Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 13:57
Medlem
Handfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletaz
Tack vad bra! Kommer här nu:

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/iai4hmprl1jtqg1zna2n91b1'>LÄNKTEXT</a>

Det jag ser i mitten som andra hävdar är en kropp - ser mer ut som plåt. Ser inte alls några kroppar.. vill gärna bli överbevisad.

Det är en kropp, som förmodligen blivit söndertrasad när den gått igenom planet etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
JA JÖSSES!! Om de ukrainska piloterna haft lite mera ansvarskänsla, då hade dom inte startat alls. Alt. Flugit lågt där, typ på 50 meter. Givetvis med usa.s "eskort"!!!

Tror du på allvar att du flyger runt på 50m med ett sådant plan? Din iq e ju fan lägre än Iraniernas!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sverige fungerar som skyddsmakt åt usa i Nordkorea och jag gissar även i Iran.

Att skjuta ner civila flyg i krig är något de verkligen försökte undvika även under 2 vk. Jimmy stewart sköts ner trots att uk informerat tyskarna om planets rutt. Tydligen var civila plan fredade då.

Sovjet sköt ner ett koreansk plan på 80 talet , usa sköt ner ett iranskt. Farligare numera

Ryssar/ukraina sköt ner det Malaysia Airlines Flight 17 som va ett Boeing 777-200 2014.

Och den händelsen fick mig att fundera för det planet trasades sönder i luften p.g.a träffen medans det i Iran hade någorlunda kontroll innan det gick ner.

Och det får mig att fundera OM det i Iran blev nedskjutet trasade det inte sönder p.g.a höjden, liten missil eller dålig träff?
Citera
2020-01-10, 13:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Nej, något massivt bombangrepp var väl kanske inte det allra troligaste, men helt otänkbart var det nog inte heller. Utan att vara överdrivet insatt kan i alla fall jag få intrycket att Trump & CO är lite "trigger happy". Lyckligtvis verkar ju dock amerikanerna förstått det troliga meddelandet bakom Irans attack och backat.
Jag tror dock inte att det är särskilt otroligt att Iranierna ökat beredskapen för flyganfall och därmed även skickat ut skarpa luftvärnsenheter.

Jag vet inte hur nära flygplatsen robotarna avfyrades från eller om de varit medvetna om att planet kom från flygplatsen. Om de visste att målet kom från flygplatsen blir ju det hela än mer underligt (förutsatt att det nu var Iran som sköt och inte typ Israel eller CIA eller någon annan som det spekulerats i i tråden) då de måste förstått att det troligtvis rörde sig om ett civilflyg.

Jag hoppas som sagt att de reder ut vad som hänt, om de inte redan vet, och att de släpper den riktiga informationen offentligt men vi får väl se.

Gällande robotarnas effekt vid nerskjutandet tycker jag att det ser ut som att flygplanet störtar rätt snart efter träffen. Beroende på hur snabbt det flög när det träffades och hur mycket av vingarna m.m. som fanns kvar efter detonationen så kommer ju flygplanet inte trilla rakt ner. Rörelseenergin påverkas inte av att flygplanet sprängs utan det fortsätter på sin kastbana tills det träffar marken. Om aerodynamiken inte helt förstörs i explosionen kan det nog falla/glidflyga en bra bit innan det slår i marken.

Ett attackflygplan är betydligt mindre än ett passagerarflygplan och är därför enklare att helt spränga sönder, förutsatt att roboten träffar. Då blir ju aerodynamiken helt åt helvete vilket gör att vrakdelarna saktar ner snabbare och faller mer "rakt" ner.

Tack. Parand ligger i startbanans förlängning nordostligt och bör ha viss ”vana” av plan som passerar över huvudet, om än på 1,4 km höjd. Planet har väl kanske just planat ut där lite efter starten. (Fråga är även om det är i överensstämmelse med filmen som finns....) Att kunna skilja på vän och fiende där verkar ju vara en högst väsentlig kompetens. Även en mobil enhet bör ju vara placerad där just med avseende på flygplatsen och att försvara denna mot hot som inkommer från andra hållet, dvs från exv det närliggande kaspiska havet. Där man f.ö. borde kunna räkna med olika typer av förvarninssystem som gör att grabbarna i en mobil enhet i Parand inte ska behöva känna att 16-miljonershuvudstadens öde vilar helt på deras tumme och pekfinger. Att kasta sig över ett plan som kommer från det vanliga cityhållet och är på väg norröver känns ju då inte så våldsamt angeläget. Tycker man.

Planet håller sig i luften ett bra tag, kanske två-tre minuter, och tycks ha aerodynamiken i behåll i det längsta. Av flera filmer ser man planet synbart tämligen långsamt sänka sig samtidigt som branden efterhand tilltar och slutligen detonerar någon intakt bränsletank(?) strax före nedslag. Av filmen med missilträffen att döma vore det vänster motor som skulle ha skadats, troligast, vilket kan synas stämma illa med att planet sen vänder högervarv 180 grader för att till sist åter närma sig flygplatsen.

Hursomhaver: planet är nere och det har inte störtat av sig självt. Att några andra än ”iranier” tagit ner det känns avlägset. Så då återstår ”misstag” eller ”överentusiasm”; ”terrorister” på marken; eller entusiastiska terrorister el självmördare som tagit med en bomb ombord, eller skruvat dit en före start.

Sen ska man inte helt räkna bort andra fria företagare o entreprenörer men det ska ju finnas något att vinna då.
Citera
2020-01-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Vet inte om detta klipp har postats tidigare men här ser man ju hur tydligt som helt hur en projektil skjuts mot flygplanet.

https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html?action=click&module=Top%20Stories&pgt ype=Homepage
Känns på förhand svårt att slingra sig undan den filmen. Borde ge en och annan Iranier lite strategiproblem detta.
Citera
2020-01-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Ryssar/ukraina sköt ner det Malaysia Airlines Flight 17 som va ett Boeing 777-200 2014.

Och den händelsen fick mig att fundera för det planet trasades sönder i luften p.g.a träffen medans det i Iran hade någorlunda kontroll innan det gick ner.

Och det får mig att fundera OM det i Iran blev nedskjutet trasade det inte sönder p.g.a höjden, liten missil eller dålig träff?

Utan att kunna särskilt mycket om militär utrustning skulle jag gissa att Malaysia blev nedskjutet av en luftvärnsrobot designad att göra skada, medan Iranplanet sköts ned av något slags missilförsvar. Dessa behöver kanske inte vara så explosiva?
Citera
2020-01-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfot
Det är en kropp, som förmodligen blivit söndertrasad när den gått igenom planet etc.

Jag älskar sådana här kommentarer. Det är en kropp.

Vadå det är en kropp? Har detta blivit bekräftat av experter?
Du tror att det är en kropp. Men du kan inte påstå att det är det.
Då jag tvivlar på att du har den expertisen för att kunna göra en sådan bedömning.
Men jag kan ha helt fel, du kanske har det.

Personligen så tror jag inte att det är en kropp. Men jag säger inte att det inte är det.
Citera
2020-01-10, 14:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Utan att kunna särskilt mycket om militär utrustning skulle jag gissa att Malaysia blev nedskjutet av en luftvärnsrobot designad att göra skada, medan Iranplanet sköts ned av något slags missilförsvar. Dessa behöver kanske inte vara så explosiva?
Det är bara att jämföra de två missilerna så svarar man på frågan.

En BUK-missil väger runt 700kg. Denna iranska 9K330 runt 165kg.

(Stridsspetsarna väger 70kg respektive 14.5kg)
Citera
2020-01-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules

Alla missil träffar är inte identiska. Beror på vad man använt, vart skadorna på planet skett vilken höjd man är på. Det förstår du nog själv
Citera
2020-01-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sverige fungerar som skyddsmakt åt usa i Nordkorea och jag gissar även i Iran.

Att skjuta ner civila flyg i krig är något de verkligen försökte undvika även under 2 vk. Jimmy stewart sköts ner trots att uk informerat tyskarna om planets rutt. Tydligen var civila plan fredade då.

Sovjet sköt ner ett koreansk plan på 80 talet , usa sköt ner ett iranskt. Farligare numera

Ja undrar hur Iran ska kommentera nerskjutningen. Kommer väl skylla ifrån sig på USA som vanligt.
Dumt av Iran å ge sig ut i krig när man inte vet vad man ska skotta på.
Citera
2020-01-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka

Malaysia planet tros ha blivit nedskjutet med BUK
Och Ukraina planet i Iran tros ha blivit nedskjutet med TOR

BUK Warhead weight = 70 kg
TOR Warhead weight = 15 kg

Sen var väl Malaysia planet på en väldigt hög höjd i jämförelse med Ukraina planet.
Citera
2020-01-10, 14:18
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Man siktar inte. Missilen riktar själv in sig mitt på flygkroppen.

Sedan var splittret hamnar är nog väldigt mycket slump men om nu missilen avfyrats framför flygplanet (som vissa antyder) så misstänker jag att mycket splitter hamnade runt cockpit och säkert slog ut piloterna direkt.

En bra video som visar vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=74BmEkgNRNY

Tack återigen för förklaringen.

Har lite tråkigt på jobbet, så gjorde en bild, i paint, på var missilen kan tänka sig explodera. Borde vara något sådant då bränslet fattar eld kraftigt. För tänker mig att bränsletankarna sitter i vingen/mitten på en 737?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in