Citat:
Ursprungligen postat av
Dannelius
Ja, men det är sällan man byter kurs eller höjd utan att flygledaren kontaktas först.
Citat:
Ursprungligen postat av
shakta
En pilot borde väl ha makten att ställa in flyget om han anser att det inte är säkert ? Om inte annat kontakta sin hembas och fråga om råd (vilket han kanske gjorde och fick klartecken)
Citat:
Ursprungligen postat av
Placeholder
Enligt lessons learned från MH17 så har de sista ordet tydligen. Men det är väl nog svårt att gå emot flygbolaget kan jag tänka mig, det är ju en kostnadsfråga.
Ja, det låter ju rimligt att piloterna pratar med flygledningen när man vill ändra rutten.
Det kan vara lite som kaptenerna på Finlandsfärjorna. De försöker köra hur hårt det än blåser. Åkte Silja Line (tror jag det var) för 9-10 år sen. Och vid en guidad tur av bryggan sa guiden med stolthet att kapten under alla år aldrig ställt in en resa hur höga vågorna än gått.
Så kaptener och piloter har nog ett hårt tryck från ledningen att göra jobbet trots allt. Kaptenen kan ha sagt att han inte är säker på att det är rätt rutt att ta och ledningen kan ha sagt att andra plan har flugit rutten utan problem. Och då har han böjt sig.