2019-12-20, 23:06
  #85705
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Har svårt att se att SD ska få 24-30 procent i valet.

Tror SCB ligger mer rätt med sina 22 procent. Att SD är +20 kan vi nog vara eniga om. Frågan är om det blir 20 procent, 21 eller 22. Jag har en konstig känsla på 21,4.
Lite tidigt för val-prognoser. Det är nästan 3 år till nästa val. Det går fort i svensk politik nuförtiden.
KD hinner med att både dubblas och halveras under ett år.
SD får 490,000 nya väljare på en kafferast under hösten. Easy come easy go.
Spelplanen kan komma att ändras, det vet vi inget om.
2019-12-20, 23:51
  #85706
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Har svårt att se att SD ska få 24-30 procent i valet.

Tror SCB ligger mer rätt med sina 22 procent. Att SD är +20 kan vi nog vara eniga om. Frågan är om det blir 20 procent, 21 eller 22. Jag har en konstig känsla på 21,4.

Det är 33 månader till nästa val (förutsatt att JÖKen inte kollapsar och att kalabalik utbryter med extraval som resultat). Vi har fem SCB-mätningar kvar innan nästa riksdagsval. Det är många månader, många veckor, ännu fler dagar och timmar till dess. Oerhört mycket kan - och kommer att - hända. Men vem vet, du kanske får rätt? 21,4% är ju inte någon vild gissning idag.

Om Löfven sitter kvar, fortsätter leverera Agenda-intervjuer i South Park-klass och tala osammanhängande samtidigt som stora delar av samhällsutvecklingen går rejält söderut, då kan SD säkert nå kring 26% i valet 2022. Å andra sidan, om SD gör stora strategiska misstag, om interna stridigheter blossar upp, om de börjar prata om en politik som jagar iväg t ex de sossar de vunnit över, då kan SD lika säkert falla tillbaka till 18% i valet om knappt tre år. Nu tror jag inte att SD gör bort sig så grovt att de skulle få ynka 18%. Den intressanta frågan är väl snarare: Hur mycket mer kan SD fortsätta att öka fram till valet i september 2022? Vilken kapacitet har de? Hur många människor får nog till 2022?

Allt detta är givetvis rena spekulationer, men det måste man få unna sig en fredagskväll några dagar före jul år 2019.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-20 kl. 23:59. Anledning: Rättelse, stavfel
2019-12-21, 00:17
  #85707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Lite tidigt för val-prognoser. Det är nästan 3 år till nästa val. Det går fort i svensk politik nuförtiden.
KD hinner med att både dubblas och halveras under ett år.
SD får 490,000 nya väljare på en kafferast under hösten. Easy come easy go.
Spelplanen kan komma att ändras, det vet vi inget om.

Det är så sant att det blir ett ordinarie val om 3 år.
Däremot kan det mycket väl bli ett extraval, och då handlar det om Vänsterpartiet.
Ifall Jonas sköter sina kort rätt kommer V snart närmare 15 än 10 % i OM.
I detta läge har V ingen som helst anledning stödja en sosseregering som sitter som gisslan för extrem-liberala ekonomiska krafter!
Och jag vore Jonas hade svaret varit självklart, "vi kan givetvis inte ta någon som helst hänsyn till hur andra partier ligger till opinionsmässigt"!
2019-12-21, 00:32
  #85708
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är så sant att det blir ett ordinarie val om 3 år.
Däremot kan det mycket väl bli ett extraval, och då handlar det om Vänsterpartiet.
Ifall Jonas sköter sina kort rätt kommer V snart närmare 15 än 10 % i OM.
I detta läge har V ingen som helst anledning stödja en sosseregering som sitter som gisslan för extrem-liberala ekonomiska krafter!
Och jag vore Jonas hade svaret varit självklart, "vi kan givetvis inte ta någon som helst hänsyn till hur andra partier ligger till opinionsmässigt"!

Kamrat Jonas vill inte ha ett extra val, tro mig. Han vill bara inte bli marginaliserad därute på sin vänsterkant.
Eftersom Jökpartierna är svaga går han på dem så hårt han kan. Finns inget realistiskt socialistiskt alternativ i svensk politik. Hans drömmar om karl-beril jonsson julklappar till sina bohemiska partivänner , kan han bara glömma.
SD är det enda parti som inte tvekar om extra val.
2019-12-21, 00:34
  #85709
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så länge det inte blir självmotsägande.

Förvisso, men en ren kontradiktion skulle även kunna tolkas som någon form av nihilism, där matematiken inte förmår att säga någonting alls.
Nåväl, det här är sista inlägget från mig i denna fråga.
2019-12-21, 00:53
  #85710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Kamrat Jonas vill inte ha ett extra val, tro mig. Han vill bara inte bli marginaliserad därute på sin vänsterkant.
Eftersom Jökpartierna är svaga går han på dem så hårt han kan. Finns inget realistiskt socialistiskt alternativ i svensk politik. Hans drömmar om karl-beril jonsson julklappar till sina bohemiska partivänner , kan han bara glömma.
SD är det enda parti som inte tvekar om extra val.

Som jag skrev!
En förutsättning för att V skulle stödja misstroende mot Löfven och ett extraval, är givetvis om V ligger närmare 15 än 10 % i OM.
Tycker inte detta vore en helt oöverkomlig bedrift, då sossarna helt sålt ut sig som gisslan till extremistiska ekonomiska krafter i C+L!
Det är m.a.o. bara för Jonas att anamma en liknande ekonomisk politik som SD, och sedan hålla käften om allt annat.
Men om inte V vill sno 5 % från sossarna, då är det bara att köra på i gamla hjulspår, om kramande av homofiler, blattar, klimat-tosingar och liknande grupper!
2019-12-21, 01:33
  #85711
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Som jag skrev!
En förutsättning för att V skulle stödja misstroende mot Löfven och ett extraval, är givetvis om V ligger närmare 15 än 10 % i OM.
Tycker inte detta vore en helt oöverkomlig bedrift, då sossarna helt sålt ut sig som gisslan till extremistiska ekonomiska krafter i C+L!
Det är m.a.o. bara för Jonas att anamma en liknande ekonomisk politik som SD, och sedan hålla käften om allt annat.
Men om inte V vill sno 5 % från sossarna, då är det bara att köra på i gamla hjulspår, om kramande av homofiler, blattar, klimat-tosingar och liknande grupper!
Även om V skulle ha 20% i OU så vill de inte ha ett extra val.
De PE skulle kommit ifrån andra JÖK-partier. Det betyder att det blågula "blocket" är oförändrat stora och eventuellt få majoritet.
Det riskar inte V för allt i världen. För precis som för S, MP, C och L är det viktigaste att utestänga SD så att destruktionen av Sverige kan fortsätta.
2019-12-21, 02:13
  #85712
Medlem
Vet vi om sentio ändrat sin viktning sen valet? Sen är det ju klart att det är svårt att inräkna eventuellt valfusk..
2019-12-21, 02:55
  #85713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Även om V skulle ha 20% i OU så vill de inte ha ett extra val.
De PE skulle kommit ifrån andra JÖK-partier. Det betyder att det blågula "blocket" är oförändrat stora och eventuellt få majoritet.
Det riskar inte V för allt i världen. För precis som för S, MP, C och L är det viktigaste att utestänga SD så att destruktionen av Sverige kan fortsätta.

Gamla historiska sanningar kan enormt snabbt totalt rasa samman, bara på några månader,
Detta har man sett massor med gånger de senaste decennierna.
Och att V skulle stödja sossarna i alla lägen, som sitter som gisslan hos C+L, detta är ingen naturlag.
Alltså, om V ökar några procent till i OM kommer man nog ställa ultima krav mot Löfven?
Dessutom är den ekonomiska politik SD förespråkar, långt mycket mer godtagbar för V än C+L:s idéer!

Men som sagt var, ifall JÖK faller handlar detta garanterat om att V inte längre köper Rödluvans experiment med den ekonomiska politiken!
2019-12-21, 04:31
  #85714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
29,1 % i senaste Sentio

https://nyheteridag.se/plus/julklappen-till-akesson-nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-291-procent/

Dock är det Sentio, som vi minns var klart fel ute i samband med valet ifjol.
Jag spekulerade om att Sentio eventuellt skulle bli första OU över 30 procent. Nu blev det inte så, men högsta procentsatsen någonsin för något institut. Sedan får man ta det för vad det är.
2019-12-21, 04:47
  #85715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Tja, om man vill drömma kan man iofs intala sig att Sentio inte är stollar utan bara ligger 2 månader före. Så här:

Medel aug-19: S 25,6 / SD 20,0
Sentio jun-19: S 25,7 / SD 21,8

Medel okt-19: S 24,7 / SD 22,8
Sentio aug-19: S 23,2 / SD 23,5

Medel dec-19: S 24,2 SD 24,6
Sentio okt-19: S 24,2 / SD 25,4

Medel feb-20: S 22,0 / SD 28,2 <— projicerat
Sentio dec-19: S 21,1 / SD 29,1
Bevisligen så var Sentio det första institutet som visade att SD var på väg upp. Och vi kan se att de i oktober visade samma siffror för SD som de andra visar idag. Precis som du skriver.

Samtidigt har Sentio visat att det är från S lämmeltåget kommer. Vilket de andra idag håller med om.
Dessutom, som jag tidigare hävdat, så är det från S väljarna måste hämtas för en fortsatt uppgång. Vilket Löfven och verkligheten ständigt jobbar för. Och att botten för S ligger runt 20 procent i dagsläget.

Om det nu är drömmar eller inte kan enbart framtiden utvisa.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-21 kl. 04:52.
2019-12-21, 05:58
  #85716
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Bevisligen så var Sentio det första institutet som visade att SD var på väg upp. Och vi kan se att de i oktober visade samma siffror för SD som de andra visar idag. Precis som du skriver.

Samtidigt har Sentio visat att det är från S lämmeltåget kommer. Vilket de andra idag håller med om.
Dessutom, som jag tidigare hävdat, så är det från S väljarna måste hämtas för en fortsatt uppgång. Vilket Löfven och verkligheten ständigt jobbar för. Och att botten för S ligger runt 20 procent i dagsläget.

Om det nu är drömmar eller inte kan enbart framtiden utvisa.
Hur var det nu med träffsäkerheten hos Sentio rörande SD?
2010 0,1 PE avvikelse från valresultatet
2014 0,1 PE
2018 6,5 PE
Idag ?
2022 ?

Den som lever får se. Eller rättare sagt, den som har en lever får se. Känns som man vill dränka sorgerna i sprit i dagens JÖK-Sverige🤪

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in