Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 17:33
Medlem
Att drabbat flygbolag ägs av en jude med israeliskt pass, oligarken Kolomojskij, gör inte det hela enklare. Samma person som "äger" Ukrainas president (oxå jude) Zelenskij. Risken finns att allt blir "mänsklig faktor" och "piloternas fel" om Komomojskij får nytt plan av Iran och besättningens familjer kompenseras ordentligt. Även Boeing skulle inte protestera mot sån lösning...
Senast redigerad av ABljuger 2020-01-09 kl. 17:38.
Citera
2020-01-09, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Mina spekulationer är fram för allt byggda på psykologiska faktorer. Jag har tidigare skrivit en post om att vår övertro på teknologi i kombination med att människor inte är robotar ger utrymme för att begå misstag. För min del så har det ingen betydelse om människan som sätter igång ett avfyrningsprotokoll av misstag är muslim, kristen, officerare i en demokratisk republik eller soldat i en regim. Därför har jag ingen annan agenda annat än att jag antagligen har för lite att göra ikväll och tycker det är intressant att analysera open intel.
Att på distans spekulera över psykologiska faktorer är sannerligen inte att analysera open intel. Det lever knappt upp till en seriös spekulation faktiskt.
Citera
2020-01-09, 17:36
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Att drabbat flygbolag ägs av en jude med israeliskt pass, oligarken Kolomojskij, gör inte det hela enklare. Samna person som "äger" Ukrainas president (oxå jude) Zelenskij. Risken finns att allt blir "mänsklig faktor" och "piloternas fel" om Komomojskij får nytt plan av Iran och besättningens familjer kompenseras ordentligt. Även Boeing skulle inte protestera mot sån lösning...

Intressanta spekulationer, handlar det inte om en ren olycka så kan det handla istället om makt och politik, eller rentav religion och allmänt hat.
Citera
2020-01-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Inte direkt censur på dessa bilder med blod och foton.....

Nionde bilden där dom skottar ihop en människa med spade var trist att se.
Citera
2020-01-09, 17:38
Medlem
Bakaxels avatar
Nu är både Storbritannien och Ukraina på hugget, så en preliminär uppgift om vad som orsakade i luften lär ju inte dröja på sig allt för länge. Regionen och konflikten har ju dessutom världens ögon på sig.
Citera
2020-01-09, 17:41
Medlem
OtherBarrys avatar
Min uppfattning är att det troligaste är att Iran har gjort en så kallad ryssmanöver (eller jänkmanöver om man föredrar det) och helt enkelt vådabekämpat planet.

En B737 ska väl i princip kunnat flyga hela vägen hem till Ukraina med en motor om man fått släckt elden i motorn som exploderat. Inser självklart att en explosion i motorn skulle kunna orsaka följdskador och det går aldrig att utesluta handhavandefel från början... Lutar dock åt SAM.
Citera
2020-01-09, 17:42
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nej, det är ingen människa man ser vid 0:29. Däremot ser det ut som att en person har smällt in i väggen.

Varken det torkade vita gräset eller gröna var det minsta bränt eller påverkat så det är kanske mest troligt att någon blivit skjuten nära väggen och därav den stora mängden blod
Citera
Medlem
Flash från Omni:
Citat:
Enligt uppgifter till tidskriften Newsweek med hänvisning till två amerikanska och en irakisk källa misstänks Iran ha råkat skjuta ner planet som kraschade utanför Teheran.

Enligt Newsweek är källorna en Pentagon-tjänsteman, en tjänsteman inom de amerikanska underrättelsemyndigheterna samt en irakisk underrättelsekälla, skriver nyhetsbyrån Direkt.
Citera
Medlem
En Iransk missil ska av misstag skjutit ner planet rapporterar TV4...

Någon som är förvånad att Iran inte vill lämna ut svarta lådan.
Citera
2020-01-09, 17:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
De vägrar ge ut lådorna till Boeing och USA. Mao finns möjlighet att de skickas till exv. UK, Frankrike eller Tyskland.

Tack för din saklighet, att jag tog upp självmordsidén var bara för att försöka utesluta orealistiska scenarion. Därefter kan mer koncentrera sig på relevanta bitar i utredningen.
Citera
2020-01-09, 17:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Har inte kollat tråden eller nyheter men kollade nu. Det känns som det kryper allt närmare med att det faktiskt kan ha varit en iransk missil som sköt ner planet, av misstag. Det har jag haft som förstahandsalternativ hela tiden (dock vissa här i tråden som kallar alla sådana funderingar för "foliehatt", "hjärndöd", "gå och lägg dig" osv).

Nu har först Ukraina och nu även Storbritannien på allvar börjat intressera sig för möjligheten:
https://www.newsweek.com/iranians-shot-down-ukraine-flight-mistake-sources-1481313

Iranian Missile System Shot Down Ukraine Flight, Probably by Mistake, Sources Say

Iran har ju ända sedan händelsen kommit med mycket konstiga uppgifter:
- Säkra på motorhaveri bara timmar efter händelsen, trots att det måste anses omöjligt att veta.
- Idag har man försökt säga att "planet höll på att vända tillbaka", trots att inga sådana spår finns.
- Man vägrar att lämna ut svarta lådan och att samarbeta med internationella myndigheter.

Experter börjar ju mer eller mindre att utesluta att ett motorhaveri skulle kunna orsaka en sådan våldsam plötslig explosion som uppenbarligen har varit fallet här.
Citera
2020-01-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
"ifrån iransk sida sagt sig vägra lämna ut de svarta lådorna", det är i mina ögon att indirekt ta på sig händelsen till olyckan/dådet. Kan de inte låta händelsen utredas så kan de heller inte rentvå sig ifrån detta.

Exakt min tanke. Har man rent mjöl i påsen är det ju bara lägga korten på bordet.

Så sorgligt att civila människor får sätta livet till för någons klantighet. Den som orsakade detta bör ju verkligen få sparken big time
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in