Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du har lämnat in en färdplan som förväntas följas, ibland kan saker/problem uppstå och du behöver avvika ifrån den planerade rutten.

I grund och botten ser jag det som det handlar om att flygplan inte ska kollidera i luften. Men nöden har ingen lag, du gör vad som behövs för att rädda läget.

Ja, och piloten ville nog iväg. Inte så roligt att vara kvar i Iran när det är oroligt.
Citera
2020-01-09, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har fan svårt att ta ordet "olycka" i bruk när det gäller denna händelse.
Sant, men vad kallar man det. Dråp kanske.
Citera
2020-01-09, 21:45
Medlem
Det krävs inte en ingenjör för att inse att en defekt flygmotor antänds inte på några minuter (direkt efter start) tar fyr, och exploderar, allt inom loppet av några sekunder.

Då ska vi '´även faktorisera in det ofantligt osannolika tidssammanträffandet och även sannolikheten för haveri i övrigt.

Djupt tragiskt men det här var inte raketforskning-
Citera
2020-01-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Nej, men piloten har alltid ett val att flyga eller inte. Han har det yttersta ansvaret för besättningen och passagerarnas säkerhet. Men om du inte tycker det är idiotiskt att flyga timmar efter att Iran skjutit massa missiler mot USA och ett eventuellt krig är på ingående så vet jag inte vad.
Varför är det dumt att flyga efteråt? Och även om det var samtidigt skulle dessa missiler korsat rutten mot Ukraina? Tvärtom var det rätt tänkt att ta sig därifrån medan det var möjligt, det är trots allt ytterst sällsynt att man skjuter ner trafikflygplan av misstag. Och de lär ju inte ha trotsat någon flygledares order att inte starta.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Vilken politisk mardröm. Nu vet jag inte exakt vad för vapensystem Iran använder i sina luftvärn, men dom flesta system som står hoppfrekvens/standby, gör det inställda på en min/max-höjd, och ett geografiskt område/zon. Flygkrashen stämmer både i tid, men framförallt plats för Iran´s beskjutning av USA-baserna i Irak.
Det finns alltså en trovärdighet i att iransk militär missat ett eller flera luftvärn i standbyläge, särskilt nu efter vad Trudeau deklarerar.
Iran sitter på vapensystem som dom inte har vett att kunna använda på ett säkert sätt, och nu snackar vi inte ens om ett krångligt förhållningssätt att arbeta med vapensystemen. Det är Av och På, samt inställningar.
Djävla klantarslen - Kan riktigt se framför mig hur vapenoperatörerna stressar upp sig/varandra & springer runt och gapar på varandra i något svettigt inrökt operatörsrum, och sedan när man inser vad man ställt till med så stressas nästa fas i läge, då man direkt går ut att med att man ska peka på motorfel.
Grottmänniskor.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vill man kommentera medias rapportering om olyckan startar man en tråd här: (FB) Medier och journalistik

I denna tråd är medias rapportering off topic.

/Moderator
Citera
2020-01-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lite svårt att förstå att det inte finns någon kommentar från Löfven eller regeringen ännu. 17 personer boende i Sverige har dött, vilket borde göra detta till en stor och signifikant katastrof.

Och nu har det sedan flera timmar framgått att Iran sköt ner planet. Och rimligtvis borde väl regeringen via underrättelsekällor fått info från USA redan igår att det lutade åt det (med tanke på att såpass många var boende i Sverige).

Så varför denna totala tystnad?
Det är väl sunt att inte lita helt på en part i konflikten. Många litar ju inte på Iran och dess haveriutredning eller deras hantering av den "svarta lådan". Det var också sunt att inte lita på Rysslands radardata och satelitbilder då det gällde MH17.

Canada blev ju inbjuden att delta i haveriundersökningen igår vill jag minnas tillsammans med Ukraina och Iran fast det verkar nu som om dom inte vill eftersom dom redan har svaret.
Citera
2020-01-09, 21:48
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Verkar som folk tappar tråden, jag har inte pratat om någon kursändring överhuvudtaget.
Hembasen kontaktar man ifall det är fel på planet och behöver få dit en ny kärra dit etc. Det sköter knappast Iran. Och där får man även order om man ska ställa in flyget "p.g.a. krig kanske?) Varningar etc etc etc etc

Tankevurpa medans jag läste flera inlägg samtidigt. Varit uppe länge nu men du har iaf fått lite info om vad piloten får göra.
Citera
2020-01-09, 21:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det som är så fiffigt med OSINT är att internet bjuder på så mycket materiel som kan svara på frågor. Jag är inte by nature expert på mängd wobbel bakom olika robotar, men efter en snabb videosökning så visar det sig att det finns sjukt mycket videos på systemet och närbesläktade system in action på övningar.

Tycker du att det här matchar den video du sett bra eller mindre bra (1:50 in i videon)?
https://www.youtube.com/watch?v=xNq6joOFvl0

En annan sak jag glömde är att små MANPADS ofta bygger på direkt kontakt. Kinetisk energi och mindre detonation i förhoppning att skada tillräckligt mycket för att ta ned planet. De lite större missilerna har zonrör och detonerar nära FPL och skjuter ut mängder med splitter och skapar de skador vi ser på en del av bilderna från haveriplatsen (inte alla påstådda bilder...en del är debunked som grus och sten, men en del har karaktäristiska hål).

Det finns en liten likhet, men inte en stor, i mina ögon. Den från Teheran ser ut som nån kastar en halvfull flaska, medan ryssarnas showvideo mer ser ut som en orm som hugger. Det kan ha med ljus o mörker mm att göra men ändå.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror du kan ha rätt där... Tidsförhållandena stämmer inte. På ena filmen flyger planet som brinner från början i ytterligare fyrtio sekunder eller så. På den senare försvinner det och tycks slå i marken tämligen omgående. Sen ligger det en text framför planet...

Lite skumt är det.

Den flög rätt länge efter explosionen enl känd flygdatan och simulering av den. filmen kan kanske stämma men är bråte från trasiga delar isf inte flygplanskroppen man ser.

Araber filmar 24/7 allt som rör sig så inte förvånad om nån har kameran på mot himlen i väntan på misil avfyrning, förmodligen vad han hörde o började filma
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vilken politisk mardröm. Nu vet jag inte exakt vad för vapensystem Iran använder i sina luftvärn, men dom flesta system som står hoppfrekvens/standby, gör det inställda på en min/max-höjd, och ett geografiskt område/zon. Flygkrashen stämmer både i tid, men framförallt plats för Iran´s beskjutning av USA-baserna i Irak.
Det finns alltså en trovärdighet i att iransk militär missat ett eller flera luftvärn i standbyläge, särskilt nu efter vad Trudeau deklarerar.
Iran sitter på vapensystem som dom inte har vett att kunna använda på ett säkert sätt, och nu snackar vi inte ens om ett krångligt förhållningssätt att arbeta med vapensystemen. Det är Av och På, samt inställningar.
Djävla klantarslen - Kan riktigt se framför mig hur vapenoperatörerna stressar upp sig/varandra & springer runt och gapar på varandra i något svettigt inrökt operatörsrum, och sedan när man inser vad man ställt till med så stressas nästa fas i läge, då man direkt går ut att med att man ska peka på motorfel.
Grottmänniskor.
Klantarsel ja, men du vet väl att USN har gjort exakt samma sak med ett Iransk plan och det utan att erkänna att det var deras fel! Är dom också grottmänniskor då eller?
Citera
2020-01-09, 21:50
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Tankevurpa medans jag läste flera inlägg samtidigt. Varit uppe länge nu men du har iaf fått lite info om vad piloten får göra.

Det är lugnt. Kan även hända de bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in