2020-01-09, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du verkar inte ens ha läst källan? För det första så är det inte "Läkemedelsverket".

Ange sedan gärna vad det är som är nonsens. Men det kan du nog inte antar jag.

på dig själv, din lilla pajas.

Jag läste givetvis källan, d.v.s. maallgans länk, men skrev fel i brådrasket. Det ska vara Livsmedelsverket.

I USA är det en och samma myndighet för dessa, d.v.s. United States Food and Drug Administration (FDA). I Sverige är det två olika myndigheter, som båda ligger i Uppsala.

Det är det här som är nonsenssvaret:
"Vissa livsmedelstabeller och studier tyder på att näringsinnehållet minskat, andra inte. För att ta reda på hur det faktiskt är krävs välplanerade försök under många år.

Goddag yxskaft.
Senast redigerad av borskungen 2020-01-09 kl. 06:06.
Citera
2020-01-09, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tvivelaktig källa (Fria Tider) men det fetade som forskaren säger är viktigt. Kött är "nyttigt" och innehåller viktiga näringsämnen, men som sagt ska man äta det med måtta. Daglig konsumtion är definitivt negativt för hälsan.

Det är inte Fria Tider som är källan, utan The Guardian, som i sin tur citerar Alice Stanton, professor i kardiovaskulär farmakologi vid Royal College of Surgeons.
Citera
2020-01-09, 06:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
på dig själv, din lilla pajas.

Jag läste givetvis källan, d.v.s. maallgans länk, men skrev fel i brådrasket. Det ska vara Livsmedelsverket.

I USA är det en och samma myndighet för dessa, d.v.s. United States Food and Drug Administration (FDA). I Sverige är det två olika myndigheter, som båda ligger i Uppsala.

Intressant att du försöker göra ner den som kom på din fail som du som ett barn försöker bortförklara så hysteriskt att jag inte tror någon kommer gå på det. Speciellt inte när du gör det så förnedrande som du gör det. Hohohoho!

Citat:
Det är det här som är nonsenssvaret:
"Vissa livsmedelstabeller och studier tyder på att näringsinnehållet minskat, andra inte. För att ta reda på hur det faktiskt är krävs välplanerade försök under många år.

Goddag yxskaft.

Varför är det nonsens? Menar du att det inte stämmer?

Jag skulle säga att det motiveras mycket bra med texten som följer.

När du väl öppnade länken så förstår jag att du slogs av att det var mycket text, kanske för mycket för dig. Men om du skall kommentera så måste du ändå beakta allt utan att bara plocka meningar ur sitt sammanhang.

Så motivera nu varför det är ett nonsenssvar. Om du kan?
Citera
2020-01-09, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tvivelaktig källa (Fria Tider) men det fetade som forskaren säger är viktigt. Kött är "nyttigt" och innehåller viktiga näringsämnen, men som sagt ska man äta det med måtta. Daglig konsumtion är definitivt negativt för hälsan.

Hänvisa gärna till källa för ditt påstående samt förklara på vilket sätt just Fria Tider är en mer tvivelaktig källa än exempelvis Aftonbladet. Gärna med hänvisning till källkritiskt resonemang.

Vänliga hälsningar!

/Johan
Citera
2020-01-09, 07:18
Medlem
Citat:
Intressant att du försöker göra ner den som kom på din fail som du som ett barn försöker bortförklara så hysteriskt att jag inte tror någon kommer gå på det. Speciellt inte när du gör det så förnedrande som du gör det. Hohohoho!

När du väl öppnade länken så förstår jag att du slogs av att det var mycket text, kanske för mycket för dig. Men om du skall kommentera så måste du ändå beakta allt utan att bara plocka meningar ur sitt sammanhang.

"fail"? Är du 12 år gammal? Det är tidigt på morgonen och jag råkade skriva Läkemedelsverket istället för Livsmedelsverket. Jag förklarade även varför, i USA är det samma myndighet, FDA. Jag läser varje vecka på om olika läkemedels- och kostbolag och då handlar det nästan alltid om ansökningar till och godkännanden av FDA.

Men grattis till dig som lyckats bevisa att du är både läskunnig och vaken. Snart kanske du "briljerar" med multiplikationstabellen också.

"Menar du att det inte stämmer?"
Det är ett generellt svar som varken säger bu eller bä. Och givetvis inget som vederlägger de specifika uttalanden som professor Stanton gjorde.

Man får använda lite sunt förnuft också. Man behöver inte testa varje ämne under långtidsstudier för att kunna dra rimliga slutsatser.

Vi vet att det inte råder någon generell näringsbrist i västvärlden. Däremot problem med fetma. Den enklaste och mest troliga förklaringen är att folk äter mer för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen. Det land som har kommit längst med "förädlingen" av mat är det som har störst problem med fetma (USA).
Senast redigerad av borskungen 2020-01-09 kl. 07:24.
Citera
2020-01-09, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Man blir dum i huvudet om man inte äter kött.
För att inte tala om hur jävla dum i huvudet man blir om man undviker fett. Den nya trenden att att barn från koltåldern tvingas bli veganer som varken får kött eller fett skall betraktas som grov misshandel och resultera i omhändertagande av barnet. Givetvis brukar det vara kärringar som påverkas rent allmänt av samhällstrender. Det enda sättet att få dem att fatta är sociala tvångsåtgärder.
Citera
2020-01-09, 07:26
Medlem
Citat:

Livsmedelsverket säger ju inte något alls? Det finns studier som pekar åt båda håll men att det behövs mer studier. Den säger att det kan vara både bu och bä men att vi inte vet än.

Alltså ett nonsenssvar.
Citera
2020-01-09, 07:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hänvisa gärna till källa för ditt påstående samt förklara på vilket sätt just Fria Tider är en mer tvivelaktig källa än exempelvis Aftonbladet. Gärna med hänvisning till källkritiskt resonemang.

Vänliga hälsningar!

/Johan

Inte mig du frågade - men att Fria Tider saknar såväl ansvarig utgivare som utgivningstillstånd och inte ens förhandsgranskar det man publicerar innebär väl att man bör dubbelkolla deras fakta innan man sprider det vidare.

Just i detta fall verkar den bakomliggande källan hålla för sådan granskning enligt mig i alla fall - sen kan man förstås alltid diskutera om hon som forskare dragit korrekta slutsatser angående utarmning av jordar / konstgödsel / rött kött - vilket ju är själva ämnet här.
Det är en ganska intressant vinkel på det "politiskt korrekta" propagerandet för vegetarisk föda, att övergivande av rött kött som föda visserligen kan vara positivt för oss som individer på kort sikt, men ge negativa konsekvenser på lång sikt för våra grödor. Det "normala" är ju att påstå motsatsen idag, att vi måste bli vegetarianer för att åkermarken ska räcka till oss alla, men om åkermarken armas ut så har vi istället orsakat ett helt nytt problem med samma konsekvenser för vår försörjning..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-01-09 kl. 07:42.
Citera
2020-01-09, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Man blir dum i huvudet om man inte äter kött.

Citat:
Ursprungligen postat av Trindskalle
Det är en jävla massa folk som är dumma i huvet i dagens sammhälle.

Precis, vi borde helt enkelt sluta äta och dö ut ist!
Citera
2020-01-09, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
För att inte tala om hur jävla dum i huvudet man blir om man undviker fett. Den nya trenden att att barn från koltåldern tvingas bli veganer som varken får kött eller fett skall betraktas som grov misshandel och resultera i omhändertagande av barnet. Givetvis brukar det vara kärringar som påverkas rent allmänt av samhällstrender. Det enda sättet att få dem att fatta är sociala tvångsåtgärder.

Ja, nog för att det är bra för vuxna att öka mycket frukt och grön. Barnen behöver mängder av kött och vuxna behöver lite de också om än inte i samma mängder.

Eftersom gemene man äter alldeles för mycket kolhydrater skulle vuxna må bättre av att äta mycket mer kött även de. Då håller de sig mätta. Det går i princip inte att bli överviktig om du enbart lever på kött.
Citera
2020-01-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ett nonsenssvar av Läkemedelsverket.

Det handlar om grundläggande marknadsekonomi. Producenterna förädlar grödorna så att de ger maximal avkastning. Om konsumenterna prioriterar billig och estetiskt tilltalande mat framför näringsrik mat så är det vad de får.

Man konstgödslar också.... = många vitala näringsämmnen/mineraler försvinner från maten.

Googla på msm tex
Citera
2020-01-09, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av the don
https://www.doktorn.com/artikel/forskare-%C3%B6kad-risk-f%C3%B6r-stroke-om-du-%C3%A4ter-vegetariskt

Citat:
Samtidigt såg man att de som åt en växtbaserad kost hade en 20 procent högre risk att drabbas av stroke.

Statistiken säger sitt i frågan.
Senast redigerad av Lunkan99 2020-01-09 kl. 08:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in