Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Nedskjutning av civila trafikflygplan har väl hänt minst 10-15 ggr i historien, flertalet av dem inte så extremt länge sedan. Både USA och Ryssland/Sovjet har gjort det, främst när de hade ngt lägre tekniknivå. Dvs ungefär som bananrepubliker har numera.
Det är relativt svårt att samordna ett luftrum så att inte vådabeskjutningar mm inträffar, det krävs proffs för att lösa detta med säkerheten i behåll. Jag är inte förvånad(satt faktiskt och diskuterade med en kollega ngn dag före denna "olycka" då det började kännas som man inte ska resa i cilvila trafikflygplan över det där området m.ht Iran-USA-problemens eskalering.
USA gjorde ju faktiskt också den bedömningen ett antal timmar innan denna nedskjutning skedde, då de förbjöd USA-operatörer att flyga över Iran.
Just den här måste ändå vara den klantigaste jag hört talas om, det var ju ett stenkast från den civila flygplatsen. Hur i helvete kunde de inte fatta att det var ett civilt plan?
De måste ju ha suttit med sin radar och sett flera plan flyga precis samma rutt hela dan.
Gjorde en jobbresa med mellanlandning i gulfen i somras när det var jidder med tankers där. Var lite orolig faktiskt, tänkte på hur många luftvärnsrobotar som var igång i området då.
Min oro var befogad verkar det som.