• 1
  • 2
2020-01-09, 16:48
Medlem
Hej,

Vill börjar spara långsiktigt med låg risk för pension, lägenhet etc. Har aldrig sparat i fonder tidigare. Har Swedbank som bank. Kan lägga in 2000 kr i fonder varje månad.

Har hört att indexfonder är bra att börja med?

Vilka långsamt växande Swedbank fonder rekommenderar ni för en nybörjare? Eller är Avanza att föredra?

Andra tips för en nybörjare rekommenderas. Kanske några bra källor att läsa om detta?
Citera
2020-01-09, 16:52
Medlem
Fisknyllets avatar
Avanza auto är bra!
Citera
2020-01-09, 17:03
Medlem
ähh, du ska nog inte köpa något när det står på topp..
Invänta en rejäl nergång innan du agerar är mitt gratistips ..
Sen kan du gott läsa på vilka fonder som gått bra, så du inte kastar pärlor till svinen när du ska köpa..
För köper du nu så kan jag tänka mig att du retar dig på att du inte lyss till det jag skrev ovan..
Jag har varit på banan sen början 80-talet men inser att trots mångårig erfarenhet så finns det mera att lära.
Det är MÅNGA därute som vill ha DINA pengar och dom är inte NÅDIGA..
Citera
2020-01-09, 18:04
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Sen kan du gott läsa på vilka fonder som gått bra, så du inte kastar pärlor till svinen när du ska köpa..
För köper du nu så kan jag tänka mig att du retar dig på att du inte lyss till det jag skrev ovan..
Jag har varit på banan sen början 80-talet men inser att trots mångårig erfarenhet så finns det mera att lära.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Time in market beats timing the market. Ska TS spara i fonder över en längre tid så behöver han inte bry sig nämnvärt om marknaden ligger högt eller inte.

Swedbank Robur technology kan jag rekommendera TS. Men överväg att ha flera fonder som täcker olika marknader och flera länder. Kolla innehavet i fonderna och fundera på om du tror att företagen har en framtid.
Citera
2020-01-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

TS skulle ju börja månadsspara och då tycker jag att han skall börja NU. Om det skulle komma en sättning så får han ju fler andelar för sitt månadssparande under tiden som det går ner/står still! Tänk de som väntade hela förra året på en riktig sättning för att "få komma in". De väntar fortfarande och missade ett riktigt bra börsår! T.I.N.A.!
Citera
2020-01-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funkytoka
Hej,

Vill börjar spara långsiktigt med låg risk för pension, lägenhet etc. Har aldrig sparat i fonder tidigare. Har Swedbank som bank. Kan lägga in 2000 kr i fonder varje månad.

Vilka långsamt växande Swedbank fonder rekommenderar ni för en nybörjare? Eller är Avanza att föredra?

Andra tips för en nybörjare rekommenderas. Kanske några bra källor att läsa om detta?

Om du väljer Avanza eller min favorit Nordnet så får du ju ett helt annat utbud att välja mellan. Använder du Swedbank för ditt ISK-sparande så finns risken att du missar just den där bra fonden du skulle behöva till ditt sparande eftersom Swedbanks utbud är så begränsat!

Hur gammal är du?
Hur länge tills du skall köpa lägenhet etc?
Har du sett till att ha en väl tilltagen buffert?
Det är tre inte oviktiga frågor i sammanhanget. Om det är till din pension och den är riktigt långt bort så är det ju bara att köra med aktiefonder som kan gå upp med 50 % ett år och ner med lika mycket nästa år. I långa loppet så går aktier alltid upp, åtminstone historiskt.
Citera
2020-01-18, 22:46
Medlem
Citat:
Hej,

Kör på Swedbank så slipper du blanda in en ny bank.
Jag hade rekommenderat följande fonder för dig på lång sikt.

Acces global
Acces Asien
Acces mixfond (blandfond)
Spiltan svenska investmentbolag

Alla med låg avgift. Spara 500kr i varje. Om du vill sänka risken vid kortare sparhorisont kan du ta in spp obligationsfond.
Citera
2020-01-19, 02:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hej,

Här kommer ett väldigt enkelt tips bortom att välja ett par indexfonder och hoppas du har turen på din sida.

0. Öppna ett konto på Avanza
1. Välj 12 fonder som inte alltid korrelerar (går åt samma håll) i olika ekonomiska klimat, t ex dessa:

# Risk
- Småbolag, Sverige: PLUS Småbolag
- USA: Länsförsäkringar USA Indexfond
- Fastigheter, Sverige: Länsförsäkringar Fastighetsfond
- Fastigheter, globala: Swedbank Fastighetsfond
- Hälso- och sjukvård: Handelsbanken Hälsovård Tema
- Asien: Swedbank Access Asien

# Medel risk
- 50/50 Index/Räntor: Swedbank Access Mix
- Valuta/hedge: SEB Korträntefond USD
- Råvaror: Handelsbanken Råvarufond

# Lägre risk
- Längre räntor: AMF Räntefond Lång
- Kortare räntor: Spiltan Räntefond Sverige
- Reala räntor: Handelsbanken Realränte

2. Varje månad, vid något förutbestämt datum, byt till de 3 som har avkastat mest de senaste 3 månaderna av alla fonder ovan. Om någon fond fortfarande ligger i topp byt då inte denna (givetvis).

3. Fortsätt utföra punkt 2

-

Detta kallas här på FB för en MOM+AGG. Man kan sedan utveckla detta och göra det mer eller mindre komplicerat, men i grund och botten har man en lista, ett grundurval, av X antal fonder som man sedan bara jämför mot varandra (vad har gått bäst senaste X tiden?) och sedan utför man bara byten till de topp X antal som gått bäst senaste Y tiden. Ganska enkelt.
Citera
2020-01-19, 15:01
Medlem
Swedbanks acces fonder är faktiskt tillräckligt billiga och bra ifall du vill slippa fler banker, i så fall hade jag lagt minst hälften i acces global, och lagt andra hälften i acces Asien och acces Sverige. Har du inget emot en till bank så hade jag öppnat ett ISK på Avanza och lagt minst hälften i Avanza global och andra hälften i Avanza Emerging markets och Avanza Zero. Detta alternativ är snäppet billigare och enligt mig bättre men Swedbank alternativet är också bra.
Citera
2020-01-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
2. Varje månad, vid något förutbestämt datum, byt till de 3 som har avkastat mest de senaste 3 månaderna av alla fonder ovan. Om någon fond fortfarande ligger i topp byt då inte denna (givetvis).

3. Fortsätt utföra punkt 2

-

Detta kallas här på FB för en MOM+AGG. Man kan sedan utveckla detta och göra det mer eller mindre komplicerat, men i grund och botten har man en lista, ett grundurval, av X antal fonder som man sedan bara jämför mot varandra (vad har gått bäst senaste X tiden?) och sedan utför man bara byten till de topp X antal som gått bäst senaste Y tiden. Ganska enkelt.

Spännande, detta ska jag prova.

Ursäkta nybörjarfrågorna:

Om jag gör detta en gång per månad (säljer av 90% eller dyl för att ha kvar alla fonderna i "min lista" i avanza appen), kommer inte pengarna väldigt ofta ligga utanför marknaden?

Som sagt, nybörjarfråga, men tar det inte några dagar att sälja fonderna och därefter några dagar att köpa de nya fonderna? Ligger pengarna och puttrar på även när man har lagt köp/sälj orders och väntar på "handläggning"?
Citera
2020-01-20, 13:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengill
Spännande, detta ska jag prova.

Ursäkta nybörjarfrågorna:

Om jag gör detta en gång per månad (säljer av 90% eller dyl för att ha kvar alla fonderna i "min lista" i avanza appen), kommer inte pengarna väldigt ofta ligga utanför marknaden?

Som sagt, nybörjarfråga, men tar det inte några dagar att sälja fonderna och därefter några dagar att köpa de nya fonderna? Ligger pengarna och puttrar på även när man har lagt köp/sälj orders och väntar på "handläggning"?

Det är mycket sällan som en 100% rockad sker, dvs att du byter samtliga tillgångar mot helt nya varje månad. Detta skulle trots allt kräva att samtliga fonder som föregående månad hade gått bäst inte längre gör det. Det kan givetvis hända, men inte normalt. Oavsett är byten bara enkla byten (du klickar på Byt i Avanza... ingen raketforskning).

Viktigt är dock att ha koll på antal handelsdagar och välja de som kortast. Ett byte mellan två fonder med vettiga handelsdagar gör att man ligger utanför marknaden totalt en handelsdag (dvs en bankdag).

Gå till https://aztest.netlify.com/ och låt den ladda klart. Listan som dyker upp sorteras på avkastning för 3 månader. För att de som idag ligger i topp inte ska ligga i topp längre nästa månad (sett till 3 månaders avkastning) krävs en del.

Man kan givetvis använda längre perioder också som 6 eller 12 månader. Ett problem då kan dock vara att det tar ganska lång tid innan man kommer in och ur marknaden. Färre byten blir det dock. Det har skrivits ganska mycket om det här i Tråden för strategier för fonder annars. :)
Citera
2020-01-20, 13:56
Medlem
Ja, köper du nu så gör jag såhär..
Vad tror du kommer efter en REJÄL topp ?
Kom inte sen och säg att du skulle lyssnat på mig och inte dom andra dumskallarna..
För det är liksom nu man ska sälja, för sen hänger man inte med när det blir åka av..
Senast redigerad av makumba 2020-01-20 kl. 13:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in