2020-01-09, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Jeg har absolutt ingen tro på at de kan finne noe lik nå. Hvis man er så rik at man kan leie folk til å drepe noen kan man få et lik til å forsvinne raskt også. Han vil selvsagt velge et sted der hun aldri blir funnet og som er langt fra hjemmet. I og med at ingen lette etter henne umiddelbart, har gjerningspersonen(e) hatt tid til å både lagre og dumpe liket, i f.ex. Oslofjorden. Så lykke til til politiet med det.
Jeg tror de egentlig vet det også, de bare rasler med sablene for å stresse de som er involvert.

Jeg forstår at du tar utgangspunkt i at det er leide GM som har drept og skjult AEH. Hvis det er slik er jeg enig med deg i at det er bortimot umulig å finne AEH.

Men, om det er ektemannen som er GM, og han var alene om forbrytelsen, har han hatt begrenset tid til å kvitte seg med liket. Fra de forlot teateret en på kvelden 30. oktober og frem til GM dro på jobb ved ni-tiden på morgenen 31. oktober. Mindre enn tolv timer.

I det perspektivet tror jeg at det fremdeles er fullt mulig å finne levningene av AEH.
Citera
2020-01-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg forstår at du tar utgangspunkt i at det er leide GM som har drept og skjult AEH. Hvis det er slik er jeg enig med deg i at det er bortimot umulig å finne AEH.

Men, om det er ektemannen som er GM, og han var alene om forbrytelsen, har han hatt begrenset tid til å kvitte seg med liket. Fra de forlot teateret en på kvelden 30. oktober og frem til GM dro på jobb ved ni-tiden på morgenen 31. oktober. Mindre enn tolv timer.

I det perspektivet tror jeg at det fremdeles er fullt mulig å finne levningene av AEH.
Hvis det er han har han ikke vært alene i og med at noen måtte spille kidnappere, så da er det sannsynlig at han hadde hjelp til mere også.
Citera
2020-01-09, 10:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Hvis det er han har han ikke vært alene i og med at noen måtte spille kidnappere, så da er det sannsynlig at han hadde hjelp til mere også.
Ingen har ju sett röken av några kidnappare, så det finns inget att spela. Om spille betyder spela.
Citera
2020-01-09, 11:18
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ingen har ju sett röken av några kidnappare, så det finns inget att spela. Om spille betyder spela.
Det er korrekt, norsk: spille er svensk: spela.
Svensk: spille er norsk: søle.
Citera
2020-01-09, 16:08
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Jeg regner med at Ariel70 mener den elektroniske kontakten som har vært med de angivelige kidnapperne, og brevet som ble lagt igjen.

Noen må jo ha forfattet disse beskjedene, både brevet og epostene som er blitt utvekslet i senere tid, og utgitt seg som kidnappere.

Edit: Jeg ser dog ikke at dette betyr at han må ha hatt hjelpere, det er ingenting som hindrer han i å stå bak denne kommunikasjonen selv også.
Senast redigerad av Niffy 2020-01-09 kl. 16:15.
Citera
2020-01-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg regner med at Ariel70 mener den elektroniske kontakten som har vært med de angivelige kidnapperne, og brevet som ble lagt igjen.

Noen må jo ha forfattet disse beskjedene, både brevet og epostene som er blitt utvekslet i senere tid, og utgitt seg som kidnappere.

Edit: Jeg ser dog ikke at dette betyr at han må ha hatt hjelpere, det er ingenting som hindrer han i å stå bak denne kommunikasjonen selv også.
Kanskje de angivelige kidnapperne er nettopp bare det... noen som prøver å få tak i penger som ikke har noe med utpressingsbrevet å gjøre i det hele tatt. Uventet gratishjelp 😊
Citera
2020-01-10, 07:25
Medlem
VG i dag
Jakter flere gjerningspersoner: «Vi vil laste opp en video av hennes siste minutter»

Sitatet er fra trusselbrevet, og dette "vi"-et peker tilbake på flere enn én gjerningsmann, mener politiet.

Citat:
Skoavtrykk i Hagen-boligen kan avsløre en gjerningspersons fluktvei. Samtidig har politiet en teori om at flere personer står bak Anne-Elisabeth Hagens forsvinning.

Politiet har nå "tanker om" hvordan GM har tatt seg inn og ut av boligen.
Citat:
– Hva sier Sprox-sporene dere?

– De er avsatt på en måte og på et sted, som sier oss at de er handlingsrelatert. Vi har nå formeninger om bevegelsesmønster innendørs i boligen. Vi har også tanker om hvordan det er tatt seg både inn og ut av boligen, opplyser Brøske til VG, uten at han vil kommentere mer enn det.

Mer teorier fra Brøske.
Citat:
Etterforskningslederen sier en av flere sannsynlige teorier er at flere personer står bak ugjerningen mot Anne-Elisabeth Hagen.

– Uten å kommentere konkret så er det jo ulike fakta vi bygger vurderingene våre på. Vi ser spor av planlegging fra sommeren 2018. Vi kan ikke utelukke at vi står overfor flere gjerningspersoner her, sier Tommy Brøske.

Sakens kompleksitet tyder på flere GM.
Citat:
VG får opplyst at det særlig er sakens kompleksitet, som leder etterforskerne i retning av at flere må stå bak og hatt ulike roller i det politiet nå mener er et drap på Anne-Elisabeth Hagen. Etter det VG får opplyst mener politiet at det er minst én person i Sloraveien, og potensielt en eller flere som står bak planlegging og oppsettet med kryptovaluta, der det kreves løsepenger.

Mener GM må ha kompetanse på kryptovaluta.
Citat:
– Vi har tidligere sagt at kommunikasjonsformen og sending av penger på den kryptovaluta-plattformen er komplisert. Det er et av kjennetegnene og det nye ved denne saken. Et sentralt spørsmål for oss har vært: Hvem er det som har slik kompetanse?

Tror det tidligere har vært nevnt at ca 200.000 nordmenn har bitcoin-kontoer.

Glemte å nevne i går at politiet ikke lenger har noen innvendiger mot at det utloves dusør. Det er fremdeles helt fritt opp til famlien å avgjøre om de ønsker å utlyse dusør eller ikke.

Edit
I dagens VG-artikkel var det mange runder formuleringer og lite, eller ingenting, konkret.

Jeg husker en tidligere anledning der Brøske fremholdt at det var snakk om spor etter én GM. I forbindelse med sprox-såleavtrykkene. I grunnen frester jeg mer lit til den versjonen av virkeligheten.

Edit 2

Artikkel bak betalingsmur i Romerikes Blad i dag om at politiet er i ferd med "å snevre inn jakten på printeren" som er brukt til å skrive ut trusselbrevet.
Senast redigerad av kornblomst 2020-01-10 kl. 07:44. Anledning: Edit + Edit2
Citera
2020-01-10, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
VG i dag
Jakter flere gjerningspersoner: «Vi vil laste opp en video av hennes siste minutter»

Sitatet er fra trusselbrevet, og dette "vi"-et peker tilbake på flere enn én gjerningsmann, mener politiet.

Politiet har nå "tanker om" hvordan GM har tatt seg inn og ut av boligen.

Mer teorier fra Brøske.

Sakens kompleksitet tyder på flere GM.

Mener GM må ha kompetanse på kryptovaluta.

Tror det tidligere har vært nevnt at ca 200.000 nordmenn har bitcoin-kontoer.

Glemte å nevne i går at politiet ikke lenger har noen innvendiger mot at det utloves dusør. Det er fremdeles helt fritt opp til famlien å avgjøre om de ønsker å utlyse dusør eller ikke.

Edit
I dagens VG-artikkel var det mange runder formuleringer og lite, eller ingenting, konkret.

Jeg husker en tidligere anledning der Brøske fremholdt at det var snakk om spor etter én GM. I forbindelse med sprox-såleavtrykkene. I grunnen frester jeg mer lit til den versjonen av virkeligheten.

Edit 2

Artikkel bak betalingsmur i Romerikes Blad i dag om at politiet er i ferd med "å snevre inn jakten på printeren" som er brukt til å skrive ut trusselbrevet.

Spor etter en GM har vært nevnt flere ganger, med bruken av en, uten tegn over, for å si at det er spor etter en GM, ikke en hvilken som helst annen person, og ikke som antallet 1. At de må ha vært flere enn en, sier seg jo selv, da det vil være en kunst å være en (1) som skulle ha klart dette alene.
Citera
2020-01-10, 08:12
Medlem
Citat:
Eller så kan ev "vi"-et i brevet ha vært skrevet av en GM (som ev er alene om planlegging og utførelse av forbrytelsen) for å få politiet til å tro at mer enn en GM står bak forbrytelsen.

Har politiet glemt at de mener at brevet er skrevet for å villede de? (Nei. Jeg tror politiet uttaler dette for å villede GM )
Hadde det vært flere enn en GM, hadde de vel skrever "jeg" (for å villede)?

MEN!
Citat:
«Vi vil laste opp en video av hennes siste minutter».

Etterforskningsleder Tommy Brøske ønsker ikke å kommentere «vi»-formuleringen i brevet.
Betyr dette at det øverste sitatet er journalistens ord og formuleringer?!

(Jeg synes at journalister bør være mer korrekte og ikke bare skrive slike ting som "...mener politiet" når Brøskes uttalelse faktisk er at han ikke ønsker å kommentere dette. Hvor har journalisten sin setning fra? Er det fri diktning eller fri tolkning? Kunne ikke journalisten ha skrevet "politiet uttalte at ... på dato ... følgende ..." i stedet for å skrive "politiet mener ..."?)

Citat:
– Vi har tidligere sagt at kommunikasjonsformen og sending av penger på den kryptovaluta-plattformen er komplisert. Det er et av kjennetegnene og det nye ved denne saken. Et sentralt spørsmål for oss har vært: Hvem er det som har slik kompetanse?
Jeg tenker at det politiet egentlig formidler her, er at de har sirklet inn GM og at de liksom spør i løse luften om hvem som har slik kompetanse men at de egentlig har på bordet en mistenkt GM med slik kompetanse eller en mistenkt GM + en mistenkt medhjelper av GM som innehar en slik kompetanse.

Ja! Det ble uttalt: "Et sentralt spørsmål for oss har vært: Hvem er det som har slik kompetanse?"
"har vært" betyr vel at de har funnet svaret!
Senast redigerad av POlROT 2020-01-10 kl. 09:01.
Citera
2020-01-10, 08:40
Medlem
Citat:
Skoavtrykk i Hagen-boligen kan avsløre en gjerningspersons fluktvei. Samtidig har politiet en teori om at flere personer står bak Anne-Elisabeth Hagens forsvinning.
"Skoavtrykk i Hagen-boligen kan avsløre en gjerningspersons fluktvei."

Men hvis sprox-avtrykkene er plantet, avslører avtrykkene bare planterens bevegelser i huset og ev bevegelser inn og ut fra huset.
Planteren kan selvsagt være en og samme person som GM, og fluktveien kan ha vært planterens/GM's fluktvei ut fra huset uten BO, hvis BO ble utsatt for forbrytelsen på et annet sted.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-10 kl. 09:30.
Citera
2020-01-10, 09:15
Medlem
Citat:
Tommy Brøske forklarer VG at mange av politiets undersøkelser gir svar, som leder til nye spørsmål. Han sier det fortsatt er mye politiet ikke har svar på fra åstedet.

– Hva er politiets største gåter i Sloraveien?
Citat:
– Det handler mye om disse gjenstandene som ligger igjen der, sier Brøske og oppsummerer:

Brevet og konvolutten:
Hvem er det som har skrevet dette? Hvem er det som har kjøpt arket og konvolutten?

Stripsen:
Hvorfor ligger stripsen der den ligger? Hvem har lagt den der? Hva ble den brukt til? Hvorfor ble den lagt der den ligger?

De personlige gjenstandene
De er et faktum at flere av Anne-Elisabeth Hagens personlige eiendeler lå igjen på åstedet. Hvorfor ligger de der? Hva kan det si politiet?
Jeg tror at politiet har svaret på alle eller de fleste av disse gåtene
Citera
2020-01-10, 10:21
Medlem
Citat:
Citat:
Jakter flere gjerningspersoner;
Her er det nok journalisten som har bommet med valg av overskrift.

Brøske sier at de ikke kan utelukke at det er flere gjerningspersoner. Han ønsker ikke å kommentere "vi"-formuleringen i brevet.
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49018075/#49018075
Ja, nettopp! Journalistene som skriver slikt, burde skjerpe seg eller heller skrive eventyrbøker der de kan bruke sin frie diktning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in