Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:25
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, jag tycker inte det. Den stora nyheten ikväll är ju att det är bekräftat att Iran sköt ner planet. Det är händelsen. Och ingen har sagt något om man vet om det var ett misstag eller inte. Kanadas premiärminister sa att "det kan ha varit av misstag". Han fick också frågan om han trodde det kunde ha varit avsiktligt. Hans svar var "vi vet inte i nuläget. Ett givet svar, och så är det ju.

varför öppnar då Akuellt i vinjetten med
"Iran sköt ner det ukrainska planet av misstag", och liksom betonar de fetade orden?

Intressant - var läste du att det är bekräftat? Just nu står det bara att Kanadas premiärminister menar att uppgifter pekar på att det är en möjlighet.
Citera
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har piloten rätt att ändra flygrutten på egen hand?
Ja, men det är sällan man byter kurs eller höjd utan att flygledaren kontaktas först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det är fortfarande inte klart, att man tror att något har hänt betyder inte att det har det.
Det är klart möjligt men jag tror helt ärligt inte detta har hänt. Vi får se.
Du blundar du helt enkelt för besvärande fakta och uppgifter som fortlöpande nu kommer i dagen. Förståeligt på ett psykologiskt plan, om du tycker att sådant är särskilt otäckt, men inte på något annat sätt.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:

En pilot borde väl ha makten att ställa in flyget om han anser att det inte är säkert ? Om inte annat kontakta sin hembas och fråga om råd (vilket han kanske gjorde och fick klartecken)
Citera
2020-01-09, 21:26
Medlem
MrAndress avatar
Som Iran säger att dom svarta lådorna är förstörda är rent bullshit. Dom har definitivt överlevt.

Finns dokumenterat där dom överlevt i betydligt värre olyckor.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
En sak måste man ändå säga, felet ligger inte helt hos Iran tycker jag. Utan på piloten som valde att flyga även fast det skjutits missiler ett par timmar tidigare. Man borde borde valt att ställa in flighten, men sen kanske piloten mycket väl visste om det och kände att han inte ville vara i en krigszon och chansade på att flyga iväg medans han hade chansen. Så svårt att säga . Dock ligger väl huvudfelet hos Irans regeringen som är riktigt inkompetenta.

Totalt skitsnack, piloten och besättningen ska inte på något vis ställas till skyldiga över detta! Det var inte på något vis deras ansvar att de blev nedskjutna, de gjorde bara sitt jobb!
Citera
Medlem
Placeholders avatar
Citat:
Enligt lessons learned från MH17 så har de sista ordet tydligen. Men det är väl nog svårt att gå emot flygbolaget kan jag tänka mig, det är ju en kostnadsfråga.
Citera
2020-01-09, 21:27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej men du har skrivit att det skulle vara automatiskt, och det är fel. Det satt en militär och tryckte på knappen som skjut ner planet.

Du verkar ej kunna bidra med något nyttigt i tråden som lämna gärna, om du ej vill fortsätta framstå som idiot.

Hahaha. Du dikterar inte villkoren här inne lilla vän.

Om du inte fattade vad jag menade med automatiskt luftvärnssystem så beklagar jag din brist på logik.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Plus att man sannolikt ville ge Iran god tid att göra det väldigt svårt för sig. Och det har sannerligen slagit in.

Haha, ja det var smart. Det är inte svårt att spela chack matt mot dessa sand-människor.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ny information från CNN:
USA visste om att planet var nedskjutet redan igår morse, dvs bara timmar efter händelsen. Men man ville ta sig ordentlig tid och verifiera all data och säkerställa detta, innan man gick ut med det.

Låter lite suspekt att vänta med att dela med sig av uppgifter man vet.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tack.

Planet var fulltankat och lådorna ser rätt sveda ut MEN, det som talar mot att datan skulle ha varit skadat pga värmen är att det är ganska mycket färg kvar så det kan inte ha varit allt för mycket värme runt omkring för då hade lådorna varit helt kolsvarta. Kollade och lådorna ska klara drygt 1100 grader i en timme. Flygbränslet brinner med en temp på mellan 800-1500 grader och planet verkade inte riktigt ha gått rakt ner i backen. Så tekniskt sätt borde lådorna ha klarat sig. Så det enda jag kan tänka mig är att lådorna blivit perforerade (ett litet hål räcker) för att värmen ska förstöra innehållet.

Om de nu ens blivit skadade och Iran blåljuger (vilket jag tror)

Själva kretskortet som jag tror är ett flashminne i nya boxar sitter i den runda saken på lådan och den ser inte ens bucklig ut även om den är lite brandskadad. Den där lådsaken på andra ändan som är den större lådan är strömförsörjningen.
Citera
2020-01-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Intressant - var läste du att det är bekräftat? Just nu står det bara att Kanadas premiärminister menar att uppgifter pekar på att det är en möjlighet.
Nej, han sade att underrättelserna och bevisen indikerar att det är troligt att planet sköts ned (med en SAM). Det är att gå mycket längre än att ange det som en möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in