missilen trots allt vara fejk, så kan man väl dra slutsatsen att någon är säker på att det inte dyker upp ngn annan film som visar på en stingerattack el likn. Det vore ju genant.

Att smuggla på en bomb känns lite riskabelt också, så snart har vi inte många alternativ att gå på.
Citera
2020-01-10, 15:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jag förstår att du skämtar men för att hålla oss seriösa har de delar av skrovet som jag sett på bilder skador som liknar de som filmen visar. Dvs splitter som gått igenom aluminiumet.

Nej, jag skämtar inte. Verkar mycket märkligt om en BUK skulle se ut som vad som antas i detta fall vara en 9M330. En BUK är ju 5x större.
Citera
2020-01-10, 15:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Det är rätt intressant att man inte är bättre än såhär på att dölja detta i Iran.

Alla normala nationers/haveriutredare svarar endast ”Det är för tidigt att uttala sig om orsaken. Vi måste låta utredningen genomföras innan vi vet.”

Iran säger att de inte vet, har ingen aning.
”Utredningen måste genomföras innan vi vet”
Men vi vet redan helt säkert att det intesköts ned av en robot.

Här finns det egentligen bara två sanningsenliga alternativ:
1) Man har ingen aning, än.
2) Man vet att det var en nedskjutning.

Min gissning är att detta kommer sluta med flera olycksrapporter. Irans bananrepubliksrapport som säger att flygplanet var helt kass och störtade av sig själv, eller med hjälp av helt kassa piloter.

De övriga nationerna, då sannolikt med Ukraina i täten( State of Registry) får lov att göra en egen utredning där man kommer fram till samma sak som vi.

Tror inte just den biten finns till 100% beskriven i ICAO Annex 13, men det finns för det fall att ett flygplan havererar i ett icke-ICAO-land som inte samarbetar.
Då är det state of registry som leder utredningen med stöd av alla data de kan få fram. Det är alltså det som blir min gissning, om inte Iran vill göra en korrekt utredning(vilket kanske inte så många tror).
Citera
2020-01-10, 15:15
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Man kan kanske utifrån detta anta att det har varit en allvarlig tryckvåg som svept genom planet och att även om alla inte varit medvetslösa varit oförmögna att slå på lurarna och skicka meddelanden.

Då ni som kan..... skapar en missil en tryckvåg? Bomb gör ju det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in