Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Pun intended? För det var just mycket raketforskning igår när vi visste väldigt lite.

Inte om du tänker efter och lägger ihop alla pusselbitar. Även om detta inte gällde i Iran är det mekaniskt i det närmaste unikt, om det inte är en nerskjutning. Flygolyckor ser inte ut på de här sätten
Citera
2020-01-09, 21:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror du kan ha rätt där... Tidsförhållandena stämmer inte. På ena filmen flyger planet som brinner från början i ytterligare fyrtio sekunder eller så. På den senare försvinner det och tycks slå i marken tämligen omgående. Sen ligger det en text framför planet...

Lite skumt är det.

Tänker du på ljudet(smällen) det var någon som räknade ut på Twitter att det tog ca 12 sekunder från träff till själva smällen och då befann sig planet på ca 2400 meters höjd. Så smällen är ljudet från träffen och inte ljudet från kraschen

Edit: jag tror att smällen gjorde att planet hamnar ur kurs och viker åt sidan så man ser inte olyckan där utan orsaken till att planet blev ett eldklot
Citera
2020-01-09, 21:52
Medlem
Väldigt lätt att vara efterklok, men borde inte all civil flygtrafik stoppas vid spända lägen?
Allt handlar väl om pengar...
Citera
2020-01-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har fan svårt att ta ordet "olycka" i bruk när det gäller denna händelse.
Förstår vad du menar, men olycka, brott och olyckshändelse är inte exklusivt uteslutande. Många olyckor leder till åtal och många brott kan leda till olyckor.

Tragisk katastrof utan avsiktligt motiv kanske beskriver det hela, iaf om vi antar den rimliga hypotesen att det inte var med flit som just det planet sköts ner.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns en liten likhet, men inte en stor, i mina ögon. Den från Teheran ser ut som nån kastar en halvfull flaska, medan ryssarnas showvideo mer ser ut som en orm som hugger. Det kan ha med ljus o mörker mm att göra men ändå.

Dessutom anger Pentagon att två missiler ska ha avfyrats. Man antar då att de avfyras samtidigt, inte en stund efter varandra.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Nej, men piloten har alltid ett val att flyga eller inte. Han har det yttersta ansvaret för besättningen och passagerarnas säkerhet. Men om du inte tycker det är idiotiskt att flyga timmar efter att Iran skjutit massa missiler mot USA och ett eventuellt krig är på ingående så vet jag inte vad.
Om piloten har det yttersta ansvaret, hade det inte varit säkrare om han hade valt att vänta att lyfta tills det hade blivit ljust. Han startade ju när det var kolsvart ute. Särskilt när Iran hade skjutit missiler mot USA bara några timmar innan.

Hade planet haft mindre risk att bli attackerat i dagsljus och den eviga frågan: varför blev just det här planet attackerat av missiler när dom andra som lyfte tidigare inte blev det?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har fan svårt att ta ordet "olycka" i bruk när det gäller denna händelse.

Hade detta varit militärt och någon jävel gått runt med fingret på avtryckaren (vilket är förbannat oansvarigt) så borde det bli krigsrätt/ rättegång om det leder till olycka.
Citera
2020-01-09, 21:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Inte om du tänker efter och lägger ihop alla pusselbitar. Även om detta inte gällde i Iran är det mekaniskt i det närmaste unikt, om det inte är en nerskjutning. Flygolyckor ser inte ut på de här sätten

Jag har hört det. Men vilka videobevis har bevisat att nerskjutningar ser ut på detta sätt?
Citera
2020-01-09, 21:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tänker du på ljudet(smällen) det var någon som räknade ut på Twitter att det tog ca 12 sekunder från träff till själva smällen och då befann sig planet på ca 2400 meters höjd. Så smällen är ljudet från träffen och inte ljudet från kraschen

Edit: jag tror att smällen gjorde att planet hamnar ur kurs och viker åt sidan så man ser inte olyckan där utan orsaken till att planet blev ett eldklot

Må ligga ngt i det.
Citera
2020-01-09, 21:56
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om piloten har det yttersta ansvaret, hade det inte varit säkrare om han hade valt att vänta att lyfta tills det hade blivit ljust. Han startade ju när det var kolsvart ute. Särskilt när Iran hade skjutit missiler mot USA bara några timmar innan.

Hade planet haft mindre risk att bli attackerat i dagsljus och den eviga frågan: varför blev just det här planet attackerat av missiler när dom andra som lyfte tidigare inte blev det?

Har inte på något med vis om det är ljust eller mörkt vid avfärd.
Senast redigerad av Vasteras 2020-01-09 kl. 22:02.
Citera
2020-01-09, 21:57
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Tänkte faktiskt på det med. Men det är kanske som andra skriver att han hade press på sig, kände sig otålig och ville därifrån helt enkelt. Men så länge Iran inte lämnar ut lådorna så kommer vi nog aldrig få veta det.
Citera
2020-01-09, 21:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Suspekt. Aldrig hört talas om liknande.

De har säkert ändå inte kompetens att läsa ut V/FDR så det var ju väntat om de inte gjorde som brukligt : ta hjälp av experter i frågan. Det är väl bara ett steg i deras släta över-problemet-process.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in