2020-01-09, 23:50
Medlem
Panzeradlers avatar
Var fan jobbar folk om man har alla dessa rövhål till kollegor som inte kan knipa käft, göra sitt jobb och inte snacka mer än nödvändigt utan att det för den delen ska flyga grodor ur munnen vid kaffemaskinen?

Jag har under mina yrkesverksamma år endast vid ett tillfälle haft att göra med en riktig jubeldiot till människa (s.k boomer) som inte kunde hålla käft och det var för drygt 20 år sedan.

Sen har jag givetvis arbetat med idioter men inte av den kategorin som man räknar upp här i tråden.
Citera
2020-01-10, 00:19
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbrytarenAnnie
Hur upplever ni andra att behöva samsas med boomer-generationen på arbetsplatsen? Jag själv blir så innerligt trött på dom mest hela tiden att man får lust att smälla till dom och säga att nu sätter du dig ner och håller käften.

Vi har tre boomers på min arbetsplats och dom är som kopior på varandra alla tre. Extremt framfusiga & oförskämda, tycker snuskskämt är det roligaste som finns och delar snuskbilder blandat med "humor" via Messenger till varandra hela dagen. Man kan inte ha en seriös diskussion med dom för 5 öre då dom bara viftar bort allt med sin "höhö"-humor, och dom gångerna som det faktiskt går så kan dom inte ta in nya perspektiv förutom sina egna. Dom är också extremt obildade och kan knappast någonting om omvärlden eller geopolitik i övrigt men ska ändå ha en åsikt om saker dom inte kan, motsätter man sig då deras ståndpunkt så tar dom det som en personlig kränkning och kan därefter gå runt och vara småsur på en i dagar efteråt, samt ge kränkande kommentarer lite då o då eftersom man hade mage att inte hålla med.

Detta är bara några av dom saker jag stör mig på gällande boomers på arbetsplatsen. En viktig sak till är att dom gärna ser att det finns en konfliktyta jämnt och ständigt mellan chefer och arbetare, dom pratar högst och mest och det ska klagas på nästan exakt allting på jobbet att man undrar varför dom ens valt att jobba där, och istället för att chefer och arbetare ska samsas för att skapa en bra arbetsmiljö för alla så ska man "hata chefen"/"hata kontoret" annars är man en rövslickare.

Jag blir smått galen ibland alltså när man tvingas jobba med en sådan narcissistisk, pessimistisk, gnäll-generation, vad fan gick fel liksom i deras uppväxt att dom beter sig så här? Bara generationen innan hade gett dom en avhyvling varje gång som dom börjat bete sig.

Så som frågan löd, hur upplever ni det att jobba tillsammans med dessa människor? Är det bara en inbillning från mig att det ser ut så här överallt eller har ni liknande erfarenheter med boomers?

Dom finns överallt.
Låter som om du måste lära dig att säga ifrån. lycka till.
Citera
2020-01-10, 00:26
Medlem
basseakers avatar
Det finns inget som heter boomer i Sverige, du kanske syftar på 40-talister?
Spyr på den här förbannade amerikaniseringen, stäng av datorn och lev livet lite.
Citera
2020-01-10, 00:40
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Spyr på den här förbannade amerikaniseringen, stäng av datorn och lev livet lite.
Youtube är det nya TV. Vänj dig.
Citera
2020-01-10, 00:54
Medlem
Hatans avatar
Citat:

haha basse är gammal.

kommer inte se om du hytte med näven
Citera
2020-01-10, 06:39
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Youtube är det nya TV. Vänj dig.

Om man ska använda ett svenskt uttryck så heter det köttberget om msn syftar på 40-talister.
Citera
2020-01-10, 06:47
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
1 st Boomer pa jobbet, i samma team. Han är asdryg. Skrattar väldigt högt at sina egna skämt. Pratar högt för sig själv om det has ser pa dator-skärmen, dra jobbiga sexistiska skämt. Senast igar sa kom han fram till mig när jag satt och skulle skicka över en donation pa 350 euro som företaget gett oss att skänka till vilken organisation vi vill som en julklapp jag glömt ta tag i. Valde att ge det till en indisk organisation som stöttar utastta kvinnor. Han kom fram, kollde över min axel och drog ett skämt som gick ut pa att för 350 euro skulle man kunna beställa hem minst 5 stycken indiska horor man kunde ha hemma i garderoben. Sen skrockade han gott at hur skönt och roligt hans skämt var. Kul...

Jag väljer att ignorera honom sa mycket jag kan, ha sa lite som möjligt att göra med honom. Det funkar rätt bra. Minsta möjliga kontakt.

Haha, skön gubbe. Hälsa honom från mig och så får vi hoppas att han sätter dig på plats så som du förtjänar.

Jag ä'r så jävla trött på sådana som dig, som tror dig vara så jävla bra och god.
Citera
2020-01-10, 07:20
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Är det inte som det alltid varit?
De unga kommer in och tror att dom har nya kunskaper som förändrar allt; att bara dom kan lösa problemen med de verktyg de lärt sig i skolan (mobilen och en app).

De äldre skakar på huvudet och tycker att de yngre inte förstår sammanhangen, hur allt hänger ihop. De unga tycks inte se helheten utan vill uppfinna hjulet fast nu med sina egna verktyg.

Jag tycker TS tyder på att denna representant för den yngre generationen är den som har de stora samarbetssvårigheterna.
Visst, äldre kan ha sina problem (dålig kunskap om teknik, okunskap om viktiga saker som mångkultur och religiösa seder i fjärran länder), men tillsammans når man resultat.
Att gå i konflikt med boomers låter väl mer som dåligt självförtroende och allmänna svårigheter att samarbeta med andra.

Jag tycker ditt inlägg beskriver problematiken väldigt bra. Yngre människor har ingen som helst självdistans och självinsikt. Sånt kommer med åren.

TS beskriver sina egna problem rätt så bra. Vi som varit med förstår att TS inte är någon vidare bra kollega utan verkar flyta ovanpå och gömma sig bakom sin telefon.

TS verkar inte heller vilja delta i den sociala samverkan som kan öka trivseln på arbetsplatsen och tycks inte vara en anställd som bidrar till trivseln. Ganska typiskt för yngre människor med lite snedvriden och allt för överlägsen självbild gentemot sina kollegor.
Citera
2020-01-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Är det inte som det alltid varit?
De unga kommer in och tror att dom har nya kunskaper som förändrar allt; att bara dom kan lösa problemen med de verktyg de lärt sig i skolan (mobilen och en app).

De äldre skakar på huvudet och tycker att de yngre inte förstår sammanhangen, hur allt hänger ihop. De unga tycks inte se helheten utan vill uppfinna hjulet fast nu med sina egna verktyg.

Jag tycker TS tyder på att denna representant för den yngre generationen är den som har de stora samarbetssvårigheterna.
Visst, äldre kan ha sina problem (dålig kunskap om teknik, okunskap om viktiga saker som mångkultur och religiösa seder i fjärran länder), men tillsammans når man resultat.
Att gå i konflikt med boomers låter väl mer som dåligt självförtroende och allmänna svårigheter att samarbeta med andra.

Ungdomen vet hur dagens samhälle fungerar. Det vet inte boomers - det är just det som är problemet.
Boomers växte upp på silversked och har arbetat och betalat av sina lån hela livet, gömt sig hemma i villan med familjen. Har ingen som helst koll på hur samhällsutvecklingen blivit då dom varit fast i sitt kugghjul (Precis som 90-talisterna kommer bli om några år och därefter blir s.k "boomers).

Men gamlingar är fan dom minst effektiva och produktiva på arbetsplatsen, tyvärr får dom även mest betalt och chefen lyssnar mest på dom. Men på sunda arbetsplatser ändras sådant.

Tyvärr förstår jag också ångesten bland boomers att bli utbytta och alla nedskärningar samt nya konsultsverige som kostar arbetsplatser och hotar deras jobb.

Ont:
Jag går till jobbet för att göra mitt jobb och att få in min lön så jag kan ha ett liv vid sidan av platsen. Tyvärr så förstår jag dig TS, såna energitjuvar till kollegor som minskar produktiviteten på arbetet och skapar en jävligt seg stämning gör jävligt mycket negativt.
Bara försöka ignorera skiten och tänka att "Hehe snart har ni pensionsåldern inne och får leva fattiga!".
Citera
2020-01-10, 08:38
Medlem
Janos avatar
Citat:
Fast boomers innefattar inte bara 40-talister. Har för mig att upp till 60-talister räknas om jag inte minns fel.
Citera
2020-01-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop

Men gamlingar är fan dom minst effektiva och produktiva på arbetsplatsen, tyvärr får dom även mest betalt och chefen lyssnar mest på dom. Men på sunda arbetsplatser ändras sådant.

Kanske är det så som du säger. Men är inte den absolut oundvikliga konsekvensen av det du säger då att företag som ägs och drivs av de unga (de som "förstår" hur allt fungerar) på några få korta år helt kommer att konkurrera ut bolag där man över-betalar Boomers och dessutom lyssnar på deras råd?
Det är ju självreglerande mekanism vars oundvikliga resultat vi borde se redan nu; Ericsson, SEB, ABB alla störtar ner i ett svart hål och ersätts av nya men bättre företag som bara anställer 90-talister.

Precis som feministiska företag som bara anställer kvinnor självklart konkurrerar ut företag med sexistiska män som sitter i bastun och polerar sina glastak.
Ja, eller företag som verkligen förstår nyttan av att anställa analfabeter som inte kan svenska.

Det enda råd man kan ge utifrån sådana upptäckter är att snabbt byta jobb till ett företag som ägs, drivs och bara anställer folk som "vet hur det verkligen är och hur allt fungerar", dvs unga som får sin visdom från en mobil och som inte slösar tid på att fokusera mer än 5 minuter åt gången, max. Bara dom företagen kommer att överleva och blomstra.
"Boomers bye, bye!"
Citera
2020-01-10, 08:52
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Folk som slänger med uttryck så som boomer, doomer, bloomer o.s.v. är i grova drag folk som suttit inne framför datorn hela uppväxten, hängt på 4chan och reddits aspigare delar. Bristande social förmåga och förståelse som följd. Visst kan det vara jobbigt med människor man stör sig på och inte klickar med, men att man skapar en tråd om dessa där man försöker få det till att det är dem det är fel på gör bara att det själva verket är en själv det är fel på. I deras ögon är du säkert lika onormal för dem som dem är för dig. En normal människa klarar av en tillvaro med annorlunda personer kring sig.

Spot on. Vi kan stänga tråden här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in