Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen

Det var som fan. Om det är en video gällande planet så är det svart på vitt en projektil träffade den.

Dags att gå ner på alla fyra och dra ner byxorna.

Bellingcat är ett propagandaorgan.
Vem fan har stått och råkat nöjesfilmat?
Citera
2020-01-09, 23:11
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Finns en sak som skulle kunna få dem att döda sina egna.

Låt oss säga att personen som läckte informationen som ledde till att Qassem Soleimanis död var ombord på planet på väg att fly landet.

Intressant teori men borde de inte kunnat plocka den personen innan planet lyfte isåfall?
Citera
2020-01-09, 23:11
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
För att det va många kanadensiska medborgare på planet. Inga amerikanska medborgare.
Jag förstår det nu. My bad.
Citera
2020-01-09, 23:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backarna
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html

Alltså...Om det där sant så kommer världen att se på Iran som världens mest korkade land.
Det går knappt att själv förstå ens hur man kan vara så korkad isåfall.
Citera
2020-01-09, 23:12
Medlem
Har noterat en hel del spekulationer om hur eller varför om en missil skulle ha varit orsaken. Något som kan vara intressant att veta, trots att det är en relativ gammal incident, är då en missil missade sitt mål och istället för att självförstöras låste fast på Flight 1812 långt långt bort. Vilket var orsaken till att just det planet kraschade.

Nu är det här ett helt annat scenario såklart. Men tänkte att det kunde vara relevant att få ta del av då det dykt upp ett X-antal kommentarer kring potentiellt misstag, EJ misstag eller teknikfel om en missil har avfyrats mot flygplanet eller annat mål.

Är man nyfiken att känna till hela historian så är det bara att googla Serbian Airways Flight 1812.

Säger absolut inte att detta är vad som faktiskt har hänt i detta fallet. Kommer bara med ett exempel då ett misstag skett.
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-09 kl. 23:28.
Citera
2020-01-09, 23:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad jag efterlyste tidigare, ögonvittnen till en misil och ljudet av explotionen, borde ha setts och hörts av många. Jag fick mer än förväntat, en film på det hela. Så någon stod och väntade på ett flygplan på morgonen filmandes, riktigt stadigt mot lycktstolpen. Filmaren fick nog en hel del i betalning men han fick inte med flygplanets blinkande ljusfyr. USA sa att två misiler avfyras men den ena ramlade väl ner efter två meter får man anta. Tillåt mig att hånle men ok då, det är ändå en någorlunda rimlig förklaring på hela det märkliga händesleförloppet.

Jag förstår inte vad som är märkligt. Det bor 10 miljoner personer i Teheran. I princip alla har en mobiltelefon. Många röker, så säkerligen är 2000 personer ute och röker på natten vid varje givet tillfälle.
Jag tycker närmast det är konstigt att det inte finns fler videor, men det kommer kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad jag efterlyste tidigare, ögonvittnen till en misil och ljudet av explotionen, borde ha setts och hörts av många. Jag fick mer än förväntat, en film på det hela. Så någon stod och väntade på ett flygplan på morgonen filmandes, riktigt stadigt mot lycktstolpen. Filmaren fick nog en hel del i betalning men han fick inte med flygplanets blinkande ljusfyr. USA sa att två misiler avfyras men den ena ramlade väl ner efter två meter får man anta. Tillåt mig att hånle men ok då, det är ändå en någorlunda rimlig förklaring på hela det märkliga händesleförloppet.

Misil 1 går iväg, bomblarm gick tydligen igång, personen som filmar tar då upp mobilkamera och hinner få med misll två, en mobil kamera fångar inte upp ett plans egna ljus på det avståndet.
Citera
Medlem
Enmansdemos avatar
Kolla in dom här häftiga action-bilderna ja hitta
https://www.liveleak.com/view?t=ubVHg_1578556640
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Intressant teori men borde de inte kunnat plocka den personen innan planet lyfte isåfall?

Jo.. Planet stod väl å väntade i över 1h innan det fick lyfta.. Gott om tid att plocka någon.
Citera
2020-01-09, 23:14
Medlem
Iranier = för mycket snack, för lite verkstad. Iran skulle aldrig våga döda några amerikaner, dom där missilerna mot usas militär i Irak siktades säkert bara mot att skrämmas och inte döda. Iranier är så jävla fegt folk och nu sköt dom ner flyget för lite uppmärksamhet.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Lufthansa LH600 på väg till Tehran vände tillbaka till Frankfurt. Då befann sig planet över Rumäninen.
https://www.flightradar24.com/data/flights/lh600#2377a7a5
Jaha...? Skall detta bidra med något till tråden?
Citera
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Varför tar Justin Trudeau på sig uppgiften att säga detta med sådan allvarlig stämma. Vad har han med saken att göra?

Det borde varit Trump.
Edit: Ser nu att du svarat och förstått bakgrunden.

Du tycker inte det är en relevant uppgift för en premiärminister att hålla pressträff när 63 kanadensiska medborgare mist livet?

Vad fan ska USA säga i det här läget? De sitter säkert och firar nu att opinionen svängt och omvärlden står på USA's sida. För några dagar sedan kritiserade många länder Trump's drastiska beslut men nu kommer folk tycka att det är mer motiverat än på länge att gå in och avväpna Iran. De har inte ens koll på sitt eget luftrum i huvudstaden.

Det kommer säkert komma fler videos från vittnen till nedskjutningen när dessa filtrerats fram till det öppna internet. Internet är ju fortfarande släckt för befolkningen i Iran. Men de filmar nog för fullt vid minsta oljud då detta bara skedde timmar efter senaste attacken, och en motattack inte var otänkbar.
Senast redigerad av Bakaxel 2020-01-09 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in