Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Sovjet hade planekonomi. Staten ägde och kontrollerade produktionsapparaten. Väldigt långt från den moderna blandekonomin med privat ägande som väst har. Den svenska miljörörelsen har djupa rötter i den svenska borgerligheten och centerpartiet. Det var sossarna som byggde kärnkraft och avfallsförbränning, centern gick emot. Centern var emot allt på den tiden.
Ditt snack om kommunism är bara vilt viftande och varmluft. Du verkar okunnig helt enkelt.
Sverige har en väldigt olik situation än Tyskland av flera skäl. Bl a producerar vi nästan dubbelt så mycket el per capita som Tyskland. Vi valde att minimera vårt oljeberoende och värmer fastigheter med el och fjärrvärme sedan decennier. Men jag är som sagt pro kärnkraft så vad gafflar du om?
Du vet vi inte använder fossila bränslen för elproduktion?? Så på vilket vis hamnar vi i tyskarnas sits??? Nu får du ju ge dig liksom, lite grann koll på läget måste man tycker jag.
Kärnkraften i Tyskland läggs ner dels av samma skäl som Sverige, den börjar bli gammal. Tyskland har heller inte kommit överens om kärnkraftsavfallet. Man har inte det svenska eller finska urberget av stabil granit.
Jag vill ha forskningsreaktor MSR-typ i Oskarshamn och uppgradera det vi har så långt möjligt. Kommer bara finska kärnkraftsprogramet igång kan vi köpa av dem istället för att sälja som nu.
Med kärnkraft och rejäl elproduktion kan vi tillverka syntetisk flygfotogen som är koldioxid neutral.
Varför är du så sugen på att Sverige skall importera så mycket olja?? Vad är fel på att SSAB istället för att importera koks använder kärnkraftsel för att göra stål?
Syntetiskt bränsle är inte klimatneutralt.
Tyskland är ett utmärkt exempel på vad som händer när man ökar vind och sol.
"Germany’s ongoing Energiewende (energy transition) program is a famous example of how increasing renewables in the energy mix can actually lead to an
uptick in C02 emissions." Forbes
Givetvis är alla länders förutsättningar olika och jag håller med om att vi med Hydro har ett bättre utgångsläge men slutresultat efter tid är detsamma möjligen på olika nivåer:
Några Ekonomiska:
- Kraftigt ökande energikostnader
- Stora subventioner till privata aktörer
- Olika problem i sin energiförsörjning
- Stora fastighetsvärden tillintetgjord
- Produktionsbortfall i verksamheter
Några Mjuka:
- Många döda äldre som inte har råd att värma sin fastighet
- Enorma volymer insekter förgörs varje år
- Fåglar med utrotningsstatus riskerar att bli (örn) utraderade
- Avsaknad av infrastruktur ger energi på fel ställen
Men ett av de kanske bästa exemplen på att Vind är en hoax är Warren Buffet som är en av världens största investorer i Vind, i intervju på intervju meddelar att hade det inte varit för subventioner samt skattereduktion hans företag Berkshire får skulle han
aldrig satsat de enorma belopp han investerat i vind. Notera att Buffet gör investeringar med andra ingångsvärden ön ex Vattenfall (deras LCA är fake osv).
https://www.google.com/amp/s/www.usnews.com/opinion/blogs/nancy-pfotenhauer/2014/05/12/even-warren-buffet-admits-wind-energy-is-a-bad-investment%3fcontext=amp