Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Ja, men det är sällan man byter kurs eller höjd utan att flygledaren kontaktas först.

Citat:
Ursprungligen postat av shakta
En pilot borde väl ha makten att ställa in flyget om han anser att det inte är säkert ? Om inte annat kontakta sin hembas och fråga om råd (vilket han kanske gjorde och fick klartecken)

Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Enligt lessons learned från MH17 så har de sista ordet tydligen. Men det är väl nog svårt att gå emot flygbolaget kan jag tänka mig, det är ju en kostnadsfråga.

Ja, det låter ju rimligt att piloterna pratar med flygledningen när man vill ändra rutten.

Det kan vara lite som kaptenerna på Finlandsfärjorna. De försöker köra hur hårt det än blåser. Åkte Silja Line (tror jag det var) för 9-10 år sen. Och vid en guidad tur av bryggan sa guiden med stolthet att kapten under alla år aldrig ställt in en resa hur höga vågorna än gått.

Så kaptener och piloter har nog ett hårt tryck från ledningen att göra jobbet trots allt. Kaptenen kan ha sagt att han inte är säker på att det är rätt rutt att ta och ledningen kan ha sagt att andra plan har flugit rutten utan problem. Och då har han böjt sig.
Citera
2020-01-09, 21:40
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Den wobblande banan som projektilen tycks förete på filmen, är den indikativ? Det kan ju vara en illusion pga rotation och jetstrålens riktning, men det ser ju ut att antyda en ganska liten pjäs. Man undrar om den kunnat träffa något med en hastighet i trakterna av ett stridsplan?

Det som är så fiffigt med OSINT är att internet bjuder på så mycket materiel som kan svara på frågor. Jag är inte by nature expert på mängd wobbel bakom olika robotar, men efter en snabb videosökning så visar det sig att det finns sjukt mycket videos på systemet och närbesläktade system in action på övningar.

Tycker du att det här matchar den video du sett bra eller mindre bra (1:50 in i videon)?
https://www.youtube.com/watch?v=xNq6joOFvl0

En annan sak jag glömde är att små MANPADS ofta bygger på direkt kontakt. Kinetisk energi och mindre detonation i förhoppning att skada tillräckligt mycket för att ta ned planet. De lite större missilerna har zonrör och detonerar nära FPL och skjuter ut mängder med splitter och skapar de skador vi ser på en del av bilderna från haveriplatsen (inte alla påstådda bilder...en del är debunked som grus och sten, men en del har karaktäristiska hål).
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-01-09 kl. 21:43.
Citera
2020-01-09, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hoppsan! En video på nedskjutningen också? Well, att det var Iran som råkat skjuta ned planet stod väl till 99% klart från första stund. Otroligt klantigt, men inte direkt förvånande.
Ja man kan säga klantigt verkligen, dålig ordergång, dålig utbildning, dålig disciplin typ.

Nu får vi se om dom är urdåliga och i klass med USA och ej erkänner att det var deras fel eller om dom är ännu sämre och vägrar erkänna att det var dom.
Citera
2020-01-09, 21:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har piloten rätt att ändra flygrutten på egen hand?
Du har lämnat in en färdplan som förväntas följas, ibland kan saker/problem uppstå och du behöver avvika ifrån den planerade rutten.

I grund och botten ser jag det som det handlar om att flygplan inte ska kollidera i luften. Men nöden har ingen lag, du gör vad som behövs för att rädda läget.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Klart han är medansvarig. Men det yttersta ansvaret för denna fuck up ligger ju på Irans militär.
Absolut, helt klart som i de flest större olyckor är det en kedja av händelser som krävs.
Citera
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Enligt källorna kan ett luftvärnssystem fortfarande ha varit aktivt efter attackerna och därmed skjutit ner flygplanet av misstag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd1WO9/kraschade-planet-kan-ha-skjutits-ner-av-misstag

Får de ingen utbildning på de här systemen eller?
-Varsågod, have fun. See you soon!"

Säkert svensktillverkat missilsystem bara för att det ska bli ännu lite jobbigare.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Var tar planet vägen på det senaste klippet som visar när raketen träffar? På det andra klippet förvandlas det ju till ett eldklot

Jag tror du kan ha rätt där... Tidsförhållandena stämmer inte. På ena filmen flyger planet som brinner från början i ytterligare fyrtio sekunder eller så. På den senare försvinner det och tycks slå i marken tämligen omgående. Sen ligger det en text framför planet...

Lite skumt är det.
Citera
2020-01-09, 21:43
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nja en pilot kan begära ändring av kurs till flygledningen om det skulle vara problem med väder eller dylikt. Och denna måste godkännas innan hen får göra något. Men man kontaktar ej sin hembas, jösses.

Verkar som folk tappar tråden, jag har inte pratat om någon kursändring överhuvudtaget.
Hembasen kontaktar man ifall det är fel på planet och behöver få dit en ny kärra dit etc. Det sköter knappast Iran. Och där får man även order om man ska ställa in flyget "p.g.a. krig kanske?) Varningar etc etc etc etc
Citera
2020-01-09, 21:43
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Absolut, helt klart som i de flest större olyckor är det en kedja av händelser som krävs.

Jag har fan svårt att ta ordet "olycka" i bruk när det gäller denna händelse.
Citera
2020-01-09, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCupcakeLand
Det är för i helvete inte Donald Trumps fel att Iran har varit ett klantarsle
Han är inte ytterst ansvarig med hade han inte mördat generalen så hade detta inte eskalerat till denna punkt.

Ytterst ansvarig är den militära befälhavaren om vi nu antar att flygplatsen hade fått grönt ljus att öppna dvs.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Sådärja, då var saken utagerad, enligt DN har västerländsk underrättelsetjänst konstaterar att det inte var en missil som träffade planet.

Det ska vara en ren olycka.

Foliehattar, iväg till Palme-tråden nu så kan vi seriösa diskutera verkliga orsaker till kraschen!

Färre tror på olycka nu om du läser nyheterna, även din ”västerländsk underrättelsetjänst”.

Vilket är logiskt eftersom tillfälligheterna har sina begränsningar.

På med foliehatten du
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det låter ju rimligt att piloterna pratar med flygledningen när man vill ändra rutten.

Det kan vara lite som kaptenerna på Finlandsfärjorna. De försöker köra hur hårt det än blåser. Åkte Silja Line (tror jag det var) för 9-10 år sen. Och vid en guidad tur av bryggan sa guiden med stolthet att kapten under alla år aldrig ställt in en resa hur höga vågorna än gått.

Så kaptener och piloter har nog ett hårt tryck från ledningen att göra jobbet trots allt. Kaptenen kan ha sagt att han inte är säker på att det är rätt rutt att ta och ledningen kan ha sagt att andra plan har flugit rutten utan problem. Och då har han böjt sig.

Och så kan det mycket väl vara. Men det lär vi nog aldrig få reda på för då skulle väl kontoret för flygbolaget stå i lågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in