2020-01-10, 13:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Där kom den:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLEa76/s-kan-inte-ga-till-val-med-lofven-en-gang-till
SD 24,5
S 23,4

En viss nedgång, kanske uppgångsperioden är över och vi får en stagnation. Jag hoppas det inte blir en dal i kurvan utan en flat linje till nästa uppgångsvåg. M tjänade lite på samtal med SD, tyder på att alla tokliberala väljare redan lämnat M. De har inget mer kvar att förlora till C och L.

Intressant är AB blockindelning. S+MP+L+C kontra M+SD+KD. Med V helt utanför blocken. V har ju ändå släppt fram regeringen och deras budget.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
S kan inte gå till val med Löfven en gång till
Säger Mellin.

Ja hon har verkligen satt ned foten om Löfven, och jag tror hon är ganska inflytelserik i den interna opinionsbildningen i S. Hon är en gammal-sosse.

Citat:
Var hittar du "rasism" i inlägget, för att inte tala om "arisk"?

han har nazism-tourettes som alla vänsterliberala. 20 år försent har de insett att deras MENA-dominerade mångkultur var ett totalt fiasko med bidragsbedrägerier, våldtäkter, mord och en allmän nedmontering av hela samhället. Men istället för att acceptera att de hade fel så bevarar de sin självbild om att vara moraliskt överlägsna med dödsknarkarnazist-narrativet. Nazist för dem betyder bara "de som inte tycker som jag". "Jag hade fel om allt och har förstört landet, men du är nazist därför är jag god och du jättedum".

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Lägger in resultatet för samtliga partier i mätningen.
S 23,4% (-0,9)
V 9,0% (+1,1)
MP 4,8% (+0,4)
C 9,5% (-0,1)
L 3,1% (-0,8)
SD 24,5% (-0,9)
M 18,2% (+0,7)
KD 5,9% (+-0)
Övriga 1,6% (+0,5)

Ja synd att SD tappar lite, även blågula blocket planar ut. Det skulle betyda mycket om M+KD+SD fick över 50 % även med L kvar i riksdagen. Övriga 1,6 vore intressanta att se. F! och AfS?

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mycket positiv mätning. Moderaterna har inte tappat på att närma sig SD utan har återtagit någon tidigare M-väljare från SD utan att förlora några andra väljare.
Kristdemokraterna ligger stilla.
Liberalerna i stockholmsfalangen slipar knivarna och snart ryker Sabuni.
Socialdemokraternas ras fortsätter. Deras tillfälliga uppgång förra månaden var brus och nu ifrågasätts Löfven av Mellinskan. Vänsterfalangen som kallar sig Reformisterna växer för varje dag och snart är de redo att utmana Löfven och tillsätta en svensk Corbyn.
Mycket bra mätning.

Reformisternas problem är att de är nyvänster så de vill ha ännu mer HBTQ, islam och identitetspolitik. V och MP har redan den nischen så de kommer få kämpa om deras väljare medans tappet av gammaldags sossar till SD kommer att fortsätta.
2020-01-10, 13:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Där kom den:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLEa76/s-kan-inte-ga-till-val-med-lofven-en-gang-till
SD 24,5
S 23,4

AB jämför med november 25,4 % och har inte med december, men i val.digital är det siffran för december och november har 24,0 % ?
2020-01-10, 13:53
Medlem
Citat:
Mycket positiv mätning. Moderaterna har inte tappat på att närma sig SD utan har återtagit någon tidigare M-väljare från SD utan att förlora några andra väljare.

Kristdemokraterna ligger stilla.

Socialdemokraternas ras fortsätter. Deras tillfälliga uppgång förra månaden var brus och nu ifrågasätts Löfven av Mellinskan. Vänsterfalangen som kallar sig Reformisterna växer för varje dag och snart är de redo att utmana Löfven och tillsätta en svensk Corbyn.

Mycket bra mätning.

Så kan man se det om man väljer att vara optimistisk

Det värsta som kan hända vore om Sabuni vinner och försöker få (L) att närma sig (M). Även om de inte bryter JÖken så lurar det säkert några (M) väljare att kasta bort sin röst.

Vem skulle vara den svenske Corbyn som ersätter Löfven? Det bästa vore väl om det blir en riktigt uppslitande partiledarstrid på kongressen där bägge falangerna blockerar varandra och allt slutar i en okänd kompromisskandidat (ungefär som Löfven).
2020-01-10, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vem skulle vara den svenske Corbyn som ersätter Löfven? Det bästa vore väl om det blir en riktigt uppslitande partiledarstrid på kongressen där bägge falangerna blockerar varandra och allt slutar i en okänd kompromisskandidat (ungefär som Löfven).
Den svenske Corbyn är Daniel Suhonen. Det var han som startade Reformisterna och det är han det kommer bli om de är så starka i partiet. Jag själv kan inte Socialdemokraternas interna liv utan följer det bara i media och på Facebook, men jag vet i alla fall att Anders Lindberg ser Reformisterna som ett allvarligt hot och då gissar jag att det stämmer.

Sedan det andra du säger om kompromisskandidat. Det är lätt att blanda ihop olika partiledarval. Juholt var en kompromisskandidat, men inte Löfven. Den senare var den ende som ville. När han tog över så hade S 23 procent i opinionen och ingen annan än Löfven var så våghalsig som att tacka ja.
2020-01-10, 14:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
S kan inte gå till val med Löfven en gång till
Säger Mellin.

Måtte Mellin ha fel. Hoppas innerligt att Löfven sitter över valet 2022. Han är det bästa sänket man kan önska sig för S och närmast en garant för fortsatta SD-framgångar. Dessvärre finns det en baksida på detta mynt: han är en stor tragedi för Sverige som nation.

För övrigt är 24,5% för SD en finfin siffra i nuvarande läge. Vem var det som skrev en intressant artikel om att 25% är den "magiska" tröskeln då det blir mycket stora svårigheter att isolera ett parti?
2020-01-10, 14:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vad skulle detta innebära för L & deras politik?
2020-01-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad har SD att erbjuda Sverige? Vilka intelligenta politiker bär SDs färg?

Den som är intelligent förstår dock att deras politik fungerar. Att minska flyktinginvandringen är det bästa och enklaste sättet att få ordning på Sverige igen.
2020-01-10, 14:32
Medlem
Citat:
Vad skulle detta innebära för L & deras politik?
Det skulle innebära mer osämja och ännu en uppslitande partiledarstrid som Ullenhag förmodligen skulle vinna. Det gissar jag skulle innebära det definitiva slutet för L i svensk rikspolitik, men de kanske blir kvar i Landskrona och de största kommunerna.
2020-01-10, 14:34
Medlem
Citat:
Den svenske Corbyn är Daniel Suhonen. Det var han som startade Reformisterna och det är han det kommer bli om de är så starka i partiet.

Daniel Suhonen har ingen ställning alls i partiet. Han har gjort karriär i de LO-finansierade tankesmedjorna och tidningarna. Löfven var visserligen heller inte politiker men han tillhörde åtminstone
Verkställande utskottet innan han blev vald till partiledare. Är det reformisterna som är så starka att de skall tillsätta en partiledare så är det någon så är det någon som tillhör partiledningen som promotas av reformisterna....

Det var flera som ville bli partiledare efter Juholt. Enligt Suhonens bok var både Damberg och Gnällros
intresserade men Damberg hade gjort sig omöjlig och till och med partiledningen insåg hur impopulär Gnällros var. Suhonen berättar ju i sin bok hur Gnällros blev uppkallad till partisekreteren och fick en genomgång av en intern opinionsundersökning som visade precis hur impopulär han var bland folk. Han slutade helt med politik efter det...
2020-01-10, 14:35
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Vilka intelligenta politiker hittar du i övriga partier? Deras politik har vi redan testat & den ledde till att katastrof för det svenska folket.

Koalitioner som blivit kolosser. Även SD kommer att behöva kompromissa med M och KD och välfärden kommer att nedmonteras för alla. Är det vad SD -väljare traktar efter?
2020-01-10, 14:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Intelligenta tänkande människor tar givetvis lärdom av hur det gick för Corbyn.
Vilket talar för att sossarna kommer att köra på i exakt det spåret.

Härmed ger jag mitt officiella stöd till Daniel Suhonen.

Hell Suhonen.
Suhonen for Prime Minister.
Suhonens sak är vår.
Över 9000 Flashbackare stöder Suhonen
2020-01-10, 14:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det skulle innebära mer osämja och ännu en uppslitande partiledarstrid som Ullenhag förmodligen skulle vinna. Det gissar jag skulle innebära det definitiva slutet för L i svensk rikspolitik, men de kanske blir kvar i Landskrona och de största kommunerna.
L i Landskrona ligger politiskt som en light-version av SD. Jag har alltid tyckt att det var märkligt att Torkild Strandberg inte blivit utesluten ur L. Han måste vara jävligt skicklig i att navigera internpolitiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in