Citat:
Ursprungligen postat av
SgtPepper_hej
Nej, något massivt bombangrepp var väl kanske inte det allra troligaste, men helt otänkbart var det nog inte heller. Utan att vara överdrivet insatt kan i alla fall jag få intrycket att Trump & CO är lite "trigger happy". Lyckligtvis verkar ju dock amerikanerna förstått det troliga meddelandet bakom Irans attack och backat.
Jag tror dock inte att det är särskilt otroligt att Iranierna ökat beredskapen för flyganfall och därmed även skickat ut skarpa luftvärnsenheter.
Jag vet inte hur nära flygplatsen robotarna avfyrades från eller om de varit medvetna om att planet kom från flygplatsen. Om de visste att målet kom från flygplatsen blir ju det hela än mer underligt (förutsatt att det nu var Iran som sköt och inte typ Israel eller CIA eller någon annan som det spekulerats i i tråden) då de måste förstått att det troligtvis rörde sig om ett civilflyg.
Jag hoppas som sagt att de reder ut vad som hänt, om de inte redan vet, och att de släpper den riktiga informationen offentligt men vi får väl se.
Gällande robotarnas effekt vid nerskjutandet tycker jag att det ser ut som att flygplanet störtar rätt snart efter träffen. Beroende på hur snabbt det flög när det träffades och hur mycket av vingarna m.m. som fanns kvar efter detonationen så kommer ju flygplanet inte trilla rakt ner. Rörelseenergin påverkas inte av att flygplanet sprängs utan det fortsätter på sin kastbana tills det träffar marken. Om aerodynamiken inte helt förstörs i explosionen kan det nog falla/glidflyga en bra bit innan det slår i marken.
Ett attackflygplan är betydligt mindre än ett passagerarflygplan och är därför enklare att helt spränga sönder, förutsatt att roboten träffar. Då blir ju aerodynamiken helt åt helvete vilket gör att vrakdelarna saktar ner snabbare och faller mer "rakt" ner.
Tack. Parand ligger i startbanans förlängning nordostligt och bör ha viss ”vana” av plan som passerar över huvudet, om än på 1,4 km höjd. Planet har väl kanske just planat ut där lite efter starten. (Fråga är även om det är i överensstämmelse med filmen som finns....) Att kunna skilja på vän och fiende där verkar ju vara en högst väsentlig kompetens. Även en mobil enhet bör ju vara placerad där just med avseende på flygplatsen och att försvara denna mot hot som inkommer från andra hållet, dvs från exv det närliggande kaspiska havet. Där man f.ö. borde kunna räkna med olika typer av förvarninssystem som gör att grabbarna i en mobil enhet i Parand inte ska behöva känna att 16-miljonershuvudstadens öde vilar helt på deras tumme och pekfinger. Att kasta sig över ett plan som kommer från det vanliga cityhållet och är på väg norröver känns ju då inte så våldsamt angeläget. Tycker man.
Planet håller sig i luften ett bra tag, kanske två-tre minuter, och tycks ha aerodynamiken i behåll i det längsta. Av flera filmer ser man planet synbart tämligen långsamt sänka sig samtidigt som branden efterhand tilltar och slutligen detonerar någon intakt bränsletank(?) strax före nedslag. Av filmen med missilträffen att döma vore det vänster motor som skulle ha skadats, troligast, vilket kan synas stämma illa med att planet sen vänder högervarv 180 grader för att till sist åter närma sig flygplatsen.
Hursomhaver: planet är nere och det har inte störtat av sig självt. Att några andra än ”iranier” tagit ner det känns avlägset. Så då återstår ”misstag” eller ”överentusiasm”; ”terrorister” på marken; eller entusiastiska terrorister el självmördare som tagit med en bomb ombord, eller skruvat dit en före start.
Sen ska man inte helt räkna bort andra fria företagare o entreprenörer men det ska ju finnas något att vinna då.