2020-01-10, 12:44
  #86305
Medlem
Där kom den:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLEa76/s-kan-inte-ga-till-val-med-lofven-en-gang-till

SD 24,5
S 23,4
2020-01-10, 12:46
  #86306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Där kom den:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLEa76/s-kan-inte-ga-till-val-med-lofven-en-gang-till

SD 24,5
S 23,4

Fantastiskt. Man börjar tro att det konservativa blocket har chans på riktigt. Men det är viktigt att L försvinner om de nu inte byter sida.
2020-01-10, 12:48
  #86307
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Där kom den:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLEa76/s-kan-inte-ga-till-val-med-lofven-en-gang-till

SD 24,5
S 23,4
S kan inte gå till val med Löfven en gång till
Säger Mellin.
2020-01-10, 12:48
  #86308
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Fantastiskt. Man börjar tro att det konservativa blocket har chans på riktigt. Men det är viktigt att L försvinner om de nu inte byter sida.
Med stöd av V så sitter JÖKarna kvar.
2020-01-10, 12:54
  #86309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/pWsHI8xx5TY

Louise Erixon om att styra Sölvesborg i morgonstudion på SVT.

Hon hittar helt rätt tonläge och fokus: Viktigast av allt reducerar hon utfrågarnas fokus på symbolfrågor om konst och flaggor till något sekundärt till verkliga vardagsproblem för sölvesborgarna.

Hon lyckas t o m få in en shout out till Staffanstorp och svarar rätt på frågan om hon vill ta över efter Jimmie, dvs nekande, eftersom fokus ligger på att verka för långsiktig förändring i det nuvarande uppdraget.

Detta är något unikt viktigt för SD - den konkreta kommunpolitiken, långt borta från Twitter.
2020-01-10, 13:03
  #86310
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Där kom den:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLEa76/s-kan-inte-ga-till-val-med-lofven-en-gang-till

SD 24,5
S 23,4


Lägger in resultatet för samtliga partier i mätningen.

S 23,4% (-0,9)
V 9,0% (+1,1)
MP 4,8% (+0,4)

C 9,5% (-0,1)
L 3,1% (-0,8)

SD 24,5% (-0,9)

M 18,2% (+0,7)
KD 5,9% (+-0)
Övriga 1,6% (+0,5)
2020-01-10, 13:06
  #86311
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Lägger in resultatet för samtliga partier i mätningen.

S 23,4% (-0,9)
V 9,0% (+1,1)
MP 4,8% (+0,4)

C 9,5% (-0,1)
L 3,1% (-0,8)

SD 24,5% (-0,9)

M 18,2% (+0,7)
KD 5,9% (+-0)
Övriga 1,6% (+0,5)

Inte alls illa, inget tokras i alla fall.

Kan leva med det, måste ju vara lite realist man kan ju inte alltid öka
2020-01-10, 13:10
  #86312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Lägger in resultatet för samtliga partier i mätningen.

S 23,4% (-0,9)
V 9,0% (+1,1)
MP 4,8% (+0,4)

C 9,5% (-0,1)
L 3,1% (-0,8)

SD 24,5% (-0,9)

M 18,2% (+0,7)
KD 5,9% (+-0)
Övriga 1,6% (+0,5)
Där ser man. Jag fick rätt när jag nyligen gissade på 24-25 procent för SD. Nu får vi se i kommande OU om denna tendensen delas av andra. Alltså att uppgången har stagnerat.

Det mest glädjande för mig är att SD nu enligt denna undersökningen är märkbart större än S.
2020-01-10, 13:10
  #86313
Medlem
Mycket positiv mätning. Moderaterna har inte tappat på att närma sig SD utan har återtagit någon tidigare M-väljare från SD utan att förlora några andra väljare.

Kristdemokraterna ligger stilla.

Liberalerna i stockholmsfalangen slipar knivarna och snart ryker Sabuni.

Socialdemokraternas ras fortsätter. Deras tillfälliga uppgång förra månaden var brus och nu ifrågasätts Löfven av Mellinskan. Vänsterfalangen som kallar sig Reformisterna växer för varje dag och snart är de redo att utmana Löfven och tillsätta en svensk Corbyn.

Mycket bra mätning.
2020-01-10, 13:23
  #86314
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Där ser man. Jag fick rätt när jag nyligen gissade på 24-25 procent för SD. Nu får vi se i kommande OU om denna tendensen delas av andra. Alltså att uppgången har stagnerat.

Det mest glädjande för mig är att SD nu enligt denna undersökningen är märkbart större än S.

Också mycket glädjande att se Liberalernas siffror
2020-01-10, 13:24
  #86315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mycket positiv mätning. Moderaterna har inte tappat på att närma sig SD utan har återtagit någon tidigare M-väljare från SD utan att förlora några andra väljare.

Kristdemokraterna ligger stilla.

Liberalerna i stockholmsfalangen slipar knivarna och snart ryker Sabuni.

Socialdemokraternas ras fortsätter. Deras tillfälliga uppgång förra månaden var brus och nu ifrågasätts Löfven av Mellinskan. Vänsterfalangen som kallar sig Reformisterna växer för varje dag och snart är de redo att utmana Löfven och tillsätta en svensk Corbyn.

Mycket bra mätning.

Japp. S och SD minskar lika mycket, men det är stor principiell skillnad mellan tappen. S bestraffas därför att man inte för den politik som deras väljare vill ha, vilket fångas upp av V. I SD:s fall är det däremot inte fråga om någon bestraffning av SD, utan att M belönas för att man deklarerat att M är beredda att samarbeta med SD. Helt naturligt att M då vinner tillbaka en del sympatisörer som gått över till SD på grund av oviljan att samarbeta med SD.

Och som grädde på moset en fet dykning för L.
2020-01-10, 13:39
  #86316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Också mycket glädjande att se Liberalernas siffror
Definitivt.

Samtidigt illustrerar dessa siffror både sossarnas och liberalernas dilemma. Så länge de sitter kvar i JÖK-boet har man mycket små chanser att förbättra siffrorna. Det är C och Fjamåt som håller i taktpinnen. Och i höst ska centerns projekt om förändrad LAS presenteras för riksdagen.

Kommer att bli ett spännande år detta. Hur länge kommer Löfven att sitta kvar? Kommer JÖKen att hålla? Hur högt kan SD nå i år? Bli det extraval?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in