Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket i sig inte säger ett jota. Så vi är ju helt OT.

Säger oss allt vi behöver veta. Fråga en ingenjör om en boeing flygplansmotor kan havererar och explodera på 5 sekunder. Jag tänker inte göra det för jag vet redan svaret.
Citera
2020-01-09, 22:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Någon som analyserat passagerarlistan? Kanske fanns där någon iranie som regimen inte ville skulle lämna landet?

Magda Gad känner någon som är insatt i det hela och den personen sa att ingen av betydelse var på planet.

Någon länkade till det i tråden. Kan vara från hennes. twitter.
Citera
2020-01-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Den här du menar?
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html?fbclid=IwAR0t1kGg7-30LZN7z2r_I3KpiKhiJ46l3_65i39tkcPAaeyhwt04Mk3ZL0M

Ja, precis. Stort tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nedskjutning av civila trafikflygplan har väl hänt minst 10-15 ggr i historien, flertalet av dem inte så extremt länge sedan. Både USA och Ryssland/Sovjet har gjort det, främst när de hade ngt lägre tekniknivå. Dvs ungefär som bananrepubliker har numera.
Det är relativt svårt att samordna ett luftrum så att inte vådabeskjutningar mm inträffar, det krävs proffs för att lösa detta med säkerheten i behåll. Jag är inte förvånad(satt faktiskt och diskuterade med en kollega ngn dag före denna "olycka" då det började kännas som man inte ska resa i cilvila trafikflygplan över det där området m.ht Iran-USA-problemens eskalering.

USA gjorde ju faktiskt också den bedömningen ett antal timmar innan denna nedskjutning skedde, då de förbjöd USA-operatörer att flyga över Iran.

Just den här måste ändå vara den klantigaste jag hört talas om, det var ju ett stenkast från den civila flygplatsen. Hur i helvete kunde de inte fatta att det var ett civilt plan?
De måste ju ha suttit med sin radar och sett flera plan flyga precis samma rutt hela dan.

Gjorde en jobbresa med mellanlandning i gulfen i somras när det var jidder med tankers där. Var lite orolig faktiskt, tänkte på hur många luftvärnsrobotar som var igång i området då.
Min oro var befogad verkar det som.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Klantarsel ja, men du vet väl att USN har gjort exakt samma sak med ett Iransk plan och det utan att erkänna att det var deras fel! Är dom också grottmänniskor då eller?
Riktigt så enkelt var det väl inte, eftersom ingen (inte heller du) kan, eller har bevisat att det iranska passagerarflyget låg på rätt radiokanal? Det kan mycket väl vara så att jänkarna besköt något som såg ut som, samt betedde sig som iranskt attackflyg med direkt hot.
Vidare hände detta 1988 och bör nog ses som ganska svalt i jämförelse.
Citera
2020-01-09, 22:30
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

CBS är inte en garant för sanningen, men de är inte heller trumpofonen Fox: `US officials are confident Ukrainian Flt 752 was shot down by Iran. US intelligence picked up signals of the radar being turned on & satellite detected infrared blips of 2 missile launches, probably SA-15s, followed shortly by another infrared blip of an explosion`

Frågan är vad Iran skulle tjäna på att skjuta ner sin egna befolkning.
Citera
2020-01-09, 22:30
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Okay, har förmodligen läst fel på någon sida.

Läs på:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_missile_system

Du kan även googla på SA-15, det är NATO-namnet som även Sveriges militär använder.
Citera
2020-01-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det låter galet om de skulle ha ett sånt luftvärn.

Klart de inte har. Finns alltid en aktiv mulla som tar avgörande beslutet att skjuta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nedskjutning av civila trafikflygplan har väl hänt minst 10-15 ggr i historien, flertalet av dem inte så extremt länge sedan. Både USA och Ryssland/Sovjet har gjort det, främst när de hade ngt lägre tekniknivå. Dvs ungefär som bananrepubliker har numera.
Det är relativt svårt att samordna ett luftrum så att inte vådabeskjutningar mm inträffar, det krävs proffs för att lösa detta med säkerheten i behåll. Jag är inte förvånad(satt faktiskt och diskuterade med en kollega ngn dag före denna "olycka" då det började kännas som man inte ska resa i cilvila trafikflygplan över det där området m.ht Iran-USA-problemens eskalering.

USA gjorde ju faktiskt också den bedömningen ett antal timmar innan denna nedskjutning skedde, då de förbjöd USA-operatörer att flyga över Iran.

Det har hänt för bara några år sedan när ett plan flög mellan krigzoner och missidentifierades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Stridsspetsar är bygda för att penetrera pansar och husväggar, de gör såklart ingen skada om den smäller på utsidan. Kolfibern på moderna flygplan är obefintligt för en sån pjäs att blåsa igenom.
De exploderar från kroppen till, där laddningen sitter placerad, så att raketens huvudet är kvar är rätt rimligt, är den starkaste delen och skickades nog iväg av smällen en bra bit därifrån.. 5km är rätt rimligt med tanke på vilken låg höjd de låg på.
Nu kanske någon glömt upplysa dig om att det finns FLER än en typ av stridsspets...
Kulspräng till exempel detonerar en bit ifrån själva objektet och låter fragmenten göra jobbet. Finns inget behov av att själva granatkroppen penetrerar något. Gissar att rätt många SAM bygger på den principen. Vi har kommit en rätt bra bit från den tid då vi var beroende av anslag för att kunna detonera saker.
Citera
2020-01-09, 22:32
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Just den här måste ändå vara den klantigaste jag hört talas om, det var ju ett stenkast från den civila flygplatsen. Hur i helvete kunde de inte fatta att det var ett civilt plan?
De måste ju ha suttit med sin radar och sett flera plan flyga precis samma rutt hela dan.

Gjorde en jobbresa med mellanlandning i gulfen i somras när det var jidder med tankers där. Var lite orolig faktiskt, tänkte på hur många luftvärnsrobotar som var igång i området då.
Min oro var befogad verkar det som.

Kan mycket väl vara en 18 årig värnpliktig utrustad med en Manpad för att försvara landet som bara skulle pröva att sikta lite och råkar trycka av.

Kan tänka mig att den militära utbildning är rejält bristfällig i Iran och det finns bra många idioter i de väpnade styrkorna.
Citera
2020-01-09, 22:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Att tyda en luftvärnradar är inte lika enkelt som att titta på FR24, och det ser inte alls ut som i top-gun heller. Det finns en hel del svårigheter. Moderna radaranläggningar förenklar kraftfullt för operatören men det krävs ändå bra kunskaper och färdigheter. Exakt det är anledningen till flera av de nedskjutningar jag nämnde innan.
Jag skulle vilja göra en gissning, att Iransk militär kanske inte är top notch alls, när det gäller sådana här saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in