Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 22:48
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det brinner i flera minuter innan det, som jag förstår det, exploderar precis innan det kraschar mot marken.

Exploderar väl först när soppan tar eld.
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Den frågan ställer jag mig också. Har svårt att tro att det var ett klantigt misstag vilket verkar vara mångas uppfattning. Inte ens de efterblivna Iranierna skulle göra ett sådant misstag alldeles intill sin egen flygplats.

Nej, tycket också det verkar sjukt skumt.
Intelligensnivån är precis som du säger men även med det i åtanke förefaller sig hela aktionen vansinnigt idiotisk.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Frågan är varför man ens flög med passagerarflygplan över en ”krigszon”
När planet lyfte hade man väl info om att Iran avfyrat missiler mot Irak?
Vem vill flyga i iranskt luftrum en sån kväll/natt?

Jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Frågan är om flygbolaget tänkt fortsätta flyga den turen eller om detta var en flygning där man helt enkelt ville ta hem planet och personalen. Att ha ett så dyrt plan stående i dagar, veckor, månader i ett land där det var oroligt lockade nog inte.

I nuläget vet alltså inte om de olika plan som flög från flygplatsen hade tänkt upprätthålla linjerna eller om flygbolagen tog hem dem i väntan på att det skulle lugna ner sig.

Likaså ville man nog inte lämna personalen kvar i ett land där man inte kunde garantera deras säkerhet.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-01-09 kl. 22:51.
Citera
2020-01-09, 22:49
Bannlyst
Bild.de har en väldigt skarp bild från videon där man antingen ser själva missilen eller flygplanet eller både och. Kan någon kolla och utröna vad det är man ser?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Eftersom det med största sannolikhet var ett misstag så finns ingen större anledning att vidta sanktioner. Men ett skadeståndskrav kommer säkert.
Men det kommer att ta lång tid säkert att utreda om Iranierna ens vill utreda detta. Ansvaret kan ligga på en enda person eller så kan det vara ett tekniskt fel någon stans. Kommer Iran fram till att det är den mänskliga faktorn så kan det nog sluta med hängning.

Det enda som visar på att det kan vara avsiktligt, är Iran´s mediauttal om händelsen. Dom agerar högst tveksamt i sin hållning, trots att det är dom som sitter på vraket/bevisen.
Detta lär därför utredas väldigt grundligt utifrån. Mest troligt är att det är ett katastrofalt misstag, då luftvärnen såklart inte är idiotsäkra (dock nära på idiotsäkra, kolla bara tex hur många ggr Israel tabbat sig med sitt hårt arbetande luftförsvar).
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Jag ska flyga över Iran med Turkish nästa söndag. Om dom inte ändrar rutten tills dess. Men det tror jag inte Turkish gör. Dom är hårda.
Citera
2020-01-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletaz
Please, skicka länken ni har sett en gång till. Hittar inte den. Tack guys!
Inlägg #1804
direktlänk: https://minfil.com/96ecF5L9nf/Crash_mp4
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Klart de inte har. Finns alltid en aktiv mulla som tar avgörande beslutet att skjuta.

Då är frågan varför han pangade detta planet.
Citera
Medlem
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html
Citera
2020-01-09, 22:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror man flög någon minut efter träffen och innan den stora explosionen just innan man kraschade. Men jag kan ha fel.

Ja, jag tyckte jag läste om att planet börjat vända tillbaka efter träffen. Men om det var avsiktlig vändning eller om piloterna var stendöda vet jag inte. Svarta lådan borde kunna ge svaren på det. Om dom inte Iran har sett till att dom är värdelösa...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backarna
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html

det har redan postats 100 000 gånger.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, att du är en foliehatt. Varför skulle man beskjuta ett passagerarplan som just lyft?

Det kan ofta vara värt att värdera åsikter utifrån faktiska omständigheter snarare än vilken sorts huvudbonad deras upphovsmän eventuellt tycker om att bära.

Som svar på din fråga: Därför att planet i det läget befinner sig relativt nära marken är en anledning av flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in