Citat:
Ursprungligen postat av
Redivivus
Grejen är den att det finns en massa mr och fröken nobody som är bittra och trötta på sina lågbetalda yrken och oftast gör ett uselt jobb. Lite mindre illa med babbarna vanligtvis faktiskt. De är i a f lite alerta och serverar oftare i tid.
Ofta är väl servitriser osv. timanställda med dåliga avtal som fan också, så förstår helt och hållet varför man inte pallar ta skiten från slafsiga äckliga kunder jämt!
Beror så klart på var man äter med, jag upplever nog att dom flesta ställen har väldigt bra service i Sverige.
Svenskar kräver så jävla mycket service hela tiden, du betalar för maten och produkten, servicen behöver du ju egentligen inte så länge du får din mat i tid. Vem bryr sig egentligen om du får ett extra leende och en servitris som ska passa upp hela tiden.
Betalar jag 500 spänn för en varmrätt så förväntar jag mig så klart toppservice - men beställer jag en trött pytt på ett lunch-hak för 80 spänn så är det ju inte direkt något krav på direkt service utan att maten kommer och går att äta.
Testa sätt foten utomlands i t.ex sydeuropa (och inte på turistrestauranger...) så får du känna av lite hur servicementaliteten ser ut

Jag bor i södra europa och trivs enormt bra med att många i butiker etc. är ganska nonchalanta. Jag är där för att köpa varor eller äta mat, kräver inte att en lågbetald jävel ska behöva slicka mig upp i brygga för att bli nöjd.
Lite skönt att ha en kort "Hej, ett paket cigg tack - hejdå" utan massa larv.